Masentunut & munimaton kana = kokkidioosi

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Masentunut & munimaton kana = kokkidioosi

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kiva, että teidän siivekkäät voivat hyvin! Ja kiva, että tulit kertomaan. :smt006
Kotkotti
nuorikko
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Elo 2022, 18:40

Re: Masentunut & munimaton kana = kokkidioosi

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Hei vaan kaikille, pitihän sitä tänne liittyä viimein :smt001 Olen saanut täältä lukemalla paljon kallisarvoisia vinkkejä, näin aloitteleva kanaharrastaja kun olen. Hommasin siis keväällä hautomakoneen, johon ensimmäistä kertaa ikinä laitoin 10 kpl maatiaskanan siitosmunia. 8/10 munista onnistui ja kuoriutui, poikasia ei kuollut yhtään tai ollut viallisia tms. Kukkoja tuli 5 ja kanoja 3. No alku meni hienosti ja tirpat kasvoivat hyvin. Otin sitten toisesta parvesta tutulta kanan ,koska halusin että parvessani kanoja olisi neljä ainakin. Siitä meni viikko ja kanoilleni puhkesi kokkidioosi ja onpa koko kesä siitä lähtien mennyt enempi tai vähempi sen kanssa taistellessa. Luulen siis että tämä uusi kokkidioosi laji ei ollut ennestään tipuillani eikä ollut aiempaa vastustuskykyä kyseistä lajia kohtaan. Tämä laji on ilmeisen ärhäkkä, yksi kukko kuoli parin päivän jälkeen, verta on esiintynyt ulosteissa ja nuupotusta. Myös heltat ovat haalistuneet ja osa sairaista linnuista laihtui/kuihtui. Lopetin kukkoja ja nyt parvessa on 1 kukko ja 4 kanaa. Sain ell ditrim duplo antibioottia kokkidioosin hoitoon tai sanoi että sillä hoidetaan lähinnä sekundaarisia tulehduksia, mitä kokkidioosi aiheuttaa. No olen pitkin kesää antanut vuoron perään sairastuville kanoille/kukoille lääkettä. Paranevat kuurin jälkeen kunnes taas kohta oireet alkavat. Siivousta olen tehostanut ja pidän huolen ettei pehku kostu tms. Mutta aina vaan joku sairastuu uudestaan. Aamuin illoin olen käynyt kuivikkeet läpi pohjia myöten, näkyvät ulosteet aamuin illoin otan pois, nyt vaihdan veden 2 kertaa päivässä ja harjaan vesiastian samalla. Ruoka-automaatin pesen aina kun se tyhjenee, tarpeen mukaan pesen jos on likainen..en enää tiedä mitä tekisin. Kiitos vinkistä kun joku oli aiemmin kirjoittanut Stalosanista, tilasin nimittäin sitäkin ja katsotaan lähteekö kokkidit. Nyt olen antanut myös lääkehiiltä koko parvelle, kun osa edelleen ripuloi, jos siitä olisi apua. En tiedä suostuuko ell enää kirjoittamaan uutta antibiootti reseptiä, itse mietin jotain mitä voisi juomaveteen sekoittaa, on ollut nimittäin stressaavaa pyydystää aina tirpat kiinni ja antaa antibiootti kahdesti päivässä viiden päivän ajan :smt011
Olisi kiva kuulla millaisia kokemuksia muilla on kokkidioosista ja kuinka kanojen lopulta kävi. On ollut mielessä, että hävitänkö koko parven ja aloitan alusta, mutta en tiedä olisiko siitä mitään hyötyä :smt009
Vastaa Viestiin