Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Muusa

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Niin no jos sitä hautomaviettiä haluaisi suosia niin konehaudollahan se parhaiten onnistuu. Jos ajattelisi että geneettisen variaation kannalta joka kanasta ottaisi jälkeläisiä ja joka kanatipun pitäisi säilytysohjelmassa ja siitoskäytössä, niin kukkojen kohdalla voi suorittaa valintaa kun joka tapauksessa ei joka kukkoa millään voi jättää siitokseen. Niin kanan allahan tiput hautuu ja kuoriutuu sekaisin, hautomakoneessa pystyy pitämään vahtia (varsinkin jos on tämmöinen pakkomielteinen kuin minä) että mistä minkäkin kanan munasta kuoriutuu mikäkin tipu. Niin voi jättää siitokseen ne kukkopojat joitten emon tietää hautomisviettiseksi.
Mututuntumalla voisin kuvitella että hautomisvaistokin on jollain lailla periytyvä ominaisuus. Meidän vanhin kana Kultakutri on hautomisviettinen (vaikkei olekaan ikinä saanut vaistoaan toteuttaa, nyt kypsään ikään ehdittyään ei tosin ole enää yrittänytkään) ja sen tyttärissä on hautojia, ehkä enemmän kuin tyrnäväläisissä yleensä tai ehkä vaan kuvittelen.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Jos aina vaan hautoo koneessa ja kanat eivät saa hautoa, häviääkö se hautomisvietti pikkuhiljaa vai jääkö se sinne geeneihin kuitenkin? :smt017
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En intä tästä, kun en mitään tiedä.

Itse vain olen raaka karsija :smt002 Minua ei suruta laittaa pataan ketään. Kun kiljukaulan laitoin pataan, niin sen jälkeen ei tunnu enää mikään missään...

Eli minulla on nyt tarpeeksi munivia kanoja, kun on sekarotuisia. Minulla ei ole mitään kiirettä lisätä parvea. Teen sitä pikkuhiljaa ja valitsen parveen vain parhaat.

Ja se onnistuu minun kriteereillä vain näkemällä hautomisen ja tipujen hoidon.
Ainokainen on HUIPPU emo.
Billi hautoo nyt eka kertaa ja Bulla hautoi vasta.
Se oli erittäin agressiivinen ja suojeli possujakin vastaan tipuja, mutta hylkäsi ne muutaman viikon ikäisenä???
Bulla oli eristyksessä ja hylkäsi heti kun pääsi tipuineen ulos.
Annan sille vielä yhden tilaisuuden ja se saa hautoa ilman eristystä. Jos se hylkää taas, niin se menee pataan. Silloin ei tarvi tietää kuka munii minne, kun jätän vain parhaat ;)
Minusta vietti on nimenomaan periytyvä. Ja haluan varmistaa vain hyvät emot jatkoon. (eiköhän ne ole valinnalla saatu luopumaan vietistä, niinku nuo tehomunijat!!)
Mutta en siis vastusta mitään koneita. kerroin vain omat ajatukset ja tämän vaihtoehdon. Ja siitä olen ihan varma, että kanakielen osaa emon alla ollut parhaiten. Sellaiset tulevat parhaiten toimeen parvessa ja ovat kilteimpiä muiden tipuille.

Ja on minullakin hyviä hautojia tullu konemunista, mutta jos aina vaan hautoo koneella, miten erotat sen jos joku periyttää hautomakuumeen vähenemistä??

Ja mulla on toinen pointti.

Tarvin talvella munia ja haluan. Aion aika äkkiä laittaa lisävalot, että muninta jatkuu.
Mutta en kanna huonoa omaa tuntoa, kun kanani saavat kaikkii hautoa silloin kun haluavat ja hoitaa rauhassa poikasiaan.

Ja jos on malttia, niin se parvi oikeesti lisääntyy äkkiä emohaudonnallakin. Nyt on ainokaisella 14 munaa alla!!! Ja Billillä 11, Sekarotuisia, mutta silti.
Paulikki

Re: !

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

Just näin. Tätä rataa meilläkin.
harrastaja

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla ei oo pulmaa hautovista kanoista ,,,,ne on niin söpöjä ne tiput emon kanssa.. kun nyt 4 vielä istuu
tiina

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja tiina »

Ei tarvi edes sitä malttia, kun on alhoja :smt002
Suvianne

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005
No juu!! Totta!
kaakatin

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Puhumattakaan noista silkki-pöllöpäistä jotka kolmen kuukauden välein hautovat :smt023
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Haudonko tipuja/ostanko kanoja.. ?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Minulla on Alhoja 13 munivaa reilun vuoden ikäistä tällä hetkellä. Nyt kesän aikana munia on tullut 5-7 päivässä näiltä. Muut joko hoitavat tipuja tai hautovat tai pitävät haudonnan jälkeistä sulkasatoa. Haudontavietti siis on todella voimakkaana tallella vaikka kaikki nämä on haudottu koneella. Se on perimässä, mutta varmaan sitä voi blokata konehaudonnalla, JOS tekee valintaa, eli valitsee sellaisia yksilöitä, joilla ei ole voimakas hautomavietti. Jos toimitaan hautomakoneen kanssa säilytysohjelman luonteen mukaisesti valikoimatta, niin kyllä mielestäni haudontavietti pysyy aivan samana kanoissa ja "hautomakuume nousee" emoilla, kunhan olosuhteet kanalassa ovat vain sopivat. Konehaudonta ei sitä viettiä hävitä.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Vastaa Viestiin