Kanan suolitukos turpeen syömisestä

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Helepotus

Kanan suolitukos turpeen syömisestä

Viesti Kirjoittaja Helepotus »

Haluan kertoa teille tämän pienen tarinan, koska en itse onnistunut löytämään apua täältä enkä muualtakaan netistä kun meillä alettiin sairastaa ensimmäistä kertaa kanahistoriassa.
Toivon, että jos joku muu törmää vastaavaan ongelmaan (toivottavasti ei!), tämä kirjoitus voi auttaa.

Uolevi-kukolla alkoi olla jo reilu kuukausi takaperin epämääräisiä vatsaoireita. Takapuoli toistuvasti kurainen ja ärtynyt, ulostamisvaikeuksia, "erikoista" kivuliaan kuuloista ääntelyä ulostaessa.
Kukko kuitenkin pysyi koko ajan virkeänä ja puuhasteli kanojen kanssa, söi ja joi normaalisti ja tavallista ulostettakin näin sen tuottavan,
joten en kovasti huolestunut. Välissä meni pitkiäkin aikoja, ettei mitään oireita näkynyt.

Sitten Tuomi-kana jätti haudonnan kesken pahan ripulin vuoksi viikkoa ennen kuin poikasten oli määrä kuoriutua :( Tuomella näytti myös olevan paha ripuli. MIetin Kokkidioosia ja ties mitä mahapöpöjä mitä kanalassani saattaa pesiä ja tarjoilin Tehobaktia, piimää, kuitupitoisia puuroja, jätin vihreät pois, eläinlääkäri ei antanut lääkkeitä selvittämättä mikä jyllää... Mikään ei auttanut :(
Tuomi kuoli hyvin laihassa kunnossa vain pari päivää sairastumisensa jälkeen.

Koska myös kukolla on satunnaisesti ollut mahaoireita, lähetin Tuomen Eviraan avattavaksi ja sain eilen tulokset.
Kukko oli eilen taas oireillut ja huomasin sen selvästi laihtuneen viime päivinä, joten toivon todellakin että tämä diagnoosi tuli kukon kannalta vielä ajoissa ja hoito tepsii.

"Kana oli syönyt pehkumateriaalia, joka oli tukkinut paksunsuolen. Kanan paksussa suolessa on iso koprostaasi eli ulostetukkeuma, joka sisältää kuiviketta (turvetta) ja virtsahappoa, muu suoli on tyhjä."

Mitään muuta kuoleman selittävää vikaa kanasta ei löytynyt.
Turvetta meillä oli kuivikkeena kesäkanalassa ja talven ovat olleet kutterilla eli tämä ei tapahtunut hetkessä, elleivät ole asiakseen viiriäishäkeistä turvetta kaivaneet verkkojen raoista syödäkseen.

En voi vieläkään ymmärtää, mikä kanan saa syömään turvetta. Ehkä joku puutos? Eläinlääkäri suositteli kanakivennäisen syöttämistä jatkossa,
muttei antanut paljonkaan toivoa että kukko pelastuisi.

Kukko on nyt saanut kahden päivän parafiiniöljykuurin ja voi tällä hetkellä hyvin. Oli aamulla nälkäinen kuin susi ja ainakin hetkellisesti oireet ovat helpottaneet. Kukon selviytymisen näkee kuitenkin vasta ajan kanssa, kun ei tiedä uusiutuvatko oireet. Sehän on ollut muutoinkin oireeton välissä pitkiäkin aikoja.

Lisäksi pelottaa että joku muukin sairastuu kun ei tiedä syytä tuolle turpeen syömiselle :(
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kanan suolitukos turpeen syömisestä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onpa uskomaton tarina...minä olen sen verran jääräpää, etten usko kuukausia sitten 'ehkä syödyn' turpeen aiheuttavan moista (=ei kai mikään voi elää suolistotukoksen kanssa kuukausia). Enkä usko siihenkään, että viiriäishäkeistä turvetta söisivät (=en keksi, että mikä ruokintavirhe tai käytöshäiriö aiheuttaisi niin massiivista turpeen syöntiä).

