Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisteröidä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ilona

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Seura- ja harrastus riittää, kun ei ole ammatista kyse.

Harrastajat voi laittaa tavanomaisen eläinmäärän.
jokunen

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Kai noi laput saa palauttaa postitse sille maaseutusihteerille (vai mikälie)?

Mua hiertää kaikki rekisteröitymiset ihan noin niinku periaatteessa. Olen turhan usein törmännyt siihen, ettei rekisteri ole ajantasainen, sen tietoja käsitellään väärin tai niitä luovutetaan lain vastaisesti. Lisäksi ärsyttää se aiemmin mainittu isovelivalvoo-mentaliteetti mikä tässä maassa tuntuu lonkeroituvan ihan kaikkialle.
vardenji

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ja mua ottaa pannuun ettei tässä koko paperissa ole vaihtoehtoa kana(seura tai harrastus) on vaan kana(broileri) tai kana(munintakanalat). Ruksasin muut linnut-vaihtoehdon ja kirjoitin toiseen kohtaan kanat seura ja harraste :smt019 Äidile piruuttani soitin että sen tarttee kans rekisteröityä, kun silläkin on kanoja. Äiti vastas että ei millään jaksais laskee noita, kun ne näkyy vaan osan päivästä ja herralla on aina eri määrä kanoja mukana(villejä fasaaneja :smt002 ) Sit se kysy perään et mites noi siilit? Mä sanoin et onhan ne afrikkalaiset kääpiösiilitkin sirutettuja niin kai nekin tarvii :smt005 No milläs hän ne saa kiinni... Oli kans sitä mieltä et vaikeeks menee metsojen etsiminen rekisteröintiä varten :smt040 Kyllähän me molemmat tiedetään et tää on kasvatetuille linnuille, mutta kunhan räävittiin päitämme.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kanoille (munintakanoille) voi kyllä laittaa tuotantomuodoksi seura- ja harrastuseläimet ;)

Minua oikeastaan vain huvittaa tämä vastarinta ko. rekisteröintiä kohtaan. Esim. Saksassa siipiveikot on pitänyt rekisteröidä jo vajaat 10 vuotta…kerrankin Suomi kulkee jälkijunassa eikä eturintamassa.

Nykyisin näyttää olevan jo ihan arkipäiväistä, että lampaat/vuohet myydään rekisteröityinä + korvamerkittyinä ja vain tilalle, jolla on paperiasiat kunnossa. Mikäköhän se tekisi siipikarjasta sen kummallisempaa, ettei sitä voisi koskea lähes samat säännöt ja käytännöt?

Jos kuka viitsii tavata lain eläintunnistusjärjestelmästä, niin siitä selviää, että melkein samaanhan ollaan menossa/menty siipikarjan kohdalla. HUOM! -> Siipikarjaa ei tarvitse todellakaan korvamerkitä eikä muutenkaan merkitä yksilökohtaisilla tunnisteilla, mutta on oltava pitopaikkatunnus ja on rekisteröidyttävä siipikarjan pitäjäksi ja sen lisäksi on kotona pidettävä luetteloa, josta selviää lintujen osto(otto)paikat ja myynti(anto)paikat.

Eli esim. kaakatin, jamppa ja hannaw (ja monet muutkin) kirjoittivat tästä asiasta niin kuin se jo on! Vaikkakin se kotona pidettävän luettelon malli vielä puuttuukin…Evira hidastelee.

HehHeh, löydäänkös vetoja, että milloin bongataan eka myynti-ilmoitus, jossa myydään lintuja vain rekisteröityneelle harrastajalle tai eka ostoilmoitus, jossa ostetaan vain rekisteröityneeltä harrastajalta? Näin alkuvuotta kun vielä eletään, niin itse arvuuttelen, että näin saattaapi käydä jo tänä vuonna ;)
vardenji

