munitus ongelmia

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 599
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

munitus ongelmia

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kuva


Tässä Helmi "takapää" eli otin sen kun sillä on munitus ongelmia ja muna ei meinaa tulla pois.
Nyt takapää näyttää tältä, eli sulat lähtenyt sekä pullistaa "pylly" eli mitkä neuvoksi.
Olisko paras lopetta vai vielä odottaa?
Viime vuonna yksi kana menehtyi munitukseen, kun oli niin iso muna tulossa.
Kuva ei oikein ole selkeä, kun yritin varovasti ottaa kuvaa.
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

mimmu: pysy linjoilla vielä vähän aikaa...mä laitan jotain neuvonpoikasta! Hetkinen menee...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Lainaan siis itseäni viime syksyltä:

"Tänään iltapäivällä koin järkytyksen, kun Hulta-kana kökötti keskellä ulkotarhaa munimisasennossa ja uikutti surkeasti. Normaalisti munii aina pesäkoppiin. Arvelin, että nyt ei ole kyllä kaikki kohdallaan ja rupesin tutkimaan sen perälistoa. Munahan siellä näkyi olevan tulossa. Suoli ei ollut tullut onneksi yhtään ulospäin.

Muistin nämä jättimunajutut ja muistin myös wanhasta kanakirjasta suurinpiirtein ohjeen, jossa puhuttiin jotain ruokaöljystä ensiapuna munan juuttumiseen. Äkkiä oliiviöljyä ruiskuun ja siitä sitten ruuttailin kloaakkiin noin viisi milliä. Työnsin ensin munaa takasin päin muutaman millin, että rasvautuisi ne suolen reunatkin.

No...puolen tunnin päästä Hulta pyöräytti pesäkoppiin jättimunan! Vaakaa ei meillä ole, mutta mauserilla mitattiin pituudeksi 6.8 cm ja leveydeksi 4.8 cm. Meidän kanojen munien keskiarvopituus on 5.48 cm ja keskiarvoleveys 4.18 cm. Jättimunassa ja peräpäässä oli vähän limaista verta...

Hulta oli muninnan jälkeen vähän vaisu...ei pitänyt normaalia "multa tuli muna"-kotkotusta. Piristyi sitten kuitenkin äkkiä touhuilemaan normaalisti."

