Kanan paino ja Axilur 250mg

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minkuliini

Kanan paino ja Axilur 250mg

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Haluaisin madottaa uudet kanaseni. Kanoja minulle tuli kahdesta eri laumasta, joten haluan varmistua madottomuudesta tulevia haudontojakin varten. Elikkäs minkä painoinen on normaali silkkikana!? Bongasin netistä ohjeen, että Axilur 250mg yksi tabletti/10 kana kg kohti, eli puolikas tabletti/5kg, 1/4 osa / 2,5kg.... jne. Makkaran paloissa ajattelin lääkkeen antaa... Nyt tarvitsisinkin tiedon, että minkä painoista sakkia nuo silkit yleensä on? Itse en ole heitä vielä puntarille kiikuttanut
pipsukka

Re: Kanan paino ja Axilur 250mg

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Minä olen liottanut tabletin veteen ja laittanut liemeen likoon vaaleaa leipää ja katsonut sit, että kaikki kanat syö. Silloin ei ainakaan mene liikaa...ja meidän kanat tykkää .....Ja HELPPOA!!!!!!!
MasKot

Re: Kanan paino ja Axilur 250mg

Viesti Kirjoittaja MasKot »

Matolääkettä saa mielummin mennä vähän liikaa kuin liian vähän, aliannostelulla saa herkästi aikaiseksi lääkeresistenssiä. Madot säilyvät kanassa, ja ovat jatkossa vaikeammin häädettävissä. Matolääkkeillä on tyypillisesti erittäin korkeat turvamarginaalit, ja kohtuullinen yliannostelu aiheuttaa harvoin mitään oireita.

Kana-opukseni kertoo normi-silkkien painon olevan n. 1,5-2kg, jos kirjaan on uskomista :smt002
minkuliini

Re: Kanan paino ja Axilur 250mg

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Sain axilurit annettua silkeille vaivattomasti! Pilkoin axilur tabletin 250mg kahdeksaan osaan niin että sain kanakilopainoksi 1,25kg/per palanen. (1kpl 250mg tabletti 10 kanakiloa kohti) Pilkoin lenkkimakkaraa ja tungin palaset niihin. Kukolle annoin hiukan isomman lääkepalan, ja vanhemmille tipuille hiukka pienemmät palat. Kanalaan otin eri kuppiin mukaan lääkkeettömiä makkaran paloja hämäykseksi :) Kanat napsivat vaivatta lääkemakkarat napaansa. Toimi hyvin ainakin pienessä laumassa :D Ei tullut mitään sivu vaikutuksia, ja varoaikaa ajattelin pitää vaan viikon, kun munat tulee vain omaan käyttöön.
Vastaa Viestiin