Harakan tekosia

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Nuki

Re: Harakan tekosia

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Kuinkahan vaarallisia nuo korpit ovat? Tässä lähistöllä on poikue ja toissapäivänä yksi istui kanalan viereisessä koivussa kyttäämässä. Laitoin heti antwerpenit ja muut pienemmät tyypit sisälle, kalkut ja isommat kanat /kukot sai ulkoilla kun arvelin ettei se niiden kimppuun sentään käy.
iracarita

Re: Harakan tekosia

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Tuo Ninan mainitsema kuollut harakka tepsii varmasti kaikkiin varislintuihin. Harakan raatoja olen nähnyt maaseudulla joskus valkoisten rehupaalien lähelle ripustettuina. Ilmeisesti linnut käyvät nokkimassa paaleja rikki. Jos ei ole oikeaa lintua pelokkeeksi, voisi kokeilla myös korviketta. Isäni sai häädettyä naakkaparven pihaltaan, kun pisti mustan linnun malliseksi leikatun pahvin tms. nurmikolle.

Kyllä korpeillekin varmasti kanapaisti maistuu, jos tilaisuus sellaiselle annetaan. Onhan se varsin iso lintu ja varsinkin poikueet tarvitsevat evästä. Korpit ovat vieläpä varsin röyhkeitä ja tietävät olevansa pelottavia ja isoja otuksia. Muutamia vuosia sitten kävelin koirani kanssa raadolla ruokailleen korppiparven ohitse ja osa linnuista teki pari syöksähdystä meitä kohden!
Pikkukana

Re: Harakan tekosia

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

Meiltä on kadonnut tipuja kanalasta jälkiä jättämättä. Tänään kulkuluukku oli olosuhteiden pakosta puoli tuntia auki, ja eikös ollut taas yksi tipu kadonnut!! Mieheni näki kolme harakkaa kanatarhassa, voiko harakka viedä tipun kokonaisena? Nyt eivät tiput ole hetkeäkään enää syöttinä. Saavat olla loppuviikon sisällä ja viikonloppuna nikkaroidaan erillinen ulkoiluhäkki kanatarhan sisälle.
Raksu

Re: Harakan tekosia

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Voi harakka pienen viedä mennessään, yksiä piruja kun oppivat, viimekesänä se yksi oikein kyttäs mun tipuja :smt021 noh kas kummaa se hävis sitten jonnekin :smt040 Tänä kesänä harakat ei oo kytänny mun tipuja ja hyvä niin :smt041
Pikkukana

Re: Harakan tekosia

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

Minä jo ehdin manata naapurin kissat ja kaikki. Hyvä tietää jatkoa ajatellen, että osaa lintuihinkin varautua. Onneksi sentään kaksi tipua on hengissä, parempi sekin kuin ei yhtään. Harmittaa vaan, kun oli eka oma tipue. Onneksi lähipiiristä löytyy metallifirma - tulee sellanen tipuhäkki, ettei siitä mennä läpi kuin rälläkällä :smt019
Pikkukana

Re: Harakan tekosia

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

Kolmas tipu olikin tallessa! Missä lie eilen piileskellyt, ehkä emon alla niin etten huomannut. Mutta turvahäkki väsätään silti.
Salli

Re: Harakan tekosia

Viesti Kirjoittaja Salli »

Mäkin näin muutama päivä sitten harakan tulevan kanalasta! En ole edes nähnyt harakoita täälläpäin, mutta nyt näin. Selvisi samalla mihin on munat hävinneet viime aikoina :smt013 Tarvii laittaa kunnon verkko sihen mistä meni, nyt laitoin hätävaraksi siihen jätesäkin päälle.
Vastaa Viestiin