Kuivitus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hmm...taitaa olla keinolannoitteella lannoitettuja nuo kasvuturpeet. Ehkä ei siis sovellu kuivikkeeksi. Oiskoon tuota kanankakalla valmiiksi lannoitettua turvetta kaupan :lol: ?
Jostain olen saanut päähäni, että kasvuturpeiden kosteus% olisi korkeampi kuin kuiviketurpeen-kuivittaisiko siis huonommin, mutta toisaalta voisi pölistä vähemmän?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

:lol: Voi tosiaan olla parempi jättää lannoitetut turpeet kauppaan kanojen osalta. Onhan ne kasvien versiot selkeästi kosteampia kuin kuivikkeeksi tarkoitettu, mutta kun mua oikein todella häiritsi tuon jälkimmäisen pöliseminen...seinäpinnat, ilmastointiaukkojen ritilät ja sieraimet oli piukassa sitä. Kanat taisi olla ainoita, jotka diggasivat siitä tavarasta. :lol:
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Kyllä sitä kuiviketurvettakin voi kostuttaa, jos se kuivana tuntuu kovasti pölisevän! Ja se turve imee ihan uskomattoman paljon nestettä, joten saa kastella ihan reippaasti :wink:
Meillä on hevosilla turvekuivitus ja turve tulee meille irtokuormana. Nyt viimeks kun saatiin kuorma on ollut selvästi kuivempaa kuin ennen. Mä olenkin sitten aina kun vien karsinaan kotsullisen turvetta, kastellut sen kastelukannullisella vettä. Meillä kun annetaan sen hevosten kuiviketurpeen tamppautua kiinteäksi ja kimmoisaksi patjaksi karsinan lattiaan, oikein kuiva turve ei patjaannu vaan pölisee ja siirtyilee.
Mun ymmärtääkseni paaliturpeissakin on laadunvaihtelua jonkun verrankin, toisissa on kuivempaa ja hienojakoisempaa tavaraa joka pölyää enempi.
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Muusa: paljonko maksaa irtoturve? Meille pitäisi keksiä jotain noille hevosille kun pihatossa ovat. Molemmat käy sisällä vessassa :? Pelkkä olki ja puru ei ime kosteutta tarpeeksi, vaan koko pihatto pitää tyhjentää n. kerran viikossa. Ei lähde pehku toimimaan kun on aivan litisevän märkä :(
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Jos mä nyt en ihan väärin muista niin maksettiin viimeks 10(?) kuutiosta 150e pihalle tuotuna. Jotain tuota luokkaa must on viime vuosina ollut, vaikka muistan että ekana vuonna saatiin 10 kuutiota 50 eurolla! :shock: Rahtihan siinä maksaa kai jotain puolet. Ja noi kuormat on aika reiluja olleet, ainakin viimeks kun tosiaan muistaakseni 10 kuutiota tilattiin, sen verran sopii meidän varastoon, mutta ukkokulta joka silloin oli lastia vastaanottamassa sai jo kohtauksen kun kuski vaan kippas ja kippas sitä pihalle, oli vissiin pakannut turpeen liki niin piukkaan kun nuo paalit pakataan. Sitä turvetta kärrättiin sitten kaikkiin mahdollisiin paikkoihin mihin vaan katon alle sai ja hevosetkin sai melkein polviaan myöten seistä karsinoissaan turpeessa... :lol:
Mitä mä olen juttuja kuulostellut niin Vapolta ihmiset yleensä tilaa mutta rahtikirjan mukaan meille on tullut Biolanin turvesuolta. Me ollaan aina tilattu tämmöseltä kuljetusyrittäjältä eikä itse suolta.
Pitää vaan katsoa että saa kunnon tavaraa eli tuota vaaleaa kuiviketurvetta. Vaikka tässä topicissa monet käyttää sitä tummaa hienojakoista lannoiteturvetta kanoille niin hevosille se on kuulemma kelvotonta. Se on just sitä mitä monet haukkuu turvetta kuivikkeena, että pölisee ja saa niistää mustaa räkää illallakin nenästä jos on aamulla tallissa käynyt. Tuo vaalea karkeampi turve ei musta pölise yhtään sen enempää kuin sahanpuru tai kutterikaan.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Muusa kirjoitti:Kyllä sitä kuiviketurvettakin voi kostuttaa, jos se kuivana tuntuu kovasti pölisevän!
:oops: :oops: :oops: Hyvä idea! :lol: :lol:
Minni

Viesti Kirjoittaja Minni »

