Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisteröidä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
maunu_muori

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

tervetuloo sannaT ihan virallisesti viranomaisten tiedossa olevien TÄYSKAHJOJEN joukkoon jaloon :smt047 ... noin sitä pitää tehrä eikä marista.. että ei tykkää kun kyylätään :smt006 .. ny kun sulla on paperi ja luvat, joku voi vaikka pakkomyyä sulle... öö 20 karitsaa maisemanhoitoon :smt043 .. vai miten se meni :shock:
SannaT

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Kiitos kiitos. Tuossa asiassa kun on ne hyvät ja huonot puolet niin mitäpä tuota marisemaan.
Vielä kun kaikki on ilmaista.
Toista on hevospuolella...

Niin ja aloitellaan nyt näillä kahdeksalla :smt002
minnimanni

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Tää nyt yrittää täällä epätoivoisesti muistaakaikki mistä on tänä vuonna lintuja ostanu ja mihin myyny. Pummailen aktiivisesti yhteystietoja kirjanpitoa varten ja pähkäilen pääni puhki kuinka ne sitten kirjaisi ylös tuohon hienoon kansioon jonka tänään ostin :smt040 .Että ei se niin simppeliä ole tämä rekisteröinti hommeli kirjanpitoineen :smt009
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hmm...jokos se Evira on saanut laadittua sen siipiveikkoja koskevan eläinluettelon? Eipä ole saanut...ihan juuri tarkistin. Näin siellä edelleen lukee: "Eläimistä tulee lisäksi pitää luetteloa. Tarkempi ohje luettelon pidosta on tulossa."

Itselläni on tämän pikkuruisen kotkokarjan kanssa helposti löydetävissä omista kirjanpidoista ostot/myynnit eli ne pystyn näppärästi kirjaamaan takautuvastikin.

Mutta olen kyllä sitä mieltä, ettei voida vaatia siitä kotona pidettävästä kirjanpidosta aukotonta (eikä varsinkaan takautuvaa!*) ennen kuin on olemassa virallinen ja oikea lomake! Vrt. lampaat ja vuohet, jotka laitetaan ostotilalla syntyneiksi, jollei niitä ole rekisteröity myyntitilalla.

*Tämän takautuvan systeemin olen henk.koht. kokenut ja testannut ihan muussa aiheessa kuin elikoissa ja silloin kävi niin, että pieni ihminen oli oikeassa ;)

Eli sitä yritän sanoa, että niin kauan kuin ei ole olemassa Eviran laatimaa tai hyväksymää eläinluetteloa, kotona pidettävä kirjanpito saa olla oman maun ja muistin mukaan laadittu tai saa olla laatimatta.
max3

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mulle tuli tänään Evirasta postia. Rekisteröitymistosite. Eikä kestänyt kuin 2kk.!!! :smt005
saralele

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja saralele »

Mulle tuli eilen tilatunnukset! Ei menny ku pari viikkoa :smt001
minnimanni

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Hmm...jokos se Evira on saanut laadittua sen siipiveikkoja koskevan eläinluettelon? Eipä ole saanut...ihan juuri tarkistin. Näin siellä edelleen lukee: "Eläimistä tulee lisäksi pitää luetteloa. Tarkempi ohje luettelon pidosta on tulossa."

Itselläni on tämän pikkuruisen kotkokarjan kanssa helposti löydetävissä omista kirjanpidoista ostot/myynnit eli ne pystyn näppärästi kirjaamaan takautuvastikin.

Mutta olen kyllä sitä mieltä, ettei voida vaatia siitä kotona pidettävästä kirjanpidosta aukotonta (eikä varsinkaan takautuvaa!*) ennen kuin on olemassa virallinen ja oikea lomake! Vrt. lampaat ja vuohet, jotka laitetaan ostotilalla syntyneiksi, jollei niitä ole rekisteröity myyntitilalla.