Elikäs tuota rasvauskonstia voit koettaa...näkyykö siellä tulossa oleva muna? Jos näkyy, niin ehkä saat sen autettua rasvalla ulos. Jollei munaa näy tai kopeloimalla tunnu ja on vain laaja-alainen pullotus perässä, niin tulee valitettavasti mun mieleen se näillä tehomunijoilla aika yleinen tulehdus, joka kerryttää ne munittaviksi tarkoitetut munat+tulehduseritteet vatsaonteloon...
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 599
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Täälläpä linjoilla odottelin jotta joku vastaa :smt009 ku niin kinkkinen asia nyt on.
Eli sen verran katsoin peräpäähän ja yritin kokeilla mitä sieltä olisi tulossa ja kovalta tuntuu. Eli ymmärtääkseni siellä olisi iso muna tulossa. Mullakin tuli mieleen öljyn käyttö joten aamusella laitan kun katson miltä se aamu näyttää.
Hyvin se Helmi antaa katsoa ja pikkuisen piipittää kainalossa kun lohduttelin sitä.
Kiitos tosi paljon neuvosta, ilmoittelen aamulla kuis käy. :hello2:
Taidanpa lisäksi mitata munan jos kaik menee hyvin.
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minusta voisit öljytä jo nyt heti, kun jos siellä on muna jumissa, niin eihän se silloin voi ulostaakaan...
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 599
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Nyt vasta kerkeen laittaa viestiä jatkoksi edelliseen.
Nyt olen "öljynnyt" Helmiä ja tänään onkin ollut reippaampi :smt017 ja viipettää muiden mukana. Mutta sen takapää on edelleen samannäköinen, mutta hiukan kellertävä jotenkin mutta pehmeä. Eli olen yrittänyt katsoa joka paikasta missä olisi muna :smt009 muutei ole löytynyt. Meillä kun on aika iso /laaja piha-alue jossa saavat liikuskella ja piilopaikkoja. Voip olla vaik missä johon on ehkä munansa muninut. Aika hissukseen se kumminkin eilen oli ja etsiskeli paikkoja pensaiden alta eikä kovin näköisälle paikalle mennyt. Aavisti varmaan ettei pääse karkuun jos joku uhka vaanii. Eli ei mikään tyhmä. Sitten kun tämä on vielä se kana joka söi munansa melkein koko kevään ja on itse pomo. Niin nyt on kovin hiljainen rauhallinen ollut ja jopa sitä toista kanaa kohtaa jota nokittaa, niin painaa itsensä sen lähelle ja kyhjöttää vieressä päät yhdessä kuin turvaa hakien. :smt008
No toivotaan, että kaik menee hyvin ja selviää tästä "taudista" mikä sitten liekin.
Tänään katsoin vielä päivälläkin takapäätä mutten enää antanut öljyä. Ulostaa normaalisti, jotenkin silti hiukan heikonlainen.
Voisko sil olla jotain muuta jos tämä ns. peräpää ei parane, kysynpä vaan kun ei ole kokemuksia.
Viimeksi muokannut mimmu, 25 Heinä 2007, 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No nyt seuraavaksi voisit kokeilla antibioottikuuria. Alkaa vaikuttaa siltä, että Helmillä on nyt kuitenkin tulehdus siellä munintaelimissä...Jos olisi ollut vain muna jumissa, niin kai sen olisi pitänyt jo piristyä normaaliksi? Tai ainakin meidän Hulta piristyi hyvin nopeasti sen ainokaiseksi jääneen jättimunan jälkeen. Mulla on aikoinaan mennyt kaksi tehomunijaa noihin tulehduksiin ja sen viimeisimmän oireet vaikuttivat kovin samanlaisilta tuon peräpään pullotuksen ja vaisuuden suhteen...
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Viime syksynä teurastamani puolitoistavuotiaan Isa Brownin munajohtimessa oli kökköjä, jotka yhteensä oli pari kertaa miehen nyrkin kokoinen. Täälyä sain silloin vastaukseksi, että olisi munaa, joka on kovettunut sinne munajohtimeen.

3 iltaa sitten poika soitti töihin, että munituskopissa oli ollut kamalalle haiseva kuollut tipu tai oravan poikanen :smt005 . Tyttären mielestä se oli rinkelin puolikas :smt005 .
Töiden jälkeen etsittiin se raato pusikosta ja tutkittiin yhdessä. Näytti kyllä pinnaltaan vesirinkeliä, mutta kaamean hajuinen se oli ja epämääräistä mössöä sisältä. Kohtalaisen kovakin, mutta murtui kun kepillä painoi. Väri beige ja keltainen, vähän valkoista ja tummempaakin ruskeaa.

Olen vakuuttunut, että tämä pitkulainen möykky oli samaa ainesta, kuin vuosi sitten. Juuri tulin töistä, enkä ole ehtinyt tutkia, olisiko joku kanoista pulskemmassa kunnossa, kuin toiset. Yksi kana on kuulemma paljon omissa oloissaan ja pihalla irti ollessaan ei juuri syö nurmea, kuten muut. Sama kana istuu päivän mittaan useita kertoja pitkiä aikoja aivan kuin munimassa, mutta mitään ei tule. Voisi olla se.

Mahtaisikohan kyseessä olla sama vaiva. Rotu on sama ja pitkään munii. Tutkaile!