Mitäs näiden normiruokaan kuuluu? Oletko häätänyt sisäloiset eli onko madotus kunnossa? Onko käytössä kestopehku vai vaihdatko kutterit kuinka usein?
Iloisten Munatalo

Re: Kanan suolitukos turpeen syömisestä

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Millaista turvetta teillä on käytössä? Ja onko koko ajan hiekkaa saatavilla, kanakalkkia, sekä perusruoka valikoima? Pikemminkin tuo vaikuttaisi kukon kohdalla ummetukselle ja ulos tuleva uloste on ns ohivuotoa joka pääsee koprostaasin ohi kun muuntuu ripulin muotoon. Kanalla se on saattanutkin olla ileus kun kerran menehtyi siihen.
Meillä on ollut kesätarhassa turvepohja ja ei kukaan siellä ainakaan sitä syönyt :smt017 ja turvetta on pehkussakin sekoitettuna muihin aineksiin.
Helepotus

Re: Kanan suolitukos turpeen syömisestä

Viesti Kirjoittaja Helepotus »

Tavallista kuiviketurvetta Vapon paalista oli viime kesänä käytössä ja nyt siis kutteria josta likaisimmat otan pois viikoittain ja reilusti uutta päälle.

Tarjolla automaateissa kalkkia ja soraa, kauraa ja munituspunahelttaa. Päivittäin saavat vähän jotain vihreää tai hedelmiä sekä ihan kotiruokaa (puuroa, riisiä, pastaa, keitettyjä juureksia, marjoja kalaa, lihaa vaihtelevasti mitä nyt sattuu löytymään). Juomavedessä vitamiinit silloin tällöin. En kyllä keksi mistä vois olla puutetta.

Edellisen kerran madotin lokakuussa ja hädissään jo hankin matolääkkeet valmiiksi että aikaistan kevätmadotusta nyt kun outoja oireita on ollut.
Iloisten Munatalo

Re: Kanan suolitukos turpeen syömisestä

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

No ruokinta puolessa ei ainakaan ole mitään epäselvyyttä. Voiko sitten vaan olla huonoa tuuria ja jotakin poikkeamaa suoliston rakenteessa... Toivotaan nyt että kukko toipuu ja ei toistu muiden kaan kohdalla moinen vaiva :smt045
hen-na

Re: Kanan suolitukos turpeen syömisestä

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Meillä on olki ja purut olleet kuivikkeena ja kun purut loppu niin on käytetty turvetta.. Meillä ainakin kanat tykkää kuopia ja nokkia turve paakkuja, kun niitä puhtaana sinne heitetään. Miksei siellä turpeen seassa voi olla jotakin herkkupalojakin, että söisivät??!
suikku

Re: Kanan suolitukos turpeen syömisestä

Viesti Kirjoittaja suikku »

Ja meillä on koko ajan kuivikkeena vain turvetttta. Kanat syövät sitä varmasti vaikka kuinka. Ensin heitetään puuropaakku ilmaan, pyöritellään turpeessa ja syödään sitten hyvällä halulla. Olen niiden nähnyt myos nokkivan puhdasta turvetta mitä lattialle heittelen. Ihmettelen tapausta.
hen-na

Re: Kanan suolitukos turpeen syömisestä

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Syöhän kyllä monet lehmätkin kuivikkeensa. sekä turpen, että purun! Onhan se luonnon tuote, niin miksei sieltä seasta löydy vaikka mitä makosaa :smt045
Heltta

Re: Kanan suolitukos turpeen syömisestä

Viesti Kirjoittaja Heltta »

Meillä on kuivikkeena puru ja kylpypaljuissa tavan Vapon kuiviketurvetta. Olen nähnyt silloin tällöin että jotkut kanat ovat tullet popsimaan puhdasta turvetta kun olen vaihtanut sen uuteen. Meillä ravintona ovat töistä kantamani salaatit ja kasvikset, eri Punaheltat (iästä riippuen) ja Lassilan luomurehu. Silloin tällöin olen huomannut myös ryvettyneitä takapuolia, mikä näyttää siltä ihan kuin löysää turvetta olisi kakittu. Kiinostaisi tietää mistä tuo johtuu ja onko syytä huoleen? :smt017
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanan suolitukos turpeen syömisestä

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meillä on turve ja oljet kuivikkeena. Kyllähän sitä turvetta varmasti eksyy kanojen ruoansulatukseen vähän kerrallaan ruoan mukana. Kaikki kosteat herkkupalat kulkevat kanojen käsittelyssä kuitenkin usein pehkun kautta. Luulisi, ettei siitä normaalisti koidu ongelmia.

