Valoisat tunnit

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Luomumunat
tipu
Viestit: 29
Liittynyt: 20 Huhti 2020, 08:51

Valoisat tunnit

Viesti Kirjoittaja Luomumunat »

Kanoille on hankittu lämpölamppu.
Kuinka paljon valoisaa aikaa tarvitaan?
Entä mihin aikaan valo tulisi laittaa päälle ja pois?
Lämmitys siis on, eikä lämpölamppu ole kanalan lämmitysta, vaan valaistusta varten.

Kiitos kaikille vastaajille :smt023
Hylinet ja maatiaiset :smt049
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Valoisat tunnit

Viesti Kirjoittaja ipana »

Muistelen lukeneeni, että jos haluaa talvella munia niin valoa tarvii n. 10-12 tuntia. Minä en ole vielä lamppua pitänyt, kun valoisaa aikaa on vielä se 12 tuntia. Itselläni ei ole ajastinta, joten valojen laitto on sovitettu meidän päivärytmiin, yleensä päälle n. Klo 7 ja pois n. Klo 19-20. Saattaa vaihdella tunnin pari suuntaan tai toiseen, jos esim viikonloppuna nukuttaa hieman pidempään tai jos iltasella on joku meno. Tai jos tiedän, että en pääse illalla sammuttelemaan ennen puoltayötä, niin saavat tyytyä siihen vähäiseen päivänvaloon mitä kulloinkin on tarjolla.
Kotkotti
nuorikko
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Elo 2022, 18:40

Re: Valoisat tunnit

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Laitan nyt tänne viestiä kun en äkkiä muuta ketjua löytänyt. Kyselen siis kanalan valaistusta talveen liittyen. Minulla on nyt siis ollut pelkästään punainen lämpölamppu koko ajan käytössä. Oli myös viime talvena ja ainoana lämmön ja valon lähteenä kun silloin kanani olivat nuorikoita ja aloittivat munintansa. Eivät ole siis pitäneet sulkasatoa kunnolla vielä tähän mennessä.
Mietin nyt että pitäisikö kanalan olla öisin täysin pimeä jotta sulkasato alkaa vai voiko tuo punainen valo öisin haitata ettei kanat aloita sulkasatoa ja muninta taukoa? Munivat nyt siis edelleen päivittäin. Mietin että jos hommaan keraamisen polttimon joka olisi öisin päällä ja olisi myös kanalasta valot pois.. Voiko kanoille olla jotain haittaa jos eivät pidä kunnon taukoa muninnasta ja sulkasatoa vuosittain?
Toki sen verran nuo maatiaiset piti muninta taukoa keväällä/kesällä kun innostuivat hautomaan niin silloin oli pari kuukautta kun munia ei tullut ja sulat irtosivat jonkin verran.. riittääköhän se niille tauoksi? Tosin sitten on marans kanat jotka ovat munineet jatkuvasti eivätkä ole pitäneet taukoa. Kiitos jos joku vastaa joka tietää :smt001
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Valoisat tunnit

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Vastaan tuohon munintataukokysymykseen: munintatauko pidentää kanojen ikää, kun ne saavat välillä levätä munantuotannosta. Sulkasatoinen kana tarvitsee toisaalta rakennusaineita uusiin sulkiinsa, mm. auringonkukansiemen on hyväksi, joten ei sekään suoranainen "lepotila" ole.

Tuolla on keskustelua valoisuus-muninta-aiheesta:
viewtopic.php?p=235395&hilit=valoisuus+muninta#p235395

Toivottavasti joku osaa kertoa, vaikuttaako öisin pidettävä punainen valo sulkasadon alkamiseen tai alkamatta jäämiseen.
pikku parvi kanasia
Kotkotti
nuorikko
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Elo 2022, 18:40

Re: Valoisat tunnit

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Kiitos kun vinkkasit tuon keskustelun, sieltä sain hyvin vastauksia :smt001 Eli kanat pitävät sulkasadon ilmeisesti valosta riippumatta 1,5 vuotiaina viimeistään. Nuo ovat nyt vähän reilun vuoden ikäisiä. Katsotaan siis kuinka käy. Olen miettinyt kuitenkin että laitan keraamisen polttimon yön ajaksi, jotta kanala on pimeä yöllä. Tuon punaisen valon palaessa näkevät kuitenkin hyvin syödä ym niin se voi olla muuna aikana päällä.
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Valoisat tunnit

