Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Korpela

Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Pinkillä on kalkkijalka. :smt009

Seuraan niiden jalkoja yleensä ihan säännöllisesti ja nyt olen ollut kolme viikkoa töissä, enkä ole kai sit ollut tarpeeks tarkkana:/ Tosi kurjan näköinen :(
Haen starkilta yhdeksän jälkeen parafiiniöljyä ja yritän sillä hoitaa. Nopeesti se on tullut... Mistä sen muuten voi "saada" ? Onko ihan maassa/kompostissa tms, vai ehkä talitinteillä?

Laitanko sitä parafiiniöljyä joka päivä niin kauan että oireet on poissa? Kauanko seuraan tilannetta ennen kun haen lääkettä jos ei toimi? Ts. miten pian sen pitäis alkaa vaikuttaa?

Kannattaa kai laittaa kaikkien kanojen jalkoihin?

Koitin lueskellä noita ketjuja mutta en oikeen osannut poimia sieltä niitä "tärkeimpiä" tietoja listaksi päähäni. Esim stronghold oli ehkä sellainen joka auttoi? ja ehkä ei...
Meillä kun ei turussa taida olla lääkäriä joka tietäisi kanoista jotain :/

No kokeilen tota parafiiniöljyä ja tulen kertomaan kokemuksista.
Jos pystyn otan kuvia.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Parafiiniöljy/ivomec, sunteessa 9/1, on se lääke ja vieläpä edullinen kalkkijalan torjunnassa. Eläinlääkäri sekoittaa valmiiksi kunhan osaat pyytää.
Sitten vaan niille sairaille öljyseosta, käsittely pari kertaa viikon aikana; toimii.
Loppu seos sitten jääkaappiin säilytykseen; toimii noin vuoden ajan.
saralele

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja saralele »

Mulle ei ell suostunut antamaan ivermectiiniä.
Liotin kanan jalkoja mäntysuopavedessä noin puoli tuntia, ja sitten varovasti kynsiharjalla harjailin (tosi varovasti, koska helposti tulee verta), ja sitten sivelin parafiiniöljyllä. Yhden kerran tein ton käsittelyn ja nyt sillä on ihan noraalit jalat, ei ne kyllä kovin pahat ollutkaan, mutta selvä kalkkijalka kuitenkin.
Että jos vaan yhdellä on ja ei kauhean pahaksi oo ehtiny, niin tuo käsittely varmaan on "ystävällisin" tapa.
lahjakanala

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja lahjakanala »

Minä olen yrittänyt hoitaa kukon kalkkijalkaa puolen vuoden ajan parafiiniöljyn ja ivemecin sekoituksella tuloksetta.

Nyt on enää varmaan kaksi vaihtoehtoa: Stronghold-lääkitys tai kukkopaisti. Itse ottaisin mielummin ensimmäisen :smt030
Korpela

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Tota noin, apteekissa tuli vastaan käsikauppatavarana strongholdia vastaava lääke jota myydään kissoille ja koirille, se on ulkoloisten häätöön. Ostin sellasen. Laitoin niskaan. Liottelen jalkoja ja sit olen laittanut valkovaseliinia niin että ne suomut "tukkeutuu" kun ajattelin että parafiininöljyn tarkoitus olis niin kun tukehduttaa ne punkit. kahtena ekana päivänä koitin ihan vaan sitä parafiiniä ja liotusta. Laitan kuvan niistä jaloista kun ehdin. Kova kiire töissä.
Paljon kiitoksia vinkeistä. Kävin viikonlopuna hakemassa lihaa paikasta jossa on kanoja ja sain hyviä hoito-ohjeita sieltäkin.
Iloisten Munatalo

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Korpela kirjoitti:Tota noin, apteekissa tuli vastaan käsikauppatavarana strongholdia vastaava lääke jota myydään kissoille ja koirille, se on ulkoloisten häätöön. .
http://www.orionvet.fi/ulkoloisetjaloishaato
Strongholdissa vaikuttavana aineena on selamektiinisyyhypunkkitartuntojen hoito (aiheuttaja S. scabiei)
Bayvanticin teho perustuu kahteen vaikuttavaan aineeseen, imidaklopridiin ja permetriiniin
Exspot® vet
744 mg/ml paikallisvaleluliuos, permetriini


Eli kaikki vaikuttvat aineet eivät välttämättä tehoa kalkkijalkapunkkiin vaikkakin tehoavat koiran punkkiin ja loisiin...
Oliko ostamasi tuote tässä mainituissa :smt001
Korpela

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Ihei ilomuna, en tiedä oliko se aine jotain noista koska mulla ei ole sitä pakettia enää, muistan vaan suunnilleen sen värit ja tiedän mistä haen sitä lisää. Pinkin kalkkijalka on parantunut.
Eli toi toimii...
Miksköhän ne eläinlääkärit ei mielellään anna sitä strongholdia?
Meillä ainakaan ne ei varmaan edes tunnistais kalkkijalkaa vaikka veiskin kanan näytille... hakisivat luultavasti netistä ohjeita ja päätyisivät munikseen :smt001
No meillä loppu hyvin kaikki hyvin. Yritän jossain kohtaa ehtiä lisäämään ne kuvat.
MaLin

