Lintujen lopettamisesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ilona

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Jokunen: koiran saa lain mukaan itse lopettaa aivoihin ampumalla. Mä tulkitsisin tuota niin, että pulttipyssy on ihan käypä lopetusase myös koiralle. Käyhän se paljon paksukalloisemmille pässeillekin. Panoksia on eri vahvuisia eri eläinlajeille, miedoin lampaille ja porsaille tarkoitettu varmaan riittää koiralle, mutta keskivahva vasikoille ja isoille sioille tarkoitettu nyt ainakin. Pulttipyssy on tarkoitettu tainnutusvälineeksi teurastukseen, joten pulttipyssylopetus pitää aina varmistaa laskemalla eläimestä veret. Muuten on teoriassa mahdollista, että se ei kuole heti. Oikea pulttauskohta koiralla lienee otsa. Jostain varmaan löytyy ohje sian oikeasta pulttauskohdasta, sama pätee varmasti myös koiraan. Pulttaamisen jälkeen kurkku auki puukolla. Oon kyllä aika saletti, että koira taintuu ja kuolee tällä menetelmällä aivan kivuttomasti.
Iloisten Munatalo

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Pulttaamisen jälkeen kurkku auki puukolla.
Vaan onko omistajasta puukon varteen oman lemmikin/koiran ollessa kyseessä ... aika kammoa minusta :smt010
siimis

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meillä on ampumalla lopetettu koiriakin, siitä tulee (hirvikiväärillä) niin iso reikä että erikseen ei tartte veriä laskea. Pulttipyssystä ei ole kokemusta, mutta varmasti käy myös koiran lopetukseen. On varmastikin tuollaiselle koiralle paras mahdollinen tapa lähteä. Verenlaskusta kannattaa huolehtia tai ainakin varmistua että sydän lakkaa lyömästä.

Kyllä siihen verenlaskuunkin varmaan pystyy, jos siihen etukäteen jo asennoituu niin että se on se viimeinen palvelus uskolliselle ystävälle.
Suvianne

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä sika lopetettiin pulttipyssyllä ja se oli kyllä tainnutus minusta.
Että possulle se ainakin vaati sen verenlaskun.
jokunen

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Ilona kirjoitti:Jokunen: koiran saa lain mukaan itse lopettaa aivoihin ampumalla. Mä tulkitsisin tuota niin, että pulttipyssy on ihan käypä lopetusase myös koiralle. Käyhän se paljon paksukalloisemmille pässeillekin. Panoksia on eri vahvuisia eri eläinlajeille, miedoin lampaille ja porsaille tarkoitettu varmaan riittää koiralle, mutta keskivahva vasikoille ja isoille sioille tarkoitettu nyt ainakin. Pulttipyssy on tarkoitettu tainnutusvälineeksi teurastukseen, joten pulttipyssylopetus pitää aina varmistaa laskemalla eläimestä veret. Muuten on teoriassa mahdollista, että se ei kuole heti. Oikea pulttauskohta koiralla lienee otsa. Jostain varmaan löytyy ohje sian oikeasta pulttauskohdasta, sama pätee varmasti myös koiraan. Pulttaamisen jälkeen kurkku auki puukolla. Oon kyllä aika saletti, että koira taintuu ja kuolee tällä menetelmällä aivan kivuttomasti.
Kiitos. Verenlasku on tuttua hommaa, parille hevoselle on ko. toimenpide tullu tehtyä.
Iloisten Munatalo kirjoitti:
Pulttaamisen jälkeen kurkku auki puukolla.
Vaan onko omistajasta puukon varteen oman lemmikin/koiran ollessa kyseessä ... aika kammoa minusta :smt010
Mä pidän sitä palveluksena tälle kyseiselle koiralle. Eka hevonen, jota olin lopettamassa, oli pihalemmikki ja kyllä siinä itku pääs ampumisen ja verenlaskun jälkeen. Tilanne tän koiran kanssa on siitä eri, että tiedän lopetuksen olevan tulossa, tiedän ettei sen kanssa lähdetä lääkäriin eikä soiteta koiralle vierasta ampumaan. Liian stressaavaa koiralle. Tiedän, että päätöksen teko ja tilanteeseen varautuminen ottaa koville, samoin olen melko varma että itku pääsee jälkikäteen. Mutta katson olevani myös koiralle rauhallisen lähdön velkaa.
Iloisten Munatalo

