Kuolemia !! Apua!!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

anki06

Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja anki06 »

Eilen löytyi vuotias millekukko kuolleena. Ei mitään ulkoisia merkkejä.
Tänään samanikäinen silkkikukko sekä riikinkukkokyyhky myös kuolleena pehkussa :shock:

Mitä tämä on !?
Untuvikko

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja Untuvikko »

Eikä mitään oireita aikaisemmin?? Vallan merkillistä :smt017
koivunlehti

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Onko jossain styroksia näkyvillä? Tai onko jotain olosuhteiden muutoksia?
anki06

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja anki06 »

Ei oireita eikä muutoksia. Ei styroksiakaan.
Olin itse pari päivää poissa kotoa ja mies hoisi eläimiä. Ohjeet kyllä annoin mutta tuli mieleen että kun molemmat oli kukkoja oisko voineet kuolla nälkään?
Hirvee ajatus kyllä mutta kun antavat aina rouvien syödä ensin niin jos mies onkin antanut vähän vähemmän ruokaa kuin mminä? Mutta silti voiko kahdessa päivässä nälkääm kuolla, tuntuu epätodennäköiseltä...
koivunlehti

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Marek tulee mieleen. Jossain luki että voi puhjeta hoitajan vaihdoksen tuomasta stressistäkin. Vaikka mies olisi tehnyt ihan niin kuin sinä niin silti stressi on voinut laukausta.
Nälkä kuolemaan en usko. Ei parissa päivässä ja kyllä kilttikin kukko jotain syö rouvien kustannuksella ettei kuole.
rilla

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja rilla »

No marekia minäkin tietenkin epäilen. Kuten aina.
Mut mulla nimenomaan nuoria kukkoja on kuollu marekkiin välillä yllättävän usein.

Sitten voi tietenkin olla se kuuluisa sattuma. Ei sekään ole mahdotonta. Styroksi tukkii kuvun,ja silloin lintu voi kuolla nälkään.
Mutta ei tosiaankaan parissa päivässä muuten nälkään menehdy,vaik olis ihan syömätäkkin. :smt025
Metsänreunan emäntä

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja Metsänreunan emäntä »

Voi olla ihan mitä vaan, vaikka NC, marekkiahan on aina helppo "syyttää" kun se ei johda mihinkään toimenpiteisiin. Riikinkukkokyyhkyhän kuoli myös, ja käsittääkseni kyyhkyillä ei marekkia ole. Eviran sivuilta löytyy tietoa sairauksista. Kannattaisi sinne lähettää tutkittavaksi, kun 3 kuoli yhtaikaa. Maksuton silloin, kun useampia kuolemia samaan aikaan. Itselläni myös kanoja ollut, ei ne nyt noin hysteerisen stressi herkkiä ole.
rilla

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Joo

Voi tietenkin olla ihan mitä vain. En sitä väitä. Aika useasti vaan on marekiksi todettu kun aikansa on arvuuteltu. :smt035
anki06

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja anki06 »

Mikä on NC ?
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Eiköhän se ole tämä Newcastlen tauti, mitä esiintyy esim. kalkkunoilla.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
sannikki

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Rilla taisin jo kysyä jossain aiemmin että montakos kukkoa olet eviraan laittanut ja marek tuomion saanut?
rilla

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Sanniki,en ole laittanut yhtään kukkoa eviraan. Tuskin laitankaan. Eläinlääkärillä kyllä on käyty. Viimeksi tänään.
Tosin koirankanssa.
Nytten joulunjälkeen kuitenkin oli taas yksi kysely,jota sanoin marekiksi,kaikkien epäilyjen jälkeen se marekiksi todettiin.
En muista kenen lintu oli,mut tääl munanetissä kuitenkin.

Ei mun kirjoitukset ole mitään jumalan sanaa,mut kai minäkin saan arvella mikä vois olla. Ikävä kyllä se marek nyt kuitenkin on aika yleinen.
Jos mulla on Flunssa itellä,niin en mä ihan heti ala ettiin kaikkia harvanaisempia tauteja,et mikä vois olla.

