Kukkopelko

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Kukkopelko

Viesti Kirjoittaja ipana »

Nyt tuli ongelma. Pari aamua sitten kun olin kanoille vettä laittamassa, pääkukko tuli takaapäin ja nokkaisi kipeästi pohkeeseen. Kukko on vielä nuori, 4,5 kk. Ongelmaksi tuli se, että nyt pelkään sitä niin paljon, etten uskalla yksin mennä kanalaan. Kaksi muuta kukkoa on menossa tällä viikolla teuraaksi, ne on araucanoja ja isompia kuin piikkiöläiset kanat, enkä niitäkään haluaisi kukoiksi jättää. Kai nuo kanat talven yli pärjäisivät ilman kukkoakin? Kanoja on kolme maatiaista ja yksi araucana. Ja asumme niin kaukana kaikesta, että uuden kukon hakeminen muualta ei tule kyseeseen.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kukkopelko

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Voi harmin paikka. Kanalassa käynti on kyllä stressaavaa, jos saa pelätä että kukko käy päälle. Mä olen sitä mieltä, että ihmisen päälle hyökkääviä kukkoja ei kannata pitää. Ikävä tietysti jos kanat jäävät kokonaan ilman kukkoa; ihanteellisintahan olisi jos se kukko olisi. Mutta kyllä ne kanat pärjää ilmankin.

Aikoinaan yksi meidän oman kanan hautomista alhokukoista oli erityisen nätti ja mulle mieleinen yksilö, ja olin aatellut, että se jää meille. Ja voi että kuinka suuri oli pettymys, kun se yhtenä kauniina päivänä alkoi hyökkiä jaloille. Kerran se hyökkäsi ja tarrasi nokalla käteen kiinni, kun nostin ruokakuppia lattialta. Onneksi oli paksu työhanska kädessä niin ei käynyt kuinkaan. Kanalassa käynneistä oli ilo pois, kun piti aina toisella silmällä seurata kukon edesottamuksia. Oli kyllä tarpeettoman jännittävää kanala-arkea. Ei sitä kukkoa voinut pitää vaan pataan se päätyi. :smt009
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Kukkopelko

Viesti Kirjoittaja ipana »

Kahtena aamuna sain tehdä aamutoimet rauhassa. Tänään kukko teki sen taas: kun olin vaihtamassa vettä, hyökkäsi takaapäin kimppuun. Onneksi mies oli haravan kanssa mukana. Tänään saa kukko lähdöt. Eniten harmittaa se, että pantiin alkusyksystä pataan kaksi kilttiä ja kaunista kukkoa :smt022 Kun tuo oli vielä niin pieni, ettei siitä olisi ollut ruuaksi.
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Kukkopelko

Viesti Kirjoittaja ipana »

Kiukkukukko ja kaksi araucanakukkoa joutuivat eilen pölkylle. Tänä aamuna kanalassa oli oikein seesteinen ja mukava tunnelma. Sitä ihmettelin, kun ainokaiseksi jäänyt arau"kana" alkoi tarjoilla viemiäni leivänpaloja toisille kanoille. Aiemmin tämä tuntui olevan hierarkian alin. No, äsken käydessäni kanalassa, mokoma "kana" seisoi ylimmällä orrella ja kiekui! Toivottavasti tämä on hyvä kukko, vaikka nyt ei niitä sinisiä munia sitten tulekaan. Tuon kiukkukukon en nähnyt koskaan ruokia tarjoilevan, päinvastoin ahneesti parhaat palat päältä söi. Edellisen kanaparven aikana meillä oli myös herrasmieskukko, joten ihmettelin tuon nuorukaisen käytöstä jo aiemmin, mutta pistin nuoruuden piikkiin.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kukkopelko

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kiva, että kanalassanne vallitsee taas rauha ja harmonia. Ja uusi kukkokin 'ilmaantui' kuin ihmeen kaupalla. :) Se kuulostaa kyllä aika lupaavasti herrasmieskukolta. :smt023
Vastaa Viestiin