Kukon kayttaytyminen

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Rosteri

Kukon kayttaytyminen

Viesti Kirjoittaja Rosteri »

Yritin katsella onko taalla jo aloitettu keskustelua kukkojen kayttaytymisesta, ja ei ollut, joten
aloittelempa itse. Olen ihan hupsuna komeeseen kukkooni ja sen luonne kiinnostaa hirvean paljon. :smt001

Kasvatin kukkomme untuvikosta aikuiseksi. Rosteri on meille kuin vahtikoira. Miun kanssa se on
tosi kiva kaveri. Kaivetaan yhdessa uudet puut maahan, ja istutetaan kukkasia. Mutta kun joku
tulee talon portille huhuilemaan, hyokkaa Rosteri "pallona" ts hoyhenet porrossa ja kannukset pystyssa
tappeluun. :smt005 Se ei tunnu pelkaavan kissojakaan, ja toissapaivana ajettiin villikissaa pihalta kanojen
kimpusta rintarinnan pois. Kerran se jopa harrasti "kissarodeota" elatti kattini kanssa. :smt005 (Silloin taytyi torua
vahan Rosteria, kun kissa oli hataa karsimassa ja kissalla kun on myos kynnet.) Meidan pihalle ei enaa
kulkukauppiaat uskalla tulla! :smt003 Muuten Ranskassa miehet tuntuvat pelkaavan kukkoja! :smt005

Rosterin kaverin kuoltua siita on tullut omituinen kaakattaja. Se huutaa pihalla PatPAA, PatPAA niin kauan,
kunnes mina ilmestyn jostain kysymaan mika hatana. Ja siten se putputtaa kamalasti aivan kuin selittakseen,
mika olikaan hatana. Onkos kaytos tuttua? Puolileikillani jo ajattelin, etta laitan kuvani kanalan seinalle, ettei
ikava iskisi kesalomani aikana. :smt002

Meitin uuden kanat eivat jostain syysta tahdo mokin sisalle nukkumaan ja nyt yritan iltaisin sitten
opettaa ne sisalle. Eli ulko-orrelta nostan Tirpat sisalle oven suuhun ja Hop! pepusta vauhtia ! No nyt
tuo Rosteri selvasti illalla jo odottaa, etta tulen komentamaan uuden neidit Rosterin seuraksi. Mutta
eikos taman pitanyt olla kukon tehtava, ei minun? :smt017

Lisaksi Rosteri aina "koe maistaa" kaikki ruoat ensin ja sitten kutsuu kaverit syomaan. Toipa se kerran
minullekkin mehevan madon eteen ja totesi: putPutputPut! :smt043 Arvatkaapas soinko sen? :smt045

Rosterin "siivella" touhuaminen ihmetyttaa ja se taitaa olla kukkojen paimentamista? Siis siiven maassa raahaaminen
kanojen edessa?

Kukot on sitten hauskoja otuksia. Taytyy myontaa, etta kun aikoinani hankin tipuset ja kun niita kasvattelin,
en ois uskonut, etta kiinnyn nain kovasti lintuihin. Ja varsinkin kukkoon. Kaikilla ihmisilla pitaisi olla omia
kanoja ja kukko, niiden hoitaminen veisi varmasti turhat rutkuttamisen tarpeet tunkiolle! :smt007
G-mies