Meillä oli aluksi oljensilppua kanoilla kuivikkeena, mutta kun loppui niin nyt on laitettu purua, mikä kyllä pölisee jonku verran. Ehkä vois muutakin kokeilla vielä. :)
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mulla oli muuten viime talvena oljen lisäksi puiden lehtiä. Niitä mä syksyllä haravoin ison muovin päälle latoon ja siitä sitten tarvittaessa vippasin säkillisen kanoille. Ne tykkäsi siitä kovasti.
Nyt mennyt syksy meni jotenkin niin, etten saanut yhtään kuivia lehtiä talteen. Aina kun ajattelin haravoida, ne oli kuitenkin sen verran kosteita, että jätin väliin. Olkisilppua sain kyllä talteen ison kasan.
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Muusa: ei tunnu kyllä kovin kallista tuo turve olevan. Pitää koittaa kysellä täältä päin mitä kuorma maksaisi...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Irtoturpeen kanssa voi olla tilanne nyt vähän huono..jos turpeella ei oo ollut kunnon säilytyspaikkaa...meillä on pihalla kaksi täysin vettynyttä turvekasaa, josta ei oo kuivikkeeksi, vaikka yritin niitä pressulla peitellä. Tää syksy on ollut ihan hirveen märkä ja tuulinen. Jos saat kanaemo sahalta kutteria tai purua, ota sitä irtotavarana ja sekota joukkoon kuivaa paaliturvetta, se vois olla tähän hätään toimivin ratkaisu..Mä hain suosiolla Agrimarketista niin kutteria kuin turvetta ja tyttären sulhasen kotoo vanhaa, kuivaa olkee kaveriksi.. kannattaa kysellä myös lopettaneilta viljelijöiltä, onko niille jäänyt olkea navetanylisille..yleensä sitä saa tyhjentämisen vaivalla tai puoleen hintaan.
AaHoo

Viesti Kirjoittaja AaHoo »

Meillä on käytetty hevosten pihatossa vapon paaliturvetta, on suhteessa kalliimpaa kuin irtoturve mutta paalit on käteviä ja niistä ei mene yhtään hukkaan kuten irtoturpeesta menee aina jonkin verran (jos ei sitten ole jotain sisätilassa olevaa jättivarastoa mihin ei kosteutta pääse...) Ja irtoturvetta pitäisi tilata (ymmärtääkseni) aika iso määrä kerralla, meillä on vaan kaksi hevosta. Paalit maksoi, hmmm, muistaakseni siinä 7e/kpl, kun ostettiin koko lavallinen. Yksi paali painaa kai jotain 30kg, oiskohan ollut 250 litraa (?).
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No me ollaan turvetta tilattu kerralla 10 kuutiota, just sen verran saa lapioitua meidän turvevarastoon. Ei ole toimittajat valittaneet että ois liian pieni määrä :P Viimeks tuli jollain hiton isolla autolla mistä se ukko jotenkin työnsi sitä tavaraa ulos, jatkoi sit loppujen kanssa kai seuraavaan paikkaan... Muuten on tuotu semmoisella maansiirto-autolla vai mikskä niitä sanotaan. Ei niihin paljoa tuota enempää kai menekään.
Moilanen

yleiskeskustelualue/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Minä olen pärjäillyt vuosia sillä systeemillä, että silppuan oljet käsisilppurilla, muuten historiallinen vehje, ei ole Suomessa monta, sekaan olen laittanut kutterinlastua ja sillä sipuli.
Orsien alla on lantatasot, jotka puhdistan päivittäin.
Lattia on aivan kuiva ja pölytön, siitä päätellen, että imuroin seinät ja laipiot kerran vuodessa, enempään ei ole ollut tarvetta.
Kanojen ruokailualusta on 80cm korkealla tasolla, ruoat, juomat, kivennäiset ja päivittäiset appeet.
Lattialle kylvän päivittäiset jyvät ja rautalangassa, jonka alapäässä on filmivanerilevy, roikkuu valkokaalinpää, jonka uusin pari kertaa viikossa.
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Vuohilla olen käyttänyt turvetta ja olkea kuivikkeena, mutta onko kutterinpuru viksumpaa käyttää kanoille kuivikkeena?
Muusa

Re: yleiskeskustelualue/kanat

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Moilanen kirjoitti:Minä olen pärjäillyt vuosia sillä systeemillä, että silppuan oljet käsisilppurilla, muuten historiallinen vehje, ei ole Suomessa monta
Rohkenen olla eri mieltä :wink: Omalla tallinvintillä nököttää yksi toimettomana, toisellakin olen tavannut samassa virassa mutta eräs pappa, kymmenisen vuotta sitten, käytti omaansa ahkerasti ja silppusi sillä hevosille apetta. Saavi täyteen pahnansilppua joka kasteltiin ja ripoteltiin kaurajauhoa päälle ja hevoset söivät hyvällä halulla. Se oli papan puttejen pääruoka! Heinää saivat vaan kerran päivässä pikku siivun.
Meidän kanat tykkäävät niin kovasti kylpeä turpeessa etten ihan helpolla alakaan niille olkea silppuamaan.
Vastaa Viestiin