Mikä kanaa mahtaa vaivata?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Sarkki

Mikä kanaa mahtaa vaivata?

Viesti Kirjoittaja Sarkki »

Tänään huomasin elokuussa kuoriutuneessa kanassa jotain outoa. Yleensä on yksi terhakoimmista kanoista, mutta tänään kana kulkee vaan "pallona" ja juo jatkuvasti. On niin paljon jo juonut, että koko rinnusta on aivan kastunut. Ei tullut edes syömään kun vein viherrehu herkkuja, yleensä on ensimmäisten joukossa paikalla. Jos ei juo, pääsääntöisesti vain kyyhöttää. Mikä ihme kanalla mahtaa olla? :smt009 itsellä aika pieni tietämys kanojen sairauksista tai niiden hoidosta...
Ninnuneito

Re: Mikä kanaa mahtaa vaivata?

Viesti Kirjoittaja Ninnuneito »

Onko kupu iso/turvonnut? Meillä kana joi kovasti, kun kupu oli tukossa, mikä ei kyllä tukosta poistanut.
Eme

Re: Mikä kanaa mahtaa vaivata?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Jos voi kupu olla tukossa, niin auttaisiko öljyn antaminen? Pakkojuottaisi vaikka ruiskulla öljyä, jos se liukastaisi tukoksen poistumista kuvusta?
Ninnuneito

Re: Mikä kanaa mahtaa vaivata?

Viesti Kirjoittaja Ninnuneito »

Itse sain kuputukoksen avattua parafiiniöljyllä(ei imeydy suolistoon). Laitoin kippoon ja muutamalla mustikalla värjäsin lilaksi, niin söi itse innokkaasti. Ei oikein muuta enää syönytkään. Kana häkkiin, ettei syö muuta kuin puuroa parafiiniöljyllä. Öljyä saa käyttää paljon. Itse käytin 3x pv 15ml. Kana ihmekyllä selvisi hengissä. Kuvun tyhjeneminen vei 4 päivää.
Sarkki

Re: Mikä kanaa mahtaa vaivata?

Viesti Kirjoittaja Sarkki »

En tiedä mikä kanalla oli, mutta säikähdyksellä selvittiin. Seuraavana päivänä oli jo normaali ja vastaavaa ongelmaa ei ole enään ollut. :smt001
Vastaa Viestiin