Re: Kukon kayttaytyminen

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Toi siivellä touhuuminen kanojen edessä on vissiin jonkinlaista kosiskelua. Mä olen Iisakkia seuraillut niin ensin se siipeilee, sitten se pyrkii kanan rinnalle ja laskee päätään. Kun kana pysähtyy ja katsoo alas niin Iisakki ujuttaa itsensä selkään.
Nuo kaksi ensimmäistä nuorikkoa ovat kumpikin saaneet hellyyttä. Kädelle oppivat tulemaan tipuina. Huomasivat, että jotain hauskaa tapahtuu kun kiipeää tarjotulle kädelle. Niillä on oma osastonsa kanalassa ja käyn ne lähes päivittäin hakemassa sieltä ulos. Kummatkin kömpivät kädelle mutta jos ne erikseen vien niin kanalaan jääneelle tulee hurja paniikki. Istuskelen joskus kanatarhassa ja saan noista kahdesta aina sylivauvoja. Ensin lehahtaa nuorempi polvelle jota epäilen kukoksi. Hetken päästä tulee vanhempi. Epäilen, että jos ne eroon toisistaan joskus joutuvat niin Rosterimainen kaakatus varmaan alkaa. Edesmennyt Keiju-kana tutki mun kanssa paikkoja samalla lailla kuin Rosteri. Se osasi tulla kutsustakin luokse.
Iisakki on myös samanmoinen vahti kuin Rosteri. Väärän ihmisen tullessa se käy kukkoilemaan kuin yleinen syyttäjä. Jos taas auto tulee pihaan niin se alkaa kiekumaan ja osoittaa siis olevansa ovikello tai vahtikoiran korvike. :smt003
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Kukon kayttaytyminen

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Yksi parhaita kukon käyttäytymismuotoja on kun kukko haluaa osoittaa kanalle ylivoimaisesti parhaan uuden pesän.
Minäpä kerron; laitoin saunakamarin eteiseen vanhan pajukorin munintapesäksi, olkia pohjalle.
Istuskelin sanunakamarissa ja seurailin meidän pihalintuja, yhtäkkiä eteisestä alkoi kuulua matalaa kurnutusta, pieniä vihelteleviä ääniä, lieviä kurahduksia; mikä?
Menin toista kautta ulos ja näin kaksi meidän nuorta kukkoa vuorotellen asettuvan pesään; ääntelyt kuvailemiani ja vielä lisävivahteitakin.
Parkkeerasin kauemmas katselemaan ja ei aikaakaan kun paikalle tuli meidän Kiukku, katseli vähänaikaa kukkojen touhuja ja muitta mutkitta änkesi itsensä koriin ja kukko pois.
Kiukku muni melko nopsaan ja kukot aloittivat alusta; nyt tuli Ruska; kukot pois ja pesään muna toisen lisäksi. Sinne sitten pihalle hävisivät kukot ja myöskin Ruska ja tilanne normalisoituu.
fasunen

Re: Kukon kayttaytyminen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Meillä on kanssa pari hauskaa kukkoa. Kalle on sujuvasti sylissä pitkiäkin aikoja ja jarmo tulee paikalle kun vaan huutaa. Kerran minulla oli myös kaunis kukko joka osasi ensin untuvikkona istua sormella, nuorikkona olkapäällä ja aikuisena käsivarrella kuin metsästys haukka. Se ei ikinä hypännyt pois kädeltä ennen kun annoin luvan laskemalla kättä hitusen. :smt003
Rosteri

Re: Kukon kayttaytyminen

Viesti Kirjoittaja Rosteri »

Viime viikolla minun komea kukkoni, siis Rosteri, yllatti jopa minutkin taydellisesti. Olin etupihallamme repimassa
rikkaruohoja pensasmustikan ymparilta, kun katsoin taivaalle. Pihan ylla kaarteli iso haukka ja pienempi.
Meitin kauniit Tirpat ulkoilivat takapihalla Rosterin kanssa ja menin katsomaan mita siella tapahtuu.
Kanalan kohdalla huomasin, etta pienempi haukka paatti yrittaa saada kanapaistia ja siitahan paniikki
syntyikin. Mita tekikaan Rosteri:
Kukko raakaisi varoituksen, kanat vadelmapuskaan piiloon ja haukka lahestyikin matalalennolla
Rosteria. Minun komea kukkoni lahtikin haukkaa vastaan taisteluvarustuksella! n. metrin korkeudella
kaksi lintua tormasi, haukka tomahti maahan ja paalla Rosteri kannukset kaytossa! Haukkaa selvasti havetti,
mina juoksin paikalla silmat ympyraisena ja samalla haukka ryomi kukon alta ja metrin paasta lensi taivaalle. :smt036
Haukan mentya kanat piirrittivat Rosterin, Rosteri rinta koholla kiekui niin etta piha raikui. Onni oli mukana
kukolla, silla kun tarkistin mahdolliset haavat, ei niita loytynyt. Ja kyllahan minakin sitten kehuin kukkoa. :smt002
Niin etta nyt Rosterin tappelukavereiden listassa on sitten kissa, varis, kulkukauppias, minun mies ja haukka!
gallia

