Biohiili kuivikkeena ja hajun sitojana?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Auroora
muna
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Huhti 2020, 18:44

Biohiili kuivikkeena ja hajun sitojana?

Viesti Kirjoittaja Auroora »

Tervehdys!

Hellettä pukkaa ja kanala tuoksahtaa… Kuivikkeena käytössä turve+hamppu. Nyt mietin, voisiko hajunpoistoa tehostaa myös biohiilellä? Ja sitä kautta saada myös hyvää kasvualustaa pehkusta myöhemmin? Kokemuksia? Melko kallista ainetta, mutta jos itse tekisi…
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Biohiili kuivikkeena ja hajun sitojana?

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Joskus mietin samaa asiaa ja kyselinkin, josko jollain olisi kokemusta. Hankin silloin biohiiltä tomatin kasvatukseen. Toimii hyvin siinäkin annetun ohjeen mukaan.
En koskaan raaskinut käyttää kuivikkeen joukossa. Voisin kuvitella että saman asian ajaisi myös pienirakeinen grillihiili ja oli ohje myös hiilen itse tehtäväksi.
Laitan kylläkin tuhkaa kanalaan pesiin ja pohjalle. Häätää öppiäisiä. Olen ottanut talteen grillistä jämät ja on tarkoitus heittää kanalaan. Olen keväällä laittanut jämät lannoiteveden joukkoon. Pitää olla ehdottoman tarkka että hiilijämät ovat jäähtyneet ja sammuneet ! :smt018
Kuulen mielelläni kokemuksia jos joku käyttää kuivikkeissa hiiliä tai jämiä.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Auroora
muna
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Huhti 2020, 18:44

Re: Biohiili kuivikkeena ja hajun sitojana?

Viesti Kirjoittaja Auroora »

Noin kuulauden kokemuksella voin vain suositella kokeilemaan biohiiltä hajunsitojana, levittelin n.5dl sisätilojen (4m2) pohjalle ja vaikka helteet ovat vain yltyneet niin haju on taittunut.
jsanti
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Elo 2021, 13:06

Re: Biohiili kuivikkeena ja hajun sitojana?

Viesti Kirjoittaja jsanti »

Meillä biohiili turve-kutterin seassa ja toimii hyvin hajunsitojana. Ankkalassa teho ei riitä vaikka päivittäin talikolla kääntää pohjan, siellä suihkutan lisäksi EM-bakteereja joka taittaa pahimman käryn ettei tarvitse joka viikko tyhjentää.
Vastaa Viestiin