Kukko laumaan ja pois?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pelakuu
muna
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Touko 2020, 15:18

Kukko laumaan ja pois?

Viesti Kirjoittaja Pelakuu »

Moikka,

kysellään nyt täältäkin kun asiantuntemusta varmasti löytyy.

Löysin kanoille ihanan ihanan talvikodin jossa ei ollut aiemmin kanoja. Minulla viisi kanaa ovat sovussa keskenään viettäneet kesän ja syksyn ja nyt siis päässeet talveksi toisaalle hoitoon tarpeeksi lämpimien tilojen puuteessa. Mukavat kanahotellin pitäjät ovat myös itse suunnitelleet ottavansa kanoja. Nyt heille olisi kukko tarjolla ja kyselivät josko kanaparveen voisi laittaa. Poden itse ilmeisesti hieman eroahdistusta kun ensimmäinen reaktion oli, että hui! eivät nämä kanat ole ennenkään kukkoa kaivanneet, ja kääk jos niitä nyt tulee joku kukko komentamaan. Tosiasia on myös se, etten voi kukkoa sitten kesäksi tänne kaupunkiin ottaa, että sitten jos rouvat häneen kiintyvät...

Kysymykset siis:
Kanat ovat nyt asuneet viikon uudessa paikassa, eli muutaneet juuri, onko kukon tuominen laumaan hyvä ajoittaa tähän vai mahdollisesti myöhempään ajankohtaan? Mitä sitten kun kanat joutuvat eroon kukostaan taas keväällä, koittaako liika stressi ja ahdistus? Millä tavalla olette totuttaneet uusia laumanjäseniä toisiinsa?

Kiitos jos liikenee aikaa pohtia moista :smt001
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kukko laumaan ja pois?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mä arvelisin, että kanat ilahtuisivat kukosta. Muutto on kyllä kanoille ollut stressi, mutta jos ne ovat jo kotiutuneet ja voivat hyvin, kukon voisi mun mielestä jo tuoda. Jos sattuu olemaan hyvä kukko, se hemmottelee kanasiaan eikä komentele niitä ilman syytä.

Sitä ei tietysti kukaan tiedä, miltä kanoista tuntuu sitten keväällä, kun kukko ei lähdekään mukaan kesäkotiin. Mutta onhan kaikki aina muutenkin epävarmaa ja parviin tulee muutoksia milloin mistäkin syystä.

Mä kallistuisin sille kannalle, että parempi kukko muutaman kuukauden kanojen seurana kuin että ei ollenkaan.

Ja mun mielestä on ihanaa, että mietit noin tarkkaan mikä on kanoille parasta. :smt023
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kukko laumaan ja pois?

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Komppaan edellistä vastaajaa. Stressiä kanoille tulee kuitenkin, milloin mistäkin. Vieraista koirista ja muutoista ym. kukko lienee paremminkin yllätys, voi olla vaikka ihana sellainen. Joten parempi kukko muutaman kuukauden, kuin ei kukkoa ollenkaan. Ja toisaalta taas, kun kevät koittaa voipi olla, että rouvat mielelläänkin ovat välillä"vqain tyttöjen kesken". Kuka tietää :smt020
Vastaa Viestiin