Kuivitus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

:oops: :oops:
Tota noin...kaupungissa syntyneenä ja uusavuttomana maalaisena :roll: rohkenen pyytää kuvaa tästä
käsisilppurista....
(ei ole haisuakaan millainen sellainen on....)
Kuullostaa kovin mielenkiintoiselta vempaimelta...
Moilanen

yleiskeskustelu/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kunhan päivä valkenee, yritän ottaa muutamia kuvia silppuristani.
Pekka Mäkilä Someron traktorimuseosta tuon arvion siitä käsisilppurin harvinaisuudesta oikeasti esitti.
Isoja, käyttöpyörä metrin luokkaa ja useinmiten sähkömoottorikäyttöinen, näitä kyllä kuulemma löytyy.
Tässä käyttöpyörä on alle puoli metriä ja varustettu käsikammella.
Mäkilä perusteli tämän pikkulaitteen häviämistä sillä, että se oli tyypillinen mökkiläisten työkalu. No kotitarvekananhoito hiipui ja useassa tapauksessa ko väline meni mökkiä perikunnan siivotessa montun täytteeksi hakokirveen, sirpin, korteviikatteen ja monen muun seuraksi ja maata päälle.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Tosi mielenkiintoista, minäkin odotan innoissani kuvaa silppurista. :D Nuo muutkin työkalut on mulle outoja, sirppiä lukuunottamatta tietysti. Hakokirves näyttää kätevältä, pitäis varmaan tehdä sellainen itse, hakolanta kun on edelleen hyvää tavaraa. http://www.nba.fi/fi/kansatieteelliset_hakokirves
Korteviikate on varmaankin tämä: http://www.helsinki.fi/kansatiede/histm ... akorte.htm
Moilanen

yleiskeskustelu/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Tämmöisen vermeen joka tavoittaa, kannattaa ottaa talteen.
Se tuo yksiteräinen korteviikate on etelä-suomalainen, kaksiteräinen on kainuulainen ja sitten vielä on karjalainen tosi leveäteräinen viikate.
Hakokirves on juuri se mikä nykysuomesta on lähes kadonnut. Tosi arvokkaita käsityökaluja ja käyttökelpoisia nykypäivänäkin. Vaan kukapa sitä kortetta niittäisi karjanrehuksi, on helpompiakin systeemejä.
Samoin hakokirves, mökkiläiset pilkkoivat kaikki suuret kuusenoksat polttopuiksi ja pienemmät kuivikkeiksi.
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Ahaa.. :idea:
Siis tuollainen"hökötys".. :D
Mielessäni kuvittelin jotain laattaleikkurin tapaista
vempainta :oops:
Onneksi en ehtinyt viedä miehen leikkuria uusiokäyttöön 8) :lol:
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No en mä kiistä enää kuvat nähtyäni mitään :shock: Nää mun tapaamat silppurit on kyllä ihan eri näköisiä ja eri tekniikka vaikka käyttötarkoitus on sama.
Mun täytyykin sanoa että kun ekan kerran näin sellaisen tallinvintillä olevassa entisessä kanalassa, kummastelin käyttötarkoitusta ja joku viisaana esiintyvä tallityttö kertoi sen sit olevan kanagiljotiini :roll:
Siinä vekottimessa kun on semmoinen kieltämättä kananvartalon mentävä kouru jota pitkin olkea syötetään päädyssä olevaan silppurinterään joka kieltämättä toimii ihan kuin giljotiini :lol:
Moilanen

yleiskeskustelu/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Niin katsos kun tämä ei toimi kuten giljotiini. Ennen teriä on vastakkaiset hammasrullat, jotka säätelevät leikkauspituutta, ts säätelevät ja säätelevät, syöttävät tasaisesti olkea, vastaavaa terille (kolme kappaletta). Tulee tasaista 20mm pitkää silppua. Huolloksi riittää kerran viidessä vuodessa vaseliinia hammaspyöriin, terät teroittavat itse itsensä. Kyllä vanhat sepät osasivat.
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Mie olen penskana pappani kanssa silpunnut olkea lietsolla.Traktorista voiman ottava tuulettimen näköinen(propelit) vekotin,putkeen työnnettiin olkea ja silputtu olki nousi navetan vintille toista putkea pitkin.
Wilhelmina