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja MaLin »

Oliko havaintoa että kana olisi jotenkin huonokuntoinen tms. kun se on saanut kalkkijalan- olen kuullut/lukenut että kalkkijalka tulisi vain heikoille yksilöille joilla on vastustuskyky alentunut?
erppa

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja erppa »

Kalkkijalka voi tulla vahvoille ja terveillekin kanoille, meillä esiintynyt... :smt009
PiaSalo

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja PiaSalo »

Meillä kalkkijalat kaikilla maatiaisilla. En ole moisesta kalkkijalasta tiennyt kuin vasta pari päivää sitten. Olin jo jonkin aikaa ihmetellyt kukon ja 2 samasta paikasta tulleen kanan jalkoja. Nyt sitten katsoin, että uudemmillakin on jo havaittavissa kalkkijalat, kenellä vähemmän, kenellä enemmän. Nyt en oikein tiedä, alkaako hoitaa noita, vai teurastaakko ne. Mitä muut tekisitte?? Taitaa olla aika iso homma putsata 9 jalat ja etenkin stressi eläimille. ja kuinka helposti punkeista sitten edes eroon pääse. Jos olisi kyseessä jotain sekarotuisia kanoja, niin kirves olisi jo heilunut, mutta kun ovat puhtaita savitaipalelaisia. :smt009
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kalkkijalka on helposti hoidettavissa, ivomeciä niskaan, ei niitä jalkoja tarvitse liotella tai rapsutella. Kertahoito yleensä riittää :smt045 . Samalla hoituu madotuskin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
AidaD

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja AidaD »

^Vähän samoja ajatuksia.

Mä tässä luin lehtiartikkelin Hämeen Sanomista tästä kalkkijalka jutusta ja ihmettelin siinä ihan miehellekin ääneen, että minkä ihmeen takia pitää sekoittaa öljyyn ja valella sillä niitä jalkoja. Mulla kun nyt on vaan marsuista ja koirasta kokemusta, että tipautetaan se öljyliukoinen loishäätöaine ihoon, niin se aine kulkeutuu ympäri marsun elimistöä ihan automaattisesti. Ei mun tarvitse etsiä ja valella vain niitä kohtia, joissa ne loiset elää. Okei, kana ja marsu nyt on täysin eri eläinlajit, mutta kertokaa tyhmälle, miksi Ivomec pitää laimentaa öljyyn ennen kanan iholle laittamista?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Se öljy - ivomec seos hierotaan kanan jalkoihin, ajatuksena että öljy tukehduttaa punkin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
sannikki

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Toi teidän käyttämä ivomec+parafiiniöljy ohje on jokseenkin harhaanjohtava kun se ivomecin määrä ja vahvuus pitää kuitenkin olla tietty että se tappaa ne loiset. ivomecciä on useita eri vahvuuksia kuitenkin, ei voi suoraan sanoa että 1/9 suhteessa laitetaan! jos lotrataan sekoitusta liian vähän ne punkit tulee vain vastustuskykyisiksi... Meillä hoidetaan nyt taas väiveitä, mutta ivermektiini tehoaa myös kalkkijalkaan!

Nyt on meillä jatkossa aina käytössä ivomec laimennettuna ja SUUN kautta.

Annostus ohje on tälläinen

ivomec 10mg/ml annostus kanalle on 0.2ml/5kg

Eli kun meillä on noin 4kiloisia kanoja niin annettiin lääke viiden kilon mukaan näin: 0,2ml ivomeciä laimennettuna o,8ml vettä. Yhden kanan valmis annos oli siis 1ml. oli niin helppo laittaa suuhun kun on pieni määrä (yksi millihän on noin 8-10 tippaa vaan) millin ruiskulla sain hyvin mutkattomasti annettua. Uusitaan noin 7 päivän kuluttua, kun munatkin on kuoriutuneet. punkin elinkaari on kolmisen viikkoa, eli viikon päästä jo munitut munat on tapettavissa.

Strongholdia ei ole rekisteröity siipikarjalle, se on kallis eikä tuhoa esim väive tartuntaa, kun hilseen jota väiveet syö lääkepitoisuus ei nouse riittävästi. Vähänkään siipikarjan kanssa pelannut lääkäri määrä ivermektiiniä eikä strongholdia.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kaikkea ivermektiiniä ei kuitenkaan voi antaa suun kautta, se riippuu valmisteesta. Itse pidän helpoimpana laittaa pari tippaa pipetillä niskaan kun sählätä veden ja ruiskun kanssa. Mutta on tuo öljy- ivermektiinikin tullut kokeiltua ja hyvin toimi sekin. Vähän myös riippuu kuinka monta hoidettavaa on. Väiveisiin en laittaisi ivermektiiniä, vaan esim colombinea, ivermektiini on turhan vahvaa väiveisiin.
Tietääkö muuten kukaan voiko kaneille antaa ivermektiiniä?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin