Lintujen lopettamisesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanatar

Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Oukei... pitkän linjan kanailijat nauravat varmaan minut nyt suohon, mutta mutta... vinkkejä kaipaisin kanojen ja ylipäätään lintujen lopettamisesta. Tällä erää lopettaa pitäisi viirutipu, joka ei näköjään löydä jalkojaan. Makoilee vaan ja poukkoilee, ei jalat näytä toimivan yhtään, siis niin kuin pitäisi. Muistelen, että pienen eläimen armelian lopetustapa jonkin ohjeen mukaan olisi esimerkiksi suuren suuri kivi, jotta varmasti kuolee kerralla. Kokemuksia, kuinka lopetatte tiput?

Isompien lintujen suhteen olen käsittänyt, että kirves tai kassara ovat käyttövälineet, mutta kuinka tainnutatte eläimet? Eläinlääkäri muistutti minua, kun kyselin onko heillä (ennen kanojen hankintaa) kanoista ymmärtävää eläinlääkäriä, että eläinsuojelulaki edellyttää tainnuttamaan eläimen hyvin ennen lopetusta. Olisiko sellainen iso kalapamppu hyvä, vai mikä, tähän tarkoitukseen?

En tiedä onko minusta lopettamaan, edes tuota viiruraasua. Ehkä katselen vielä päivän ja pakotan sitten isännän tai isäni hoitamaan hommelin illalla. On se niin surku. :smt009
maunu_muori

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meillä on isäntä sorvannut mulle koivusta sellaisen pienen pesäpallomailan tapasen tainnutuspatukan. Noin pienellä linnulla se lopettaminen käy kyllä kivellä, jos laitat alle toisen kiven. Pehmeellä alustalla ei kannata kiven kanssa yrittää.

Ja sit ollaan isoilla linnuilla käytetty kassaraa. Mulla on nyös iso nuija( sellanen leka) , jota käytän varmistamaan että kuolleena syntyny karitta/kili on varmasti kuollut.(niitäkin kun tulee tällä määrällä joskus)

Joku kait on ihan nykäsemällä noi niskat katkassu pikkutipilta, jos muistan oikein, viirutipu on varmaan sillainkin helppo lopettaa.. ei oo kokemusta tästä menettelytavasta.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Joskus kyselin täällä oikeaoppista tapaa pienen linnun lopettamiseen ja silloin neuvottiin viiriäiskasvattajan taholta, että kaula vaan poikki terävillä saksilla...Se ensin tainnuttaminen tuntuu kyllä pienen linnun kohdalla aika vaikealta, että osuisko sitä vaiko ei?
sisu65

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Meillä teurastettiin pari viikkoa sitten vähemmäksi viiriäisiä. Ensin tainnutettiin vesurin tylpällä päällä ja sitten kaula poikki.
flai

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja flai »

Aikuisia viiriäisiä olen lopettanut niin, että otan linnun käteeni ja tuen kyljelleen alustaa vasten, puupalikalla tai muuhun käteen sopivalla kumautan päähän että taintuu (suurin osa on hengettömiä jo tämän jälkeen, koska kolautan mieluummin liian kovaa kuin liian hiljaa), ja sitten puukolla vielä pää irti. Varmaan lähtisi ihan saksillakin, mutta minusta tämä keino on varmempi, siis että kolauttaa tajun ensin pois. Viiriäisen poikaset ovat kyllä niin pieniä että noinkohan toimisi niihin. Kesyhiiren poikasia olen lopettanut heittämällä betonilattiaan niin kovaa kuin kädestä lähtee, menee siististi ja varmasti niinkin...

Aikuiset kanat olen myös tainnuttanut ensin kolauttamalla halolla tai vastaavalla päähän. Mies roikuttaa lintua jaloista ja pitää siivet supussa, pää alaspäin kun ovat niin eivät niin kovin räpiköi. Pää pölkyn kohdille ja taju pois, ja sitten on vesurin tai kirveen vuoro heti perään.

Tuntuu aika karmealta kirjoittaa näitä vaikka aika rutiinilla jo toiminta luonnistuu, mutta itsekin oli aluksi aivan äimänä ja helpompaahan se on jos saa jostain luetuksi selkeät toimintaohjeet. 8-[
kanamari

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja kanamari »

nykäisee vaan kunnon voimalla niin jo katkee kaula. Naapurin isäntä, iso vahva mies, hoiti homman meillä näin. Kanalta. Lähti pää irti. Hyi kun kuulostaa ilkeeltä. Mie en noihin teurastushommiin lähe, onneksi löytyy lähipiiristä ronskeja ihmisiä. :smt009
kanamummo

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Taitaa jo sattua liikaa... eiks se kopauttaminen ja verenlasku ois jotenki humaanimpaa?????
Muusa

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

kanatar kirjoitti: Isompien lintujen suhteen olen käsittänyt, että kirves tai kassara ovat käyttövälineet, mutta kuinka tainnutatte eläimet? Eläinlääkäri muistutti minua, kun kyselin onko heillä (ennen kanojen hankintaa) kanoista ymmärtävää eläinlääkäriä, että eläinsuojelulaki edellyttää tainnuttamaan eläimen hyvin ennen lopetusta. Olisiko sellainen iso kalapamppu hyvä, vai mikä, tähän tarkoitukseen?
Ei tarvitse erikseen tainnuttaa kun lopetusmenetelmä on sellainen että samalla taintuu; esim. kaulan katkaisu.