Re: Kukon kayttaytyminen

Viesti Kirjoittaja gallia »

Meillä oli vähän samanlainen tapaus, kun kanalan ulkotarhaan eksyi joskus varis. Meillä oli silloin eka kukkomme, piskuinen Romeo, ilmeisesti joku kääpiörotumix. Näin navetan ikkunasta kaamean hässäkän, josta erotin Romeon ja jotain mustaa. Ryntäsin tietty pelastamaan pikku-kukkoani. Muttei Romeolla hätää ollut! Varis siellä otti pataan niin että tukka lähti, kirjaimellisesti! :smt005 Tappelu keskeytyi, kun menin paikalle ja varis pääsi hädin tuskin lennähtämään pois tarhasta. Tarha oli tuon tapauksen jälkeen vielä joitakin vuosia ilman kattoverkkoa, muttei siellä silti variksia näkynyt... Variskin on aika viisas lintu. :smt003
kaakatin

Re: Kukon kayttaytyminen

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Vautsi, Rosteri on kova jätkä, ja Romeo myös :smt023
Maatikko

Re: Kukon kayttaytyminen

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Manuel (2,5 kk) oli eilen hyvin hämmentynyt, kun se löysi maasta jonkun herkun, sitten samanikäinen Prunella tuli lähelle, ja herkku jotenkin kummasti vain putosi Manuelin nokasta, ja samoin jotenkin kummasti hänen suustaan alkoi tulla sellaista pientä kluklutusta. :smt005 Oli pikkukukolla ihan sellainen ilme, että "hetkinen, miksi käytttäydyn näin oudosti?" Sieltä se herrasmiehen käytös vähitellen puskee esiin, halusipa asianomainen sitä tai ei :smt003
kanamummo

Re: Kukon kayttaytyminen

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hitsi mitä tarinoita, Kallen kertomat vihellykset ja kurnahtelut on kans kuultu, hymyilytti lukea. Mutta miten urheita kukkoja että haukankin kimppuun mennään suin päin! Wau! :smt023
Kermajuusto

Re: Kukon kayttaytyminen

Viesti Kirjoittaja Kermajuusto »

Aivan uskomaton tuo Rosteri!!
Rosteri

Re: Kukon kayttaytyminen

Viesti Kirjoittaja Rosteri »

On tuo meitin Rosteri kova kukko, mutta on se vahan tymakin. Pienena se pelkasi
moottorisahaa, porakonetta, betonimyllya jne. Nyt kun kukko on sitten aikuinen, ja myonnan,
kovasti lellitty ja rakastettu :smt008 , ei nuo laitteet enaa pelota! Sattuin nimittain kukko hyokkaamaan
kamalaa porakonetta kohti, tosin porakonetta piti minun kateni ja Rosteri sai aika kyytia
kun sen kannukset oli kadessani pystyssa!
Naapuria nauratti, kun juostiin lujaa ympari pihaa lujaa. Lopulta kukko oli turvallisesti
kainalossani ja sitten kaveltiin pihalla valilla heltasti kiinni pitaen ja keskusteltiin
"henkevasti" mita tuli tehtya. Lopulta laitoin kukon maahaan ja totesin:'Jos liikut, niin
vannon, etta illalla syodaan Rosteri pataa'. Kukko pysyi paikallaan ja liikkui vasta kun annoin luvan.
Taytyyhan sita nyt kukon tietaa, etta jos kadessani on jotain, ei siihen voi hyokata. Meinaan,
kun paitaisi aloittaa moottorisahalla puiden pilkkominen ja se laite kun halkaisee koko elaimen. :smt045
Vastaa Viestiin