Joskus tää on vähän ärsyttävääkin,on ihan mukava tuumailla mikä kanalla vois olla vikana.
Mut olkoon nyt. Kaiketi se selviää joskus. :smt015
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voih...kuolemat on surullisia :cry: Arvuutteluahan tämä täällä on, mutta ei Eviran ruumiinavauksissakaan ihan aina saada todellista syytä selville, joten "arvailu" sallittaneen harrastajien kesken, eikös? Kuitenkin kukin koettaa omalla panoksellaan auttaa kuoleman/sairauden syyn selvittämisessä.
Mulle tuli mieleen, että onko kanala täysin petovarma? Esim. minkki voi tappaa niin, että jäljet löytyvät vain iholta.
rilla

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Totta,Hilta. Kuolemat on oikeasti aina surullisia. Vaikka olis joitain ylimääräsiä kukkoja tai tosi vanhoja kanoja.
Aina miettii,et onko joku olosuhteissa vialla,tai minä ainakin sitä ajattelen.

Kyllä mä varmaan jotain ratkaisevaa tekisin,jos alkais kuolla joku neljännes linnuista pienellä aikaa tms.
Mut meillä joukkokuolemat on kyllä liittyneet joka kerta vesuriin ja pölkkyyn metsänreunassa. :smt027
Tai sitten kettuklaanin vierailuihin.

Mutta muistelen kuitenkin,et sen ajan,kun olen kanoja hoidellut,n.50 vuotta,jos laskee äitin kanaporukatkin,aina sillointällöin joku on heittäny lusikan nurkkaan.
Välillä on ollu nuoriakin. :smt024
sannikki

Re: Kuolemia !! Apua!!

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Juu ainahan sitä saa arvailla, mutta on niin naurettavaa että 90% vannoo marekin nimeen kaikissa kuolintapauksissa, äkillinen kuolema voi olla vaikka sydänongelma (väärät haudontaolosuhteet vaikuttaa paljonkin verevkiertoelimistön kehitykseen)

Ja silloin kun tuuduttaudutaan siihen että "se on makek" niin unohdetaan että voidaan oikeesti levittää pahojakin tauteja ihan ummikkona, varsinkin jos ollaan muiden harrastajien kanssa tekemisissä, voit saada sieltä kotiin tuomisia tai voit kotoa levittää, marek on myös erittäin tarttuva kuitenkin. Jos lähdetään linjalle että se on aina marek, yksi oire täsmää, sen on oltava... huonosti on asiat. Pelkkä kuolema ei tee taudista marekkia SAATI edes tautia, elimelliset viat on ihan yhtä yleisiä varmaan.

Meidän kesällisiä jalkaoireita HUOM pelkkiä ontumisia ja toisen jalan pettämisiä vannottiin marekiksi joka palstalla ja sivulla, vaan kun ei sitä marekkia löytynyt, ja iski vaan kukkoihin (joku kyllä väitti KAIKKIA tieteellisiä tutkimuksia ja tietoja vastaan että kukot on herkempiä marekilla, vaikka joka opuksessa lukee kanojen olevan herkempiä :D ) menimpä sitten tutkittamaan että mikä niitä kukkoja meillä vie jalattomaksi. Ihan se suuri koko, kinnerjänteen (vai mikä hitto se nyt oli) luiskahtaminen paikaltaan oli syynä. Kukkoja kasvatellaan nyt hitaammin, siitokseen otettiin uutta verta ja pienempää sellaista ja kappas meillä ei enää ole marekkia :O mitens se niin menikin ;)

Kanat on aloittaneet munintoja, on ollut stressiä, muuttoja uuteen kotiin ja vaikka ja mitä, ja kappas meillä ei ole ollut marekkia...

Pääsääntöisesti jos kana ei hoipertele, kellahtele pyllylleen, siipi roiku, laihdu ja ole apaattinen tai ainakin 4 näistä oireista täyty niin itse en enää usko kyseessä olevan marek, vaikka kuka mitä sanoisi. Marek myös etenee, eli pienet horjahtelut muuttuvat kaatuiluihin, pyllähdyksiin jne. Minulla oli ontuva kukko eristyksessä 3 viikkoa, tehohoitoa ja ruokintaa ja pysyi aina vaan samana, marek olis jo tappanut siinä kohtaa...

2011 ensimmäisten kanojeni kanssa Plymari kanalla oli 100% varmasti marek, se alkoi ensin ottamaan pieniä sivuaskeleita, ihan kuin menettäisi tasapainon hetkeksi, sitten hoippua, ei päässy orrelle, noustessa pyllähtelemään sitten jo kävellessä pyllähtelemään, laihtui rankasti vaikka söi ihan kunnolla. lopulta ei enää meinannu pysyä pystyssä hetkeäkään silloin lähti. Plus että kukot yritti tappaa sen kanan jo ennen kuin oireita itse huomasin edes. Luulin että kukot on hulluja mutta kana olikin sairas, liekö sitten plymareiden pers'luonne syynä sairastuneen kimppuun käymiseen.
Vastaa Viestiin