Jotkut jyrsijäkasvattajat käyttävät kuulemma hiilidioksidipönttöjä lopetukseen, hiilidioksidilla uhri nukahtaa nopeasti ja siististi ikiuneen. Voisko olla käypä menetelmä myös tipuille, väkivallattomana ja verettömänä vaihtoehtona hellämielisille?
32 §
Eläinten lopettaminen

Eläimen lopettaminen on suoritettava mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti.

Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä eläimen lopettamisesta. Asetuksella voidaan myös säätää, että maa- ja metsätalousministeriö voi antaa siitä tarkempia määräyksiä.

33 §
Teurastus ja siihen liittyvät toimenpiteet

Eläimelle ei saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä, kipua eikä tuskaa käsiteltäessä tai säilytettäessä sitä teurastamossa, teurastuspaikassa tai muualla teurastuksen yhteydessä, tainnutettaessa sitä taikka siitä verta laskettaessa. Eläimen on oltava asianmukaisesti tainnutettu tai lopetettu ennen verenlaskua. Kuitenkin sellainen uskonnollisista syistä noudatettava erityinen teurastustapa, jossa verenlasku aloitetaan samanaikaisesti eläimen tainnuttamisen kanssa, on sallittu siten kuin asetuksella tarkemmin säädetään. Eläimelle ei saa suorittaa muita teurastukseen liittyviä toimenpiteitä ennen kuin se on kuollut.

Hyväksytyssä teurastamossa ja hyväksytyssä teurastuspaikassa tulee olla asianmukainen tila huomattavan sairaiden ja vahingoittuneiden eläinten tainnutusta ja verenlaskua varten.

Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä teurastusta ja sitä edeltäviä toimenpiteitä suorittavien henkilöiden pätevyydestä, teurastamon tai teurastuspaikan eläinten käsittelytiloista, eläinten kohtelusta ja käsittelystä teurastuksen yhteydessä sekä tainnutuksesta ja verenlaskusta. Asetuksella voidaan myös säätää, että maa- ja metsätalousministeriö voi antaa niistä tarkempia määräyksiä.
Gurrre

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Gurrre »

Se hiilidioksidin käyttö lintujen lopetukseen ei taida olla kovin tuskaton. Yleensähän kai hiilidioksidilla lopetettaessa eläin kokee tukehtumisen kauhutunteen ennenkuin taju lähtee. En tiedä onko se jollekin eläinlajille sitten tuskatonta vai käytetäänkö sitä, koska hiilidioksidia on helposti saatavilla ja se henkikin kyllä lähtee varmasti lopulta.

Osui silmiini googlettamalla tuollainen lausuntoluonnos Euroopan Parlamentille, jossa oltaisiin kieltämässä hiilidioksidin käyttöä siipikarjan lopetuksessa. Tai jos käytetään, niin pieninä pitoisuuksina ja muiden kaasujen kanssa.

Tässä linkki, hieman sekava paperi, mutta sivuilla 19-20 on tuosta siipikarjasta juttua: http://www.europarl.europa.eu/sides/get ... anguage=FI

Tässä tärkeimmät:

Tarkistus
7. Hiilidioksidi suurina tai pieninä pitoisuuksina, inerttien kaasujen tai kaasuseosten käyttö siipikarjan osalta
7.1 Hiilidioksidia suurina pitoisuuksina ei saa käyttää teurastamoissa, vaan ainoastaan tiloilla ylimääräisten untuvikkojen lopettamiseen tai tautien torjumiseen.
7.2 Edellä 7.1 kohdan säännöstä voidaan poiketa ainoastaan, jos käytetään kaksivaiheista menetelmää, jonka ensimmäisessä vaiheessa käytetään seosta, jossa on 40 prosenttia hiilidioksidia, 30 prosenttia happea ja 30 prosenttia typpeä 30 sekunnin ajan, ja sen jälkeen, kun linnut ovat tajuttomia, ilmaa, jossa on 80 prosenttia hiilidioksidia.
7.3 Missään olosuhteissa kaasuja ei saa päästä kammioon tai tilaan, jossa siipikarjaa on tarkoitus tainnuttaa tai lopettaa sellaisella tavalla, että ne voisivat aiheuttaa palovammoja tai kylmyydestä tai kosteuden puutteesta johtuvaa kiihtymystä.
7.4. Hiilidioksidia ei saa käyttää ankkoihin eikä hanhiin.
7.5 Linnuille ei saa suorittaa verenlaskua, elleivät ne ole kuolleita.

