Ohutkuoriset munat

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Ohutkuoriset munat

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Aleksandra kirjoitti: 17 Syys 2021, 13:34 Varmaan on käynyt niin, että heikkokuorinen muna on mennyt rikki heti kun se on muninut,
Samanlaisia munia oli täällä eli ilman kuorta kun uudet silkkikanat tuli eli toinen muni just tuommoisia mikä kuva sinulla Aleksandra on.
Myös yritin selvittää rikkoiko joku ne rikki tai kana itse vai litistyikö sen ohuen kuoren johdosta kun muljahti ulos niin meni ohuen ohut kuori rikki:smt017
Niitä teki jonkun viikon nyt munii jo normaali kuorisia isoja munia.
Sekin ihmetyttää että silkki tekee aika ison munan vaikka itsestään on aika pieni ainakin vielä näin vuosikas kana.
Aiemmin viime vuonna minulla oli kana joka tiputti munan orrelta eli nukkuessaan kait ja menikö rikki lattialla vai menikö itse sen rikkomaan ja söi samalla. Sitä jatkui koko viime vuoden ja aattelin moisen tavan lopettaa eli kana joukosta pois.
Mutta kuis ollaakkaan homma loppui yhtä äkkiä kuin oli alkanutkin ja nyt munii normaalisti pesään eikä syö munia " toistaiseksi" :smt023
Ajattelin että joku puutos laukaisee että kana syö oman munan ( toistenkin), mutta ei pitäisi olla mitään puutos tiloja monipuolinen ravinto on kaikkineen. :-k

Hienoa että Siru voi hyvin :smt038
Voiko raju sulkasato käydä kanoille niin rankaksi että voimat hiipuu ja olla möllöttää vaan paikallaan.
Ihmettelin vanha rouva Mantaa jolla ikää jo 13 > niin rankka sulkasato kesällä helteiden jälkeen oli tosi apaattinen sekä ei liikkunut paljoa ja nukkui paikallaan pää siipien välissä pitkiä tovia. Söi ja joi myös huonosti. Annoin vitamiineja ja nutrigeliä sekä sekä ruokaa löysempänä nyt virkistynyt todella näkyvästi höyhen peitto pehmeä ja tuuhea sekä juoksee taas pihalla innoissaan tämä vanha leidi :smt045
Onhan hää vanha, mutta veikö sulkasato ihan mehut pois voiko siis olla niin rajua että voimat uupuu?
Täällä ei muni vanhojen puolta kuin yksi ja nuorten puolelta haaverin johdosta ei ketään joten ei tässä kyllä sulkasatoa odottaisi.
Loppu kesästä oli höyheniä joka paikassa hyvä että pääsi kävelemään kun sulkasatoisia kanoja oli monta yhtä aikaa.
mummo ja kanaset :biggrin:
Vastaa Viestiin