Munintaongelmat helteellä?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Talousmuumio
muna
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Touko 2020, 10:29

Munintaongelmat helteellä?

Viesti Kirjoittaja Talousmuumio »

Onkohan kenelläkään vastaavia tilanteita...

Meillä on kanat lakanneet munimasta. Tai noh, olen muutamana aamuna nyt löytänyt orren alla olevalta kakkahyllyltä kuorettomia munia (nahkamuna?). Eli ihan kuin joltain kanalta pääsisi keskeneräinen muna ennen aikojaan yöllä. Yksi kana siis tekee tätä. Muuten ei tule munia ollenkaan. Olen huomannut, että pihalla ollessaan kanat tekevät pesiä meidän kuusiaitaan ja pensaisiin ja käyvät läpi samat manööverit kuin muniessaan. Ajattelin ensin, että kanamökissä on niin kuuma, että pyrkivät sen takia munimaan ulkona. Mutta kun mitään ei kuitenkaan tule. Ihan kuin ne yrittäisivät ja yrittäisivät, mutta reppanoilla on koneistot sekaisin??!

Kanat saavat olla päivittäin pihalla. Vettä on tarjolla, vaihdan sen pari krt päivässä. Nyt olen aloittanut piimä- ja jauhomatokuurin, jos vaikka proteiinibuusti jotain auttaisi. Tuolla kuivassa kun taitaa kastemadot olla aika tiukassa. En tosin oikein jaksa uskoa, että ruokinta olisi ongelma. Voiko helle aiheuttaa tämän?

Kanamökissä on tosiaan kuuma. Yritän tuulettaa siellä kanojen ollessa pihalla. Mökin luukku on myös öisin auki ja kanoilla olisi siis mahdollisuus myös nukkua tarhassa, joskaan eivät sitä tee..

Neuvoja?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Munintaongelmat helteellä?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyseessä voisi olla hellestressi. Voisit kokeilla auttaisiko C-vitamiini. Tässä hyvä artikkeli: https://www.farmit.net/c-vitamiinin-merkitys-helteellae
Minkä ikäisiä kanasi ovat? Näkyykö merkkejä sulkasadosta? Nahkamunat voivat olla jonkin häiriötekijän (esim. kuumuuden) aiheuttamia, mutta myöskin jonkin sairauden oire.
Talousmuumio
muna
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Touko 2020, 10:29

Re: Munintaongelmat helteellä?

Viesti Kirjoittaja Talousmuumio »

Kiitos vinkistä, minäpä kokeilen :smt001 . Linnut ovat vuoden ikäisiä, sulkasadon merkkejä en ole ainakaan vielä havainnut.
Nyt kai pitäisi pahimpien helteiden väistyä, toivotaan että sekin helpottaa.
Avatar
artolainen
muna
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Touko 2020, 16:22

Re: Munintaongelmat helteellä?

Viesti Kirjoittaja artolainen »

Sama juttu. Muninta loppui kuin seinään helteiden alettua. Eikä ole alkanut vieläkään. Sulkasato näyttäisi menevän pitkän kaavan kautta.
Toisaalta yksi vanha mamma on pitänyt lomaa marraskuusta. Toinen vanhus aloitti loman huhtikuussa.
Vuosikkaista 3 aloitti loman toukokuussa loput helteiden alettua.
2 vusikasta on linnoittautunut hautomaan tyhjää pesää. Tai pesä li tyhjä mutta kyllästyin kuuntelemaan sitä kiukuttelua ja sorvasin typyköille munia joita hautoa.
Saas nähdä onko syksyn menú omeettia vai kanasoppaa.
Kato miten teki :smt021 Ehän minä huomannu :-" O4O9lO7773
Rummukka Metropol Pieksämäki
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Munintaongelmat helteellä?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Et artolainen haluaisi parveen uusia lintuja, kun haudotat sorvattuja munia? Oishan ne uudet munijat parantamassa tilannetta, kun vanhuksien muninta hyytyy kuitenkin vuosi vuodelta. Jos tiput ei tule kysymykseen, niin saattaisi olla parasta lopettaa haudonta esim. estämällä pesiin pääsy.
Avatar
artolainen
muna
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Touko 2020, 16:22

Re: Munintaongelmat helteellä?

Viesti Kirjoittaja artolainen »

Oon miettinyt asiaa. Ajatus oli haudottaa loppusyksystä jolloin vanhukset ovat yleensä alkaneet hautomisen. Nyt yllättivät alkamalla kesäksi istumalakkoon.
Kyllähän ne olis tuossa ajassa hautoneet tipuja läänin puolilleen.
Kato miten teki :smt021 Ehän minä huomannu :-" O4O9lO7773
Rummukka Metropol Pieksämäki
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Munintaongelmat helteellä?

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Lakkasivat kyllä silloin helteellä munimasta ja syömästäkin. Ruokaa kului vain kolmasosa mitä tavallisesti. Nyt pikkuhiljaa ovat alkaneet syödä ja muniakin sentään tulee. Aina meillä ovat kesällä munineet vähemmän, kas hautomien ja poikasten hoito ym. Mutta tämmöstä lakkoa ei ole ollut, enkä kyllä muista tämmösiä helteitäkään.
Vastaa Viestiin