Herkkähipiäiset kanat

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Herkkähipiäiset kanat

Viesti Kirjoittaja ipana »

Meillä on ollut kanalassa kaksi pesää kolmelle kanalle: toinen muovinen ja toinen pahvilaatikko. Koko talven siihen muoviseen on muninut Kananen ja pahviseen Lotta ja Taisto Aleksanteri. Viime viikolla huomasin, että pahvinen alkoi olla käyttöikänsä päässä, se oli kostunut ja yksi sivukin oli repeytynyt irti. Vaihdoin laatikon uuteen, joka oli hieman eri kokoinen (mutta mielestäni silti ihan hyvä munintapesäksi.) Mun herkkis-kanat vaihtoivat oitis munintapaikkaa, nyt kaikki kolme munivat siihen muoviseen (joka on hankalammassa paikassa munien keräämisen kannalta). Onko muitten kanat yhtä herkkähipiäisiä?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Herkkähipiäiset kanat

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Juu meilläkään ei tykätä jos munintapesille tehdään jotain, jopa heinien lisääminen, joka mielestäni lisää pesän mukavuutta, aiheuttaa pesän vaihdon :roll:
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Herkkähipiäiset kanat

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Joo, tutulta kuulostaa, myös mun kanaset on nirppanokkia; mikä tahansa pesä ei kelpaa ja muutokset aiheuttavat epäluuloa. Olkien lisäys tai vaihto aiheuttaa aina pikku draamaa. Kanat nousee pesätikkaille ja ojentelee kaulaansa, kurkkien varovasti pesiin. Kauhea ihmettely ja epäröinti että ”mitä on tapahtunut, eihän tonne voi mennä munimaan”. Ja sitten on tietysti tämä, että yksi pesistä on juuri se, johon kaikki haluaisivat munia eikä muut pesät oikein kelpaisi. Sinne oikein jonotetaan sydäntäsärkevästi kaakattaen ”miksi en pääse munimaan” ja välillä yrittää joku kana ängetä pesään, vaikka se olisi jo varattu. Vain pakon edessä muut pesät kelpaa. Tällä hetkellä suosikki on oikea yläpesä. Meillä on seinällä neljä pesää ryhmänä, kaksi ylhäällä ja kaksi alhaalla. Mun silmään ne on kaikki yhtä rauhallisia ja mukavia, keskenään ihan samanlaisia. Meillä oli pari lattiapesääkin, mutta olen ottanut ne toistaiseksi pois kun niihin ei aikoihin yhtäkään munaa tullut.
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Herkkähipiäiset kanat

Viesti Kirjoittaja ipana »

Aleksandra kirjoitti: 23 Huhti 2021, 07:25 Olkien lisäys tai vaihto aiheuttaa aina pikku draamaa.
No nyt ymmärrän, miksi talvella pesät oli potkittu pitkin kanalaa aina, kun olin lisännyt uusia pehmikkeitä pesiin.
NellieNalle
nuorikko
Viestit: 63
Liittynyt: 13 Helmi 2020, 12:55

Re: Herkkähipiäiset kanat

Viesti Kirjoittaja NellieNalle »

Meillä uudet muninapesät hyväksytään mutta vain tietyin tiukoin kriteerein. Pesän pitää olla puuta tai levyä, muovi tai pahvi ei missään nimessä käy. Pesän pitää olla iso, mieluusti mahdollisimman syvä ja hämärä. Heinää pitää olla paljon. Siinä mielessä ollaan tosi tarkkoja ja ronkeleita. Jos jokin ei täsmää, pesän päälle ei edes katsota.

Pesien siivous ja heinien lisäys tai vaihto sen sijaan ovat odotettuja ohjelmanumeroita. Vaikka päivän muninta olisi siivouksen jälkeen jo ohi, jokainen pesä käydään läpi äärimmäisen kiinnostuneena ja parhaimpiin on jopa jono.
Luomumunat
tipu
Viestit: 29
Liittynyt: 20 Huhti 2020, 08:51

Re: Herkkähipiäiset kanat

Viesti Kirjoittaja Luomumunat »

Meillä kanat ensin munivat ihan normaalisti munintakoppiin, mutta uudet heinät potkittiin aina pois pesästä. Kun uusia kanoja (maatiaisia) tuli, alkoivat he munimaan lattialle lämpölampun alle. Myös aiempi kana Minttu otti heistä mallia ja kaikki munivat nykyään lattialle :smt003
Hylinet ja maatiaiset :smt049
Vastaa Viestiin