Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

omena

Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja omena »

Laitetaan arvon raadin ruodittavaksi kun mä en osaa päättää :smt003 Meille on siis tulossa tyrnäväläisiä ja ruvetaan säilyttäjäksi. Meillä on tilaa runsaasti, ja olin alustavasti jo aatellutkin että talven yli sais olla vaikka kymmenen kanan kieppeillä, 1-2 kukkoa. Ensin näytti hyvältä että voitais saadakin nuo ostettua nuorikkoina kaikki, mutta nyt on alkanut määrät varmistumaan ja saadaan viisi kanaa. Nyt en oikein osaa sitten päättää että odotanko myöhempään syksyyn kun silloin voitaisiin saada ostettua lisää nuorikkoja vielä, vai ostanko suosista haudontakoneen ja siitosmunia ja alan hautomaan itse? Meillä ei ole aiempaa kokemusta kanasista joten tuo hautominen ja pienen tipujen hoitaminen ois sitten ihan uutta, mutta toisaalta kun se kone ja noi jutut pitää sitten joka tapauksessa jossain vaiheessa (keväällä) ostaa ja opetella. Mulla on mahdollisuus seurata tipusia koko ajan kun teen töitä kotona. Mitä tekisit mun sijassa?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mukava kysymys, johon on helppo vastata: osta kone! Mitäpä sitä kevääseen saakka odottamaan :smt003
Karhurouva

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Oho, voiko säilyttäjäksi ryhtyä tuollaisella kanamäärällä? Minä jouduin muka hautaamaan säilyttäjäajatuksen, kun meillä talvitiloja on vain noin kymmenelle elukalle, ja jostain olin lukevinani minimimääräksi 20 kanaa. Joutuisin kyllä sitten vaihtamaan kanat ja ihanan kukon. Hmm...
Suwitsu

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ei säilyttäjäksi ryhtymisellä ole mitään minimikanamäärää. Mekin liityttiin aikanaan kolmella kanalla ja yhdellä kukolla.
Karhurouva

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

No tuota asiaa täytyykin ryhtyä selvittelemään. Ei se ehkä ihan tätä päivää ole, mutta olin katsovinani, ettei hämeenmustalla ollut kovin montaa säilyttäjää. Mutta kun en Klaarasta ja Santtu-kukosta haluaisi luopua... :smt017
omena

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja omena »

^Juu ei meidän papereissa ainakaan lukenut montako pitäisi olla, ja kesäkuussa olen ne saanut eli uudet on :)
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Säilyttäjäksihän ilmoitetaan vain monellako kanalla alkaa säilyttää, jos oikein muistan. Eli ei mitään vaatimuksia. Vaikka yksikin pari, sehän vie säilyttäjäajatusta eteenpäin.

Tyrnäväläisethän hautoo jossain määrin itsekin, mutta jos haluat jatkossakin silloin tällöin koneella hautoa, tai innostut ottamaan jotain muita lintuja myöhemmin, siihenkin on pieni riski siipikarjaharrastuksessa :smt005, niin konehan on silloin jo valmiina niitä varten. :smt023
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
emilia

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan :smt006

laitan lusikan soppaan.

Minulla on sellainen mielikuva, että säilyttäjäksi voi ruveta kuinka pienellä määrällä tahansa, mutta jos haluaa EUN tukea niin silloin pitää olla 20 kanaa. Tuki taisi olla 50 euroa vuosi. Jos kirjoittelen palturia niin viisaat korjatkaa
Muusa

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mulla ei oo ainakaan ikinä ollut kahtakymmentä kanaa, siis jos ei lasketa tipuja vaan sukukypsiä kanoja. Ja tuskin kovin monella muullakaan säilyttäjällä. Ois kyllä säilytystoiminta tosi huonoissa kantimissa jos pitäis olla parikymmentä kanaa että voi olla mukana säilytysohjelmassa!

Osta vaan omena hautomakone! Konehaudonta on ihanan koukuttavaa :smt003 Laitetaan sulle sit kukon kanssa samaan pakettiin siitosmunia, ne vielä sopii sulle hyvin kun niillä munilla on sit eri isäkin kun sillä kukolla.

p.s. ihan oikeestiko kannatti muka kysyä noin tyhmiä tällä foorumilla, ihankun joku muka sanoisi että ei kantsi ostaa konetta kun tiput on ihan tylsiä :smt016
omena

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja omena »

Muusa kirjoitti:p.s. ihan oikeestiko kannatti muka kysyä noin tyhmiä tällä foorumilla, ihankun joku muka sanoisi että ei kantsi ostaa konetta kun tiput on ihan tylsiä :smt016
shh, Muusa, mä olisin voinu suoraan näyttää tän ketjun siipalle että kattonny, ostetaan vaan kone... :smt003 :-"

Ei vaan, ajattelin ihan sitäkin että osaako tällaset hoitaa pikku tipusia kun ei oo edes kanoista kokemusta :D Ja voishan jollain olla muitakin hyviä pointteja. Tosin mä nyt en taida olla kovin pahoillani että vastaukset näyttää siltä että kannattais se kone ostaa :smt005
Hilma.Jokinen

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja Hilma.Jokinen »

Ehdottomasti osta hyvä kone = toimintavarma ja riittävän suuri ikkuna :smt023 . Ensimmäisessä haudonnassa elävän teatterin seuranta on 24h/vrk. Kun tipujen elämää seuraa ja niitä hoitaa alusta lähtien, tietää mihin on ryhtynyt. Ja...loppua harrastustoiminnalle ei ole näkyvissä :smt038 .
Suvianne

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä laitan vasta kommentin :smt003
Ei sitä konetta tarvi jos jaksaa odottaa.
Ja jos maatiaista säilyttää, niin parempi säilyttää hautovia. Siksihän maatiainen on arvokas, kun sillä on vaistot tallella.
Olen hautonut koneella sekarotuisia, mutta kun aloin säilyttäjäksi päätin, että alhoni lisääntyy vain luonnollisesti kanan alla. Minulle on tärkeä tuo hautomavietti ja "emo-ominaisuus" .
Tieten tarvii enemmän malttia, mutta oikeasti ne emon alla kasvaneet tiput on niin ihania!! Ja on siinä ihan eri homma huolehtia lämpölamput ja pelätä lampun palamista ja vaihella haisevia puruja jne.
Kun ne on emon alla, ei tarvi ku viedä vettä ja ruokaa ja seurata maailmas suloisimpia emon hoivissa.
Muusa

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Eihän hautomisvaisto mihinkään katoa konehaudottaessa! Sehän on vaisto, ei opittu ominaisuus. Mistä todisteena meillä on konehaudotut hautoneet itse ja hoitaneet tipunsa hyvin.
Kaikki tiput on ihania :smt003 konehaudottujen kanssahan pääsee lähempään kontaktiin, mutta vaivaa niistä toki on, jos ei ehkä välttämättä enempi niin ainakin erilaista.
tiina

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja tiina »

Tuota....eihän se alkio tiedä, hautooko sitä emo vai kone eli eihän se sitä hauodontaviettiä huononna, vaikka munat koneeseen laittaisi :smt017 Ja minulla siis on myös alhoja, joista suurin osa hautoo.
Oho, Muusa ehtikin jo kommentoida ennen minua :smt003
kaakatin

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Tarkottaisko Suvianne sitä, että siitokseen käytetään vain hautomaviettisten kanoja munia? Sit pitäis vain tarkkaan tietää kenen munat laittaa kanan alle ja pistää armotta parvesta pois ne kanat jotka eivät haudo :smt017
Vastaa Viestiin