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Olen samaa mieltä uskollisuudesta ja viimeisestä palveluksesta ihan koko sydämestä :smt049 kun olen koiraihminen ollut jo 30 vuotta ja monta uskollista ystävää loppuun asti saattanut, useimmat eläinlääkärin avustuksella tosin, ja sen vuoksi ajattelenkin, kun se jo on niin vaikeaa niin miten vaikeaa onkaan itse tehdä se viimeinen palvelus omalle rakkaalle lemmikille. Ja tähän laitankin siis tämän sinulle, JOKUNEN, tulevaa silmällä pitäen lohduksi ja päätöksenteon helpottamiseksi, koska sen lopullisen päivän päättäminen on niin hiton vaikeaa joka kerran :smt010
Saanko lähteä nyt?
Luuletko, että hetki on oikea?
Saanko jättää hyvästit tuskallisille päiville
ja loputtoman pitkille öille?
Olen elämänpolkuni kulkenut ja parhaani tehnyt,
esimerkkiä yrittänyt näyttää.
Saanko siis astua toiselle puolen
ja vapaaksi henkeni päästää?
Aluksi en tahtonut lähteä,
taistelin kaikin voimin.
Mutta nyt jokin tuntuu kutsuvan minua
Kohti lämmintä ja elävää valoa
Tahdon lähteä
Tahdon todella. On vaikeaa jäädä.
Mutta lupaan, parhaani yritän
Elääkseni vielä yhden päivän.
Niin sinä saat minusta vielä kerran huolehtia
ja minä kokea suuren suurta rakkautta.
Tiedän, olet surullinen ja sinua pelottaa,
sillä tunnen kyyneleesi, jotka turkkini kostuttaa.
En ole kaukana,
Lupaan sen ja toivon, että muistat sen aina;
henkeni tulee sinua seuraamaan,
minne maailmassa matkasi johtaakaan.
Kiitos, kiitos että olet minua rakastanut.
Tiedäthän, että minäkin rakastan sinua,
Siksi on niin vaikea sanoa hyvästi
ja päättää tämä elämä luonasi.
Joten, pidä minua lähelläsi vielä kerran,
ja sano sanat, jotka toiveeni ois,
koska välität minusta tuhannen verran,
annat minun nukkua jo tänään pois."
~Tuntematon kirjoittaja~

Sain tämän viestin ystävältäni lohduksi kun vuosi sitten nukutimme kaksi 14-v. vanhaa koiraamme yhdessä, sisruksia kun olivat

P.s. Tiedän millaisen asian edessä olet, meillä on kaukkari naapurissa...
Maatikko

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

jokunen kirjoitti: Ja mitä tulee näihin eläinten ylihoitamisiin, niin juu. En ymmärrä esim. pahasti allergisten koirien/kissojen/muiden lemmikkien pitoa. On jotenkin nurjaa, että eläin on jatkuvalla lääkityksellä, vahdataan ruokia kun on kourallinen sallittuja aineita ja muu kiellettyjä jne. Ylipäätään krooninen, jatkuvaa hoitoa vaativa ja elämänlaatua heikentävä sairaus eläimellä on mielestäni syy lopettaa eläin, ei hoitaa. Tuntuu, ettei lemmikin anneta mennä kun ei itse kestä surua.
Samaa mieltä, että siinä ei kyllä ajatella eläimen parasta, vaan ihmisen omaa "etua".

Meillä on just 11-vuotiaan koiran kanssa menossa sellainen tilanne, että sillä on sydänvika; joka ilta tungen sille kurkkuun sydänlääkkeen ja nesteenpoistajan. Koira on pysynyt lääkkeillä sinänsä ihan pirtsakkana jo useamman kuukauden - mitä nyt välillä vähän yskii ja röhkiskelee aamuisin ja riehuttuaan - mutta itse olisin laittamassa koiraa vähitellen pois. Minusta ei yksinkertaisesti ole mielekästä pitää sitä näin kemikaaleilla hengissä. MUTTA perhe ja suku on kiintynyt koiraan eikä millään haluaisi että se lopetetaan.

