Kuoripylly/kakkapylly tipu?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

vardenji

Kuoripylly/kakkapylly tipu?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tipulla ehti kuoriutumisen jälkeen kuivua munankuorta takapuoleen kiinni juuri peräreiän eteen. Päivää myöhemmin liottelin kuoria irty ja samalla tulin nyppäisseeksi pari untuvaa mukana. Nyt tipun takapuoli on hieman punertava ja untuvat koko ajan märät, vaikka pesusta on jo pari vuorokautta. Kakkaa tulee vähän. Onko tipu vaurioitunut kuoren irroituksessa ja voiko se toipua? Mikään hidaste tai vaiva ei tipulle tunnu olevan...

Kuva
Kuva
anssiu

Re: Kuoripylly/kakkapylly tipu?

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Hyvä että pesit pyllyn. Mulla on tullut muutamia noita kakkapylly tipuja. Niille muodostuu kova kakkapaakku takapuoleen ja se kovettuu aika nopeasti. Olen pessyt/ liotellut tipusen pyllyn ihan haalealla vedellä hanan alla. Kakkapaakku kasaa ulostetta paakun sisäpuolelle ja varmaan on kohtalokas tipulle jos sitä ei pese pois. EIkös tuo ole aika vaarallista jos uloste ei pääse tulemaan vapaasti kovan kuoren takia.....
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kuoripylly/kakkapylly tipu?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mitäs jos pyllyn föönaisi miedolla lämmöllä kuivaksi? Vai kastuuko se sitten taas jostain syystä uudestaan?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
vardenji

Re: Kuoripylly/kakkapylly tipu?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

On alkanu pikkuhiljaa kuivua osittain. Syy näkyy olevan ilmavaivat( :smt017 ) ja vetelä kakka. Näin eilen kun kakkasi, ensin tuli keltasta vaahtoa pari kuplaa ja sitten vasta toi kakkaläntti. Takapuoleen jäi sitä keltasta nestettä. Pyllypesu odottaa varmaan taas tänään ja alan kokeilla eri ruokia, vaikka rikkaruohonsiementä alkuun. Tipu ei näytä piittaavan, mutta en halua sen olevan ainainen kakkapylly :smt009 ja täytyyhän ton haitata, vaikkei siltä näytäkään!
caddy

Re: Kuoripylly/kakkapylly tipu?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Mitä se nyt sitten syö?
vardenji

Re: Kuoripylly/kakkapylly tipu?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Keitettyä kananmunaa ja nyt on alkanu peiponsiemenseos maistua, kanamunan kuorta on tarjolla hieman. Luin jostain englanninkieliseltä sivulta että kananmunaa syövä ei tartte vielä kupukiviä, mutta noiden siementen kelvatessa täytyy niitä laittaa. Tää on koko parven ainut kakkapylly, muilla peffat ihan puhtaat ja uloste tavallista...
minnimanni

Re: Kuoripylly/kakkapylly tipu?

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Noi peipon siemenet ei ole ollenkaa sopivaa syötävää tipuille. Ne on aivan liian huonosti sulavaa ja imeytyvää ravintoa. Ja kanan munassa taas ei ole kaikkea kasvuun tarvittavaa. Jos et raaski ostaa 40kg säkkiä tipurehua niin osta edes kasvatusta, se käy ihan hyvin tipuillekkin. Munitusrehukin on parempi vaihtoehto kuin nuo peipon siemenet.
kanamummo

Re: Kuoripylly/kakkapylly tipu?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Vois nostaa kans vähän lämpötilaa, asteen pari. Meinaan mulla oli kakkapyllytipuja liian viileässä ja liian runsaalla valkuaisella ruokittuna.
anssiu

Re: Kuoripylly/kakkapylly tipu?

Viesti Kirjoittaja anssiu »

minnimanni kirjoitti:Noi peipon siemenet ei ole ollenkaa sopivaa syötävää tipuille.
??? jaa mistäköhän tällainen tieto on peräisin ? en ole kuullutkaan tai lukenut sellaisesta mistään. Itse olen aina välillä antanut peipon siemeniä ja hyvin ovat voineet ja hyvin maistuneet.
vardenji

Re: Kuoripylly/kakkapylly tipu?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tällä hetkellä kaikilla tipuilla puhdas takamus. Noi peiponsiemenet tuntuis olevan aikamoinen herkku :smt017 Makoilevat keinoemon ulkopuolella ika paljon, joten kylmä ei taida olla :smt002 Tipurehun puute johtuu kahdesta asiasta, en pääse ainakaan ennen ensi viikkoa ostamaan sitä ja kasvattaisin mielellään kotiruualla. Olen kyllä menossa sitä ostamaan kokemuksen puutteen vuoksi.

Ruokana tästä päivästä alkaen(ruohostin ekaa kertaa tänään) tuoretta ruohoa, 4 viljan puuroa, kaurahiutaleita ja leseitä, peiponsiemeniä edelleen, hiekkaa ja pieninä määrinä enää kananmunaa. Ajattelin kokeilla lierojen metsästystä, kun perhosentoukkakin maistui... Kärpäsiäkin alkaa pian olla metsästettäväks asti ja kaapissa kasvaa ruokaa, kunhan pystyvät sulattamaan kitiinikuoren.
tesla

Re: Kuoripylly/kakkapylly tipu?