Kun löydän omani, otan nirrin pois.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 599
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Helmi taas tepsuttaa ja nyt sillä on sulkasato. Munaa ei näkynyt missään ja takapää normaalin näköinen mitä nyt sulkia lähtee. Syö, juo ja touhuaa samalla tavalla kuin aiemmin. Ainoa ihmetys on kun se tulikin hiukan araksi entinen POMO eli paljon jää yksin ja ei kulje muiden mukana. Jotenkin pihallakin etsii suojaa ja minun luo arastelee tuloaan. Olisiko ollut "shokki" sille, kun "peppua" pesin ja putsasin sekä sitä öljyä laitoin. Hellä ja varovainen olin ja jutustelin sille, mutta nyt on hiukkasen varovainen kun olen läsnä.
:smt009 Nyt olen päättänyt lopettaa nämä kaikki kolme ja ottaa tilalle uudet, koska näyttää olevan nyt sen verran vanhoja eikä muni kuin yksi enää ja sekään ei joka päivä.
Olisiko tämä hyvä ratkaisu :smt022
mummo ja kanaset :biggrin:
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Olen päätynyt samaan ratkaisuun jo useamman kerran. Syyskuussa käy taas samoin. Myös toukokuussa syntyneet kukkopojat saavat saman kohtalon.

Siitä jatkaa toukokuun kanatiput ja 2 kukkoa. Nyt on myös muita rotuja, kuin Isa Brown. Näitä on tarkoitus pitää useampia vuosia.

On se aika sääli vanhoista kanoistaan luopua, mutta yritämme kovettaa luontomme ja eikun kirves käteen ja...
Kieku

Viesti Kirjoittaja Kieku »

Minusta tuntuu. että lopettaminen on aina yksilöllinen ratkaisu. Minä en lopettaisi lemmikkejäni, ellei niillä ole jotain sellaista sairautta, jonka vuoksi pitäisi lopettaa. Siis, vain jos ne kärsivät. En lopettaisi siksi, etteivät enää muni. Eihän ihminenkään koko ikäänsä muni. Mutta... kuten sanoin, päätös on sinun.

:smt010
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 599
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Ite harkitsenkin, et ne olis niin kauan kun elävät mut muut sanoo ettei niitä kannata pitää jos eivät muni :smt010 . Siinähän ne tepastelee samal ku muutkin ja kun niihin on tottunut ja meillä on omat "juttumme" kanojen kanssa. Kiertokulku on sinällään tietysti sama kuin mullakin elukoilla ja olisi sitten luovuttava lampaistakin kun ovat jo 1½ vuotiaita ja toisten mielestä jo hyödyttömiä.
No kun kerran päätin lampaatkin pitää ja lampolaa isontaa, niin taitaa minun pää kääntyä noiden kanojen puoleen myös lisä tilana kun talveksi ei mahdu kaikki jos otan lisää kanoja.
Se niissä on hyvä puoli kun niitä on niin vähän, niin kiintyy eritavalla kuin olisi iso määrä (satoja).
Pistänpä mietintämyssyn päähän :-k
mummo ja kanaset :biggrin:
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meidän Aapeli-kukko taitaa olla jo kuuden vuoden etapin ylittänyt. isänsä, aapeli ykkönen eli muistaakseni kahdeksan vuotta. Mutta maatiaiset onkin pitkäikäisiä.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Tuota, meillä elelee ihan virattomia kanoja, kunnon oloneuvoksia. Ne saavat elää vain siksi, että ovat luonteeltaan mahdottoman mukavia ja mä olen kiintynyt niihin kovasti. Meillä on myös sellaisia kanoja, jotka pääsee sopaksi syksyllä, eivät muni enää hyvin enkä tykkää niistä juurikaan. Munimatonta kanaa ei tietystikään taloudellisessa mielessä kannata pitää, mutta rakas lemmikki kannattaa aina. Ei sitä päätöstä voi eikä saa antaa muiden tehdä.
Meillä oli joskus kotona isabrowneja toisella munintakaudella. Kanalaan oli yhteen aikaan ihan kauheaa mennä, kun niin usein sieltä löysi jonkun kontit oikosenaan.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minäkin olen sillä mielellä, että jos kana on terve ja jos sillä ei ole pahoja tapoja uusille kanoille opetettevaksi (esim. munan syönti) ja jos tilat suinkin antaa periksi ja jos vanhat ja uudet yksilöt sopeutuvat toisiinsa, niin munimatonkin eläkeläiskana on ehdottomasti paikkansa ansainnut!
Vastaa Viestiin