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Meilläkin on riihessä vanhan silppuri, (kana)giljotiinimallia. Mutta eipä ole tullut käytettyä. Mä kuivitan kanat vanhoilla, ylivuotisilla heinillä. Kuivitan vuohet ja lampaat samalla systeemillä. Meillä on niin köyhät maat, että viljaa viljeleen vain harva ja olkien saaminen on siksi hankalaa. Heinää löytyy omilta pelloilta ja jos pääsee vähän vanhaksi tai ylikasvuiseksi niin siittä saa oivaa kuiviketta.
Untuva

Viesti Kirjoittaja Untuva »

Otsikko on sen verran sopiva, että kirjoitankin tänne.

Meillä kun on tuo puulämmitys ja suojat mm. oljille ja kerpuille, niin siellä sun täällä eli liiterissä ja muissa varastointitiloissa lattioille kertyy tuollaista puunroskaa, eli sekaisin pientä kuorenpalaa, kuivia lehtiä ja neulasta.

Tätä voisi varmaan säkittää talteen kuivikkeeksi.. Mutta pitäisikös lisäksi olla vaikka tuota olkea muuallekin kuin munintapesiin? Vai riittääkö, jos sekoitan joukkoon vaikka turvetta, vai kannattaisiko osia kanalan alasta yrittää pitää vähän eri materiaaleilla noin niin kuin vaihteluksi?

Ja vielä pikkuisen aiheen viereltä: Onko kellään kokemusta maalattiasta kanalassa? Hyvä vai huono?
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Minulla nuo kanaset on tykänneet olkien kanssa kuopsutella. ja nyt vielä oikeen tuplasti. kun paalattiin niille kauraa. syövät ja asuvat kovasti. Kutterista ne tykkäsi, söivät hyvin!!!! Turvetta olen kanssa laittanut ja siinä ne näkyy kylpevänkin. Ja joskus oon ihan hienoa hiekkaa tarjonnut pesuvadissa kylpypäivinä.Turve on siitä mukavaa, kun sen voi laittaa suoraan kasvimaalle. mutta noi oljet joutuu kompostoimaan.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tuollainen sekoituskuivike kuulostaa tosi kanamaisen jännittävältä!! Mulla on aika isot karsinat kanoilla, niin suurin osa laittia-alasta on turve+kutteri-sekoitusta, sitten seinustoilla hiukan olkikasoja tutkittavaksi ja kylpypaikalla turpeen ja kutterin seassa reilusti hiekkaa ja tuhkaa, joita sinne aina lisäilenkin.

Mutta kanat on aina kyllä ylen uteliaita ja onnellisia, jos pehkuun tuo mitä tahansa kivaa lisuketta, jota pääsevät penkomaan, olipa se uutta kutteria tai kuivia puunlehtiä..

Ei ole kokemusta maalattiasta..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Juu-minustakin tuntuu, että mitä useammasta eri "eväästä" kuivike koostuu sen mieluisampi on kanoille. Me saatiin muuten nyt syksyllä aivan mahtava ohranolkipaali. Tilasin lähinnä lampaiden kuivikkeiksi ison pyöröpaalin. Sen tultua olikin mukava yllätys, kun olki olikin valmiiksi silputtua jollain niittosilppurilla vai milläköhän ne karjatilalliset nykyään silppuaakaan...Jokatapauksessa siitä on nyt mukava huiskia kanoillekin kutteri/turve/heinäntäpehässäkän sekaan, kun ei tarvi itse silputa...
Tiltu

Viesti Kirjoittaja Tiltu »

Meillä oli ennen turvetta kuivikkeena ja nyt purua ja meidänkin kanat syövät/nokkivat sitä :D Innostuin tosta maatalous kaupasta ja haluun sinne kans :D Missä päin sellasia on? :roll:
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Hmmm....Juolahtipa mieleeni kierrätys henkisenä immeisenä että voisiskohan paperisilppurista tulevaa paperisuikaletta käyttää esim pesissä oljen tilalla tai pehkun seassa lattialla.Onko kellään kokemusta sellaisesta? Jätesäkeittäin menee viikottain sellaista tavaraa roskiin...Nokkiikohan kanat niitä ja saakohan ne jonkin myrkytyksen musteesta..Tällaisia pohdintoja.. Ideoita? :smt017
Vastaa Viestiin