Perustelu
As high concentrations of CO2 are aversive for poultry, their use should not be allowed in abattoirs on conscious animals, but only for disease control on farms. The only exception could be the use of a biphasic method for broilers, with in the first phase mixture of 40% CO2, 30% oxygen, 30% Nitrogen for 30 seconds, followed once the birds are unconscious by 80% CO2 in air. Any other gas mixture with concentration of CO2 over 30% must be approved before use. CO2 is not a proper method for ducks and geese which are very resistant to gassing techniques. As high concentrations of CO2 are aversive for fur animals, it must be stated that CO2 must not be used for fur animals.
(Kääntäjän huomautus: Perustelua ei ole käännetty, koska sen pituus ylittää sallitun merkkimäärän.)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Käyttääkös kukaan asetta/pyssyä...siis semmoista, jolla vesi- ja metsälintujakin ammutaan?
Gurrre

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Gurrre »

Tuolta löyty hyvää tietoa siipikarjan lopettamisista. Siellä näköjään suositellaan tainnutusta ennen kaulan katkaisua, sillä aivotoimintaa voi olla jopa 30 sek. kaulan katkaisun jälkeen (taju lähtee todennäköisesti aiemmin).

http://www.vetmed.helsinki.fi/hyvinvoin ... opetus.pdf
kanamummo

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hyvä artikkeli. Laskekaapa kellosta, 30 sek on pitkä aika :smt009
Kotopullaki

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Varmaan tuo tainnutus on hyvä ensin, mutta mulle on jääny siitä kammo; kalautin kyyhkyä päähän liian hiljaa se tapitti kattoa mua kysyen "Miks sä mua lyöt?" :smt009 Ens kerralla pitänee ottaa järeempi kapula ja pamauttaa niin paljo ku näistä vähäisistä lihaksistani lähtee...

Mä oon haastatellut kyproslaisia tuttaviamme jotka kasvattaa kanoja ruuaksi perheelleen, ja järjestään ovat sanoneet lopettavansa kanat katkasemalla kaulan puukolla.

Kaikkein paras mulle ois jos saisin elikkolääkäriltä ostettua sellasta tappavaa ainetta mitä laitetaan ruiskulla, se mitä ne iteki käyttää lopetukseen. Mutten ny ainaska vielä kehtaa kysyä lekurilta, kun se ei vieläkään oo lakannu nauramasta viimepuhelumme takia... :smt005

Kysymys kalkkunaihmisille: miten lopettaa kalkkuna??? Jos kalautetaan taju ensin pois, niin mihin kohtaan pitäis osua?
Muusa

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Gurrre kirjoitti:Yleensähän kai hiilidioksidilla lopetettaessa eläin kokee tukehtumisen kauhutunteen ennenkuin taju lähtee. En tiedä onko se jollekin eläinlajille sitten tuskatonta vai käytetäänkö sitä, koska hiilidioksidia on helposti saatavilla ja se henkikin kyllä lähtee varmasti lopulta.
...ja koska silloin ei tarvitse lyödä tai viillellä, mistä tulee rumaa jälkeä :confused5:
Kiitti selvityksestä, Gurrre! Minäkin olen sitä tukehtumisen kivuttomuutta ihmetellyt mutta arvelin että kanalle hiilidioksidi olisi nopeampi ja tuskattomampi lopetustapa kuin jyrsijöille joille sitä käytetään, kun ymmärtääkseni linnut ovat kaasuille aika herkkiä? Mutta ilmeisesti sitten ei.

Minkähänlaista on se aivotoiminta päässä joka ei ole enää yhteydessä muuhun vartaloon :smt017 mitä sen 30sek aikana ehtii miettiä tai tuntea...? Vai lähteekö se taju jo kaulan katketessa?
ankkuli

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

Hieman OT, jyrsijöistä ja hiilidioksidista: jossain virallisessa nettijulkaisussa (muistaakseni Kuopion yliopiston koe-eläinlaitoksen sivuilla) oli rankattu eri lopetusmenetelmiä ja sen mukaan hiilidioksidi on suositeltavampi kuin T-61 eli se eläinlääkärin ruiske. (Jos joku ihmettelee miksei jyrsijöitä harrastajat sitten vain lyö vasaralla päähän, niin se on laitonta yli 3 päivän ikäisille - kanoilla lienee toisin. Hätälopetukset sitten erikseen.)
Vastaa Viestiin