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Jos noi lomakkeet olis vähän selvempiä, ei olis niin vastenmielistä täyttää niitä... Ja jos niitä ei tarttis aivan kaikkialla. Jos mitään haluaa tehdä on ensin käytävä paperisota ja odotella sen päättymistä ian kaiken ja sitten vasta pääsee itse työhön.
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Hilta :smt006 , kerkesinkös ekaks :smt005 Ja laitoin ilmon ennenkuin luvin tämän.
Minäkin oon ihmetellyt miten joillekin pitää olla vaikeaa täyttää pari lappusta ja laittaa postiin. Paljon enemmän aikaa käyttävät uhoamiseen etten minä ainakaan :smt014
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Taisitpa jopekka keretä ekaks! Olit niin nopea, että "ykköspalkinto" tulee tässä:
Kuva
sisu65

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Perjantaina vein plakatit ja vielä osittain täytettynä, tänään oli sähköpostissa tilatunnus ja pitopaikkatunnus. Nopeaa toimintaa ei voi muuta sanoa.
Lyydia

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Perjantaina vein minäkin täytetyt laput ja ei tuo kyllä iso homma ollut kun muutenkin on jo tilatunnus :smt023 Taitaa vaan monelle olla periaatteellinen kysymys lappujen vastustaminen.
harrastaja

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Eipä tuo iso homma oo kun pito ja tilatunnukset on valmiina mutta tuossa ne eu -paperien kanssa pöydällä kaikki täytettynä on kun täällä ei sihteeri oo kuin alkuviikolla ja mihin tuota ois kerinny.Pitää kai jättää ens viikkoon jo sais olla ma ja ti kotona tai laittaa isännys asialle heti pääsiäisen jälkeen :smt006
Kana86

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Kana86 »

Meneekö tämä rekisteröintisysteemi silloinkin samalla tavalla, kun lemmikit ovat vain lainalla? :D Itsellänihän on kesällä (toukokuusta niin kauas kuin tarkenee) omistuskukko ja kolme lainakanaa. Kanat ovat siis tuttuni omia ja tulevat nyt toistamiseen minulle kesäkanoiksi. Kukko taas on omani ja se on ollut talven ylläpidossa tutullani, kanojen omistajalla. Pitääkö siis tutun nyt sitten ilmoittaa, mitä kanoja lainaa minulle ja minkä lainakukon antaa minulle takaisin, ja pitääkö minun taas rustata samat asiat toisin päin? :D Kuulostaa vain vähän turhalta ja monimutkaiselta, kun kuitenkin tasan samoja eläimiä toisillemme lainaamme.
kaakatin

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

[quote="Kana86"]Meneekö tämä rekisteröintisysteemi silloinkin samalla tavalla, kun lemmikit ovat vain lainalla? :Dquote]
Eläinten siirtojahan ei tarvitse mihinkään ilmoittaa, vaan riittää kun kirjanpito on itsellä. Molempien vissiin tartteen rekisteröityä.
Kana86

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Kana86 »

^No niin hyvä. :) On siis ryhdyttävä siipikirjatilalliseksi, vaikka suurimman osan vuodesta olen täysin kanaton. Ja kirjanpitokaan ei ole vaikeaa, kun katselen kesäisin samojen Orvokin, Klaaran, Henrietan ja Tuomaan naamoja vuodesta toiseen. :) Ihmettelen vain, että miten kukaan hyötyy noiden kolmen prutkun ja niiden isännän rekisteröinnistä. :D
maunu_muori

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kana86 kirjoitti:^No niin hyvä. :) On siis ryhdyttävä siipikirjatilalliseksi, vaikka suurimman osan vuodesta olen täysin kanaton. Ja kirjanpitokaan ei ole vaikeaa, kun katselen kesäisin samojen Orvokin, Klaaran, Henrietan ja Tuomaan naamoja vuodesta toiseen. :) Ihmettelen vain, että miten kukaan hyötyy noiden kolmen prutkun ja niiden isännän rekisteröinnistä. :D
Kuinkahan moni munislainen on POSSU -tilallinen :smt006 pentele täällä hangessa mitään possuja nyt oo, mut jos joskus taas hulluus.. siis HULLUUS iskee, niin on tunnukset valmiina, ja viimoiset tiedotteet :)..porsasrokko ja mitä niitä olikaan :smt017
Vastaa Viestiin