Viesti Kirjoittaja tesla »

Mulla on täällä yks paskaperse. Se on pienempi kuin muut (kuoriutuivat torstaina ja nyt on keskiviikon vastainen yö) ja vieläkään ei ole oikein alkanut siipisulat kasvaa, vaikka muilla tipuilla on jo hyvin komeat siivet. Vähän pöllönä se kattelee siellä juttuja ja nokkiikin hiukan mut on sellanen poissaoleva ja torkkui tuossa illan suussa niin, et otin sen ja juotin sitä "pakolla" ku tunnosti et jos oli kuiva. Kintut ainakin heti topakoitu ja varpaat aukesi kunnolla, kun sain tipan vettä menemään. Kaksi kertaa olen siltä nyt peffan liottanut puhtaaksi, eilen ja tänään. Pyyhkeen sisäll ja mahan päällä olen sit kuivatellut ihan miltei kuivaksi, ennen kuin olen palauttanut sen akvaarioon muiden seuraan. Lämpöä siinä on nyt noin 35-38 astetta ollut, onkohan se liikaa?
Rehuna näillä on koko ajan tarjolla pikkupunahelttaa ja sit oon tarjonnut hernemössöä ja raastettua porkkanaa ja raastettua omenaa. En niin tarkoin oman mahatautini takia ole seurannut, et syökö. Vesikipon vaihdoin isompaan, kun joivat ihan tajuttomasti ja pienet kipot oli aina tyhjiä. Kyllähän tämä "pahnan pohjimmaiselta" tuntuu, mutta onko jotain supervinkkejä tipun virotukseen?
max3

Re: Kuoripylly/kakkapylly tipu?

Viesti Kirjoittaja max3 »

Liota veteen sitä pikkuPH:ta ja juota sitä tipuille. Meillä ainakin tehosi viirutipuille.
minkuliini

Re: Kuoripylly/kakkapylly tipu?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Täällä kans nyt silkkitipulla kakkapylly ongelma! Tiput ovat nyt 6 pvä ikäisiä ja muilla ei tätä ongelmaa. Yhdellä pikkutipulla huomasin aamulla reilusti kuivaa kakkaa takapuolen höyhenissä! Otin tipun tutkintaan ja huomasin myös että vissiin kuivuneet ruskuaispussin jämät oli mahan alla... Noh laskin kippoon lämmintä vettä ja viereen betatineen kostutettuja pumpulipuikkoja. Varovasti ihan sormilla liottelin kakkapaakut pois ja tiirailin sen perää. Takamus näytti ihan normaalilta. Sitten Se kovettunut ruskuainen... Ajattelin että josko Se kuivuneena tippuisi itse pois. Sitä en uskaltanut mennä puristelemaan tai liottelemaan. Varovasti betatinella sitä käsittelin. Nyt tipu persauksineen kuivattelee lämpölevyn alla ja kiljuu kurkku suorana :( Muuten tipi on ollut pirteä ja syö hyvin, eli ainoastaan nuo perä ongelmat vaivaa. Kokemuksia!? Tervehtyykö tipi!?
ninzika

Re: Kuoripylly/kakkapylly tipu?

Viesti Kirjoittaja ninzika »

Mulla myös yksi tämmöinen tipu nyt reilu viikon vielä peppua pestään muuten hienosti kehittymyt rinnassa sillä on joku punertava patti. Tää oli 2 heikoimman sarjassa syntyessään toiset oikeen talsi päältä :/ ja nokkivat sitä n3 ensimmäistä päivää. Itse koti ruokaa syöttänyt : munankuorirouhe, pottua spagettia, herne, kurkku, tomaatti kissan ruoka4 viljan puuro, ja rouhittuja auringonkukan siementä sekotettuna rouhittuun hiutaleisiin ja papukaijan siemeniin automaatista. :smt024 tulipas monimutkasesti.
Eme

Re: Kuoripylly/kakkapylly tipu?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Miten pian kakkapyllytiput on oppineet siisteiksi? Minulla on nyt yksi pahnan pohjimmainen, hautomakoneesta viimeisien joukossa otettu rääpäle, joka muuten näyttäisi toimivan aivan normaalisti, mutta pyllyssä roikkuu kovettunut kakkapaakku. Syö ja juo, ei ole enää edes toisten tallottavana vaan virkeästi liikkuu ja pysyy jaloillaan. Lämpötila on 38-33 astetta eri osissa tipulaa, näyttäisi oleilevan tuossa keskivaiheilla eniten, käy kuitenkin välillä lämpimimmissä paikoissa makoilemassa. Olen puhdistellut kakkapaakkua pois pepusta nyt parina päivänä, mutta aina ilmestyy takaisin. Tipu ei yhtään pidä pepus puhdistus operaatioista, kiemurtelee ja piipittää kovasti. Kun pääsee takaisin tipulaan, on kuitenkin aivan normaali. Peppu ei missään vaiheessa ole näyttänyt märältä.

Tipu kuoriutui keskiviikkona.
Vastaa Viestiin