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Hei. Tapoja on varmaan niin paljon kuin kanaloitakin :smt048 Kerron miten itse olen järjestänyt valaistuksen. Tosiaan päivällä pidän ledvalot ajastimella klo 6-18 talviaikaan.Hehku- ja putkilamppua en käytä, koska kana havaitsee niiden värinän ja stressaantuu. Lisäksi on yön ajaksi yövalo. Ihan näitä lastenhuoneen yövaloja jotka lähtee päälle hämäräkytkimellä. Jos on säkkipimeää ja kana tippuu orrelta alas niin ei se nää pimeässä nousta takaisin orrelle.
Olen käyttänyt myös punaisia lämpölamppuja lämmitykseen ja silloin se on hoitanut yövalon virkaa. Lisäksi on päivävalo. On ollut vain huonoa tuuria noiden lämpölamppujen kanssa. Jotkut ovat kestäneet vain muutaman tunnin, toisista on irronnut/ollut heti uutuuttaan kanta irti. Pahin tapahtui pari vuotta sitten. Kun vaihdoin uuden lampun ja menin seuraavan kerran kanalaan oli se räjähtänyt sirpaleiksi. Siinä sitten keräsin sirpaleita kilpaa kanojen kanssa :smt013 Keraamiset ollut kestäviä ja sitten se paksulasinen.
Nykyään lämmityksenä putkilämmittimet ja koirankopin lämmittimet (useanpi parvi niin tilojakin on useita).
Nyt jännätään taas tuleeko pakkastalvi vai pärjätäänkö kohtuudella lämmityksessä. Tuo sähkönkulutus kun on seurannassa :smt045
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Valoisat tunnit

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Vielä alkuperäiseen viestiin ja lämpölampun käytöstä valaistukseen. Nyt kun lasken tarkkaan tuota sähkönkulutusta niin onko lämpölamppu sähkösyöppö valaistuksena. Vie kuitenkin 125-250 KW tunti. Laittaisin ledlampun päiväksi ja sitten yövalo. Sinulla kerran lämmitys järjestetty muuten :smt023
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Kotkotti
nuorikko
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Elo 2022, 18:40

Re: Valoisat tunnit

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Kiitos vastauksesta :smt001 juuri sen takia minulla onkin ollut tuo punainen valo öisin ja oikeastaan jatkuvasti kun luin jostain että jos kanat tippuu orrelta yöllä tms ja on ihan pimeää niin eivät näe mennä takaisin orrelle. Ollut hyvä itsellä suht pienessä kanalassa tuo punainen 150 w lämpölamppu, ei ole tarvinnut muita lämmitys laitteita. Viime talvena kun täällä Kainuun suunnalla oli -35 pakkasta pahimpina pakkasjaksoina niin kanalassa kävi alimmillaan 2 asteessa lämmöt, ei mennyt siis pakkasen puolelle.
Lähinnä mietin myös sitä, että miten kanat malttaa yöllä nukkua, kun näkevät suht hyvin tuon lampun valossa syödä ym. Menevät orrelle illalla noin klo 18 molemmin puolin ja aamulla kukko kiekuu joskus jo viiden jälkeen ja ovat olleet jo hereillä touhuilemassa kun olen kanalaan mennyt. Mutta jospa malttavat levätä yön ajan, katsotaan mihin valaisin/lämmitin ratkaisuun päädyn :smt023
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Valoisat tunnit

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

riepukka kirjoitti: 07 Marras 2023, 21:55 ... päivällä pidän ledvalot ajastimella klo 6-18 talviaikaan.Hehku- ja putkilamppua en käytä, koska kana havaitsee niiden värinän ja stressaantuu...
Olisiko tuosta ledvalosta enemmän tietoa? Siis lähinnä siitä, ettei se värisisi?

Itse en pidä ledvaloista lainkaan, minusta ne ovat liian kirkkaita. Vanhanaikaiset hehkulamput olivat silmälle lempeämpiä, eivätkä esim. laukaisseet migreenikohtauksia. Näissä nykyisissä polttimoissa on paljon laatueroja, mutta muuten en ole ehtinyt aiheeseen perehtyä...
pikku parvi kanasia
Vastaa Viestiin