Omistan kyllä koiran juridisesti ja minulla olisi siinä mielessä tietenkin oikeus viedä se piikitettäväksi, mutta mutta :smt102
Kaikki pitäisivät minua täysin sydämettömänä julmurina kun laittaisin "noin reippaan ja iloisen" koiran pois.
Suwitsu

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Parempi mielestäni laittaa koira melko aikaisessa vaiheessa pois, varsinkin kun ikää on ja sairaus todettu. Tilanne ei kuitenkaan odottamalla parane ja odottelemalla koira ei enää sitten myöhemmin olekaan niin reipas ja iloinen. Jos on oikein kuuma kesä taas tulossa niin sydänvikaisella vanhalla koiralla ei tule olemaan helppoa.
Maatikko

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Just näin. Vetmedin-purkissa on nyt kapseleita 9 päiväksi, eli ensi viikolla pitää joko hommata lisää tai tehdä lopullinen ratkaisu. :smt017
Mies vaan tuumaa, että "olis helpompi suostua siihen et se laitetaan pois, jos siin ois jotain vikaa. Sehän juoksee pallon perään ihan niin kuin ennenkin" Just joo. :smt105
Iloisten Munatalo

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Maatikko kirjoitti:^Just näin. Vetmedin-purkissa on nyt kapseleita 9 päiväksi, eli ensi viikolla pitää joko hommata lisää tai tehdä lopullinen ratkaisu. :smt017
Mies vaan tuumaa, että "olis helpompi suostua siihen et se laitetaan pois, jos siin ois jotain vikaa. Sehän juoksee pallon perään ihan niin kuin ennenkin" Just joo. :smt105
Nyt pitää sanoa, että jos koiralla ei ole kummempia vaivoja lääkityksen ollessa oikealla terapeuttisella leveydellä ja oireet pysyvät poissa ja elämänlaatu on kohdillaan niin en alkaisi lopettamaan, mutta jos elämäilo ja pilke silmistä sammuu ja elämänlaatu huononee kipuihin ja huonoon oloon niin sitten on aika luopumisen :oops:
vardenji

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mun tädin koiralla ja kissalla molemmilla on sokeritauti, joten päivittäinen piikitys on tarpeen. Koiralla on myös löydetty kasvaimia. En ole asiasta jutellut tädin kanssa pahemmin koska olen tällainen suvustani erkaantunut serkkuni sanoin. Täti on edellisen koiransa joutunu nukuttamaan myös kasvainten takia, joten en usko että kauaa enää antaa olla.
Mamman koira lopetettiin n. 15 vuotiaana, syy krooninen virtsatientulehdus. Netta häpes pissan valumista(näin mamma kertoi) eikä suostunu enää tulemaan sisälle edes sateella. Isoveli kävi sen lopettamassa kiväärillä. Pyssyllä ampuminen ei ole kivulias lopetus eläimelle, kun se kuolee siihen heti.
Itse en varmaankaan pitäisi kasvainten toteamisen jälkeen.

Ja jos palaan lintuihin, tässä jouduin sen pienen Rei-kanani lopettamaan ja sen vein auringonlaskua katsomaan keväthangelle ennen kirveen heilautusta. Lopetuksen syy oli mielestäni erittäin mitätön, sijoiltaan mennyt lonkka, mutta ell sanoi ettei asialle voi tehdä mitään. Itsestään tollanen ei parane, joten ennemmin henki pois. Surullistahan se on oma lemmikki tappaa, mutta vaihtoehtona on kovat tuskat.
Maatikko

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

vardenji kirjoitti:Netta
Tääkin on Netta :smt001
vardenji

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Onko kultanen noutaja :smt001 Mamman netalla oli kaihi molemmissa silmissa, toisessa etutassussa vaaraton kasvain joka näytti perunan kokoiselta vetelältä varpaalta ja paaaaaaksu turkki :smt002
Maatikko

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Eiku kato mulla maatiaisnatsilla on tietysti paimensukuisia lapinkoiria.
Ilona

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Ilona »

vardenji kirjoitti:Lopetuksen syy oli mielestäni erittäin mitätön, sijoiltaan mennyt lonkka, mutta ell sanoi ettei asialle voi tehdä mitään. Itsestään tollanen ei parane, joten ennemmin henki pois. Surullistahan se on oma lemmikki tappaa, mutta vaihtoehtona on kovat tuskat.
Mun mielestä sijoiltaan mennyt lonkka ei oo mitätön lopetuksen syy, vaan ihan ehdoton syy välittömään lopettamiseen. Nivelen sijoiltaanmeno on kivulian mahdollinen vamma. Mulla tuppas joskus menemään olkapää paikoiltaan ja se kipu oli kyllä sitä luokkaa, että taju meinas mennä, muttei valitettavasti kuitenkaan mennyt, kun sitä eniten toivoi.
Vastaa Viestiin