*Tämän takautuvan systeemin olen henk.koht. kokenut ja testannut ihan muussa aiheessa kuin elikoissa ja silloin kävi niin, että pieni ihminen oli oikeassa ;)

Eli sitä yritän sanoa, että niin kauan kuin ei ole olemassa Eviran laatimaa tai hyväksymää eläinluetteloa, kotona pidettävä kirjanpito saa olla oman maun ja muistin mukaan laadittu tai saa olla laatimatta.
Niin mut jos sitä kirjanpidon ylös laittoo kauan lykkää ei niitä muista millään, sen verran paljon on tota myynti/osto liikennettä tälleen keväällä :smt005 Nytkin on työ ja tuska muistaa edes huhti-toukokuun kaikki myynnit vaikkei niitä edes ole montaa, sitten kun siihen yrität vielä keräillä lisäksi kaikki tän vuoden tapahtumat niin jo saa harmaat aivosolut jumppaa :smt036 . Haudonnoista en edelleenkään pysty pitään kirjaa enkä edes aijo :smt019 .
HIPSU

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

Tilatunnukset tuli, kesti yhden päivän. Kuntaan vieminen kestikin muutaman kk :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Nopeeta toimintaa HIPSU:n kunnassa!

Mitenkäs on muilla sujunut? Erityisesti kiinnostaisi semmoisten henkilöiden kokemukset, joilla oli jo tila/asiakas- ja pitopaikkatunnukset olemassa...oletteko saaneet mitään tietoa, että olette nyt rekisteröityneet myös siipikarjan pitäjiksi?
vardenji

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä sain kanoille oman pitopaikkatunnuksen, eli tälle samalle paikalle on sit kaks tunnusta... Ekassa, vuohia varten haetussa, lukee kyllä vuohet munintakanat ja kanit, muttei kai sit kuitenkaan päteny kanoihin.
milkkis]

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mulle ei ainakaan oo mitään ilmotettu, mutta ennestään oli jo asiakastunnus ja maataloussihteeri sano että ne vaan lisätään kaikki eläimet saman tunnuksen alle
Suwitsu

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mulle tuli postissa tieto kolmen kuukaden päästä siitä, kun olin laput lähettänyt. Vanhan tunnuksen alle tosiaan lisätty.
thank

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja thank »

Meillä on helppoa, kun voi kävellä vain maaseutuasiamiehen tykö tuonne kaupungintalolle ja sanoa, että nyt meillä olis sitten kanojakin jne. :D Ja se tekee kaiken sitten meidän puolesta. Oli niitä lappuja Eviralle toki täytettävä, mutta niiden täyttö onnistui samalla kun siinä rupattelimme. Nauratti hieman se lomake, ei mulla ole kyllä mitään hajua millaiseksi kanalaksi tuo meidän leikkimökki luetaan ja mitä Evira käsittää lemmikkikanalla, meidän kanat on nyt ihan vain munien tuotantoon rekisteröityjä kun ei siellä ollut sopivaa kohtaa edes kuvaamaan. Minen tajua muutenkaan miksi pitää niin hurjan tarkkaa kirjaa pitää kanoista, joita ei ole tarkoitus myydä, joiden munia ei ole tarkoitus myydä, ja joiden lihaa ei ole tarkoitus myydä. Tuntuu jopa hassulta urkkimiselta, mutta eipä tuo niin iso vaiva ollut rekisteröidä eikä sieltä ainakaan vielä mitään maksuja ole tullut, kuten joku yläpuolella sanoikin, niin hevospuolella joutuu maksamaan ihan kaikesta hirveät summat. Omistajanvaihdosilmoituksista, tunnistamisista, hevospassista yms.
Suppis

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Suppis »

Eipä oo kuulunu mitään papereita siihen kananpitäjä ilmoitukseen liittyen maaseutuvirastosta tai evirasta ja siis huhtikuun vika viikolla ne vein henkilökohtaisesti päällikölle käteen.

siis 3kk.. eipä oo kovin aktiivisia niin enpä miekään viitti mitään kirjauksia harrastaa :smt015
HIPSU

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Nopeeta toimintaa HIPSU:n kunnassa!
Nainen vielä pahoitteli, että asianhoitaja ei ollut sinä päivänä töissä, että kuulema venyy seuraavaan päivään :smt003
Vastaa Viestiin