Kukkopojista kysymys

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Kukkopojista kysymys

Viesti Kirjoittaja ipana »

Kokeillaan löytyisikö täältä hyviä neuvoja tai mielipiteitä:) Meillä on nyt 4 kpl reilu seitsenviikkoista tipua, rotuna piikkiöläinen maatiaiskana. Näistä 3 kukkoa. Sopuisaa porukkaa, mutta nykyään varsinkin kahdella kukolla niskojen pörhistelyä, toisia vasten hyppelyä ja jonkinlaista "kokovertailua", venyttävät itseään ja ottavat toisistaan mittaa. Tuo on mähdäkseni normaalia kukkopoikien käytöstä. Mutta missä vaiheessa kannattaa ylimääräkukot laittaa pois, ja miten tehdä valinta? Joko noin nuorista näkee, mikä on paras? Vaikeuksia valintaan on: a) kukko 1 on kuopuksen nimikkotipu, kuoriutui ekana ja ehkä sen vuoksi "lellikki". b) kukko 2 on kaunein ja c) kukko 3 kesyin.
Ykkönen nopeiten kehittyi kukon näköiseksi, on hitusen muita isompi, kesy muttei sylikukko. Aina pyrkii mahdollisimman korkealle. Usein huomaan tämän tarkkailevan ympäristöä, kun toiset keskittyvät syömiseen. Kakkonen on arin ja johdattaa porukan aina kanalan alle, josta ne joutuu haravalla hätistämään pois kun on aika mennä sisälle. Kolmosessa ei ole mitään erityistä, tuollainen punaruskea, nätti kukko sekin. Aina ensimmäisenä ruokakupilla. Ainokainen kanatipu viihtyy kaikkien kanssa. Toki en kovin paljon noita ehdi seurailemaan kun päivät töissä.

Meillä on hautumassa lisää tipuja, joista toivottavasti muutama kana saadaan lisää. Kannattaako odottaa, mitä niistä tulee ja miten tämä vanha porukka uusiin suhtautuu, ennen kuin tekee päätöksiä? Onnistuuko useamman kukon pitäminen 6 neliön talvikanalassa? Minulla on kokemusta vain aikuisesta, todella kiltistä kuhanvaankukosta, joka tuli meille edellisten kanojen mukana.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kukkopojista kysymys

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Pieneen talvikanalaan sopii mun mielestä vain yksi aikuinen kukko. Pienelle kanaparvelle on kova rasitus liioista kukoista, koska ne polkevat kanat "puhki".

Meinaatko myydä/antaa kukkoja uusiin koteihin vai ruuaksi? Jos ovat päätymässä ruuaksi, niin kasvata mahdollisimman kauan, jotta niissä olisi jotain syötävää. Jos etsit uusia koteja, niin luovuta kukot heti, kun uusi koti löytyy.
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Kukkopojista kysymys

Viesti Kirjoittaja ipana »

Luultavasti ylimääräiset joutuvat pataan, en usko että täältä asti kukaan lähtee hakemaan kukkoa. Sitä vain pohdin, että missä iässä tietää, tuleeko kukosta vihainen vai ei? Ei pitäisi lukea vihaisista kukoista :smt003 Meillä lapsia talossa, joten kukon pitää olla ehdottoman turvallinen. Vai onko se aina arpapeliä? Jossain täällä mainostettiin, että piikkiöläisissä harvemmin vihaisia kukkoja on, siksi sen noista maatiaisista valitsin. Ja missä iässä ne mahdollisesti alkavat verissäpäin tappelemaan? Ennen sitä se valinta pitäisi varmaan tehdä? Kaverilla oli kyllä kaksi kukkoa ongelmitta noin 4 neliön kanalassa (kesällä tietenkin enemmän tilaa). Mutta sitä en tiedä olivatko kukot olleet alusta asti vai oliko toinen nuorempaa polvea.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kukkopojista kysymys

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mun mielestä 2 kukkoa sopii hyvin 6 neliön kanalaan. Vähän arpapeliä se tahtoo kukkojen kanssa aina olla mutta pääsääntöisesti meillä esim veljekset ovat tulleet hyvin toimeen. Viime talvena oli 5 kanaa ja 2 kukkoa, sekin meni ihan hyvin. Ensi talveksi jää 7-8 kanaa ja 2 kukkoa. Jos eivät tule toimeen niin saahan sen toisen pois myöhemminkin. Mä jätän parhaiten kasvaneet, mukavan oloiset, omaa silmää miellyttävät kukot mutta joskus jostain on kuitenkin tullut äkäinen