Mutta kun nyt kerran kuivikkeiden syömisestä puhutaan, niin minulla on ongelma purujen syönnin kanssa. Tai siis siivekkäät syövät puruja, en minä... :smt005 Olen satunnaisesti laittanut puruja kylpylaatikkoon, lantalaatikkoon ja turvepehkun sekaan ja purut katoavat nopeassa tahdissa kun linnut niitä syövät. Kukko oikein kutsuu kanoja herkuttelemaan jos löytää puruja. Mistä ihmeestä tässä voi olla kyse? Voiko kyseessä olla joku puutos vai luulevatko ne sitä rehuksi :smt017 ? En ole uskaltanut käyttää puruja ollenkaan vähään aikaan kun pelkään, että kuiva puru aiheuttaa ruoansulatusongelmia tai jotain muuta vaarallista. Onko huoleni turha? Kanani syövät Lassilan tilan täysrehua, kauraa, erilaisia kotiruoan tähteitä, omenoita, tomaatteja, viiliä, kerppuja, kuivattua apilapitoista niittyheinää, kalkit ja sorat ovat koko ajan tarjolla. Sulkasadon aikaan lisäsin vitamiinitippoja kotiruokaan.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kanan suolitukos turpeen syömisestä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Aleksandra kirjoitti:niin minulla on ongelma purujen syönnin kanssa.
Meidän ankatkin tahtovat sitä syödä. Jotenkin tuntui että jo tipuna halusivat sitä möyhiä vaikka ekaksi niillä oli pelkät pyyhkeet alusina etteivät juuri erehdy pitämään purua ravintona. Purua mulla on kuitenkin harvemmin alusena, ja musta tuntuu että ovat vähentäneet iän myörä sen syömistä. Kupu/suolitukosta itsekin pelkään jos ne liikaa sitä syövät. TUrvetta ankat sen sijaan ottavat nokkaansa ja "pesevät" vesikipossaan, mutta nielty turve lienee jo niin märkää ja hienojakoista ettei se mitään tuki.. Ja ankka nyt juo varmasti enemmän kuin kana, joten huuhtoo suolet.

Jos turvetta miettii niin eikös siinä voi olla mukana tupasvillan tms. kappaleita, jotka ovat kuitumaisia ja sitkeämpiä? Mietin vain, että voisiko juuri tällainen takertua suoliin? Helpotus, onhan sulla hiekkaa (ja kanankalkkia) tarjolla, jotta kivipiira hoitaisi mahdollisimman pitkälle niellyn tavaran jauhamisen ettei isoja roippeita jäisi jäljelle? (Kuulemma linnuille voi käydä joskus niin, että jos hiekkaa ei ole ollut ja sitä niille antaa pitkän tauon jälkeen, niin syövät sitä liikaa ja tukkivat ruuansulatuselimensä, joten aluksi kannattaa antaa varovaisesti jos ovat ilman hiekkaa olleet).
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Helepotus

Re: Kanan suolitukos turpeen syömisestä

Viesti Kirjoittaja Helepotus »

Toki on ihan luonnonsoraa tarjolla ja myös Grittiä, joten kupukivistä tuskin on puutetta.

Eräs eläinlääkäri, jonka kanssa asiasta keskustelin puhui turpeen reagoimisesta virtsahapon kanssa jolloin ne yhdessä voivat "kivettyä" suoleen?
Helepotus

Re: Kanan suolitukos turpeen syömisestä

Viesti Kirjoittaja Helepotus »

Ei toipunut kukkokaan ummetuksestaan pysyvästi. Hetkellisen avun sai parafiiniöljystä. Joksikin aikaa oireet katosivat täysin, mutta palasivat ja päätin päästää kukon Tuomi-kanasen perään :smt022
Iita

Re: Kanan suolitukos turpeen syömisestä

Viesti Kirjoittaja Iita »

Minä olen sitä mieltä ,että kanatkin voivat syödä turvetta tai multaa jne ,koska siatkin kanssa saavat myös maasta kivennäisiä....ne mussuttaa kans ..
Iita

Re: Kanan suolitukos turpeen syömisestä

Viesti Kirjoittaja Iita »

Helepotus kirjoitti:Ei toipunut kukkokaan ummetuksestaan pysyvästi. Hetkellisen avun sai parafiiniöljystä. Joksikin aikaa oireet katosivat täysin, mutta palasivat ja päätin päästää kukon Tuomi-kanasen perään :smt022
:smt056

On näitä asioita ,jolle ei voi oikein muuta.. :smt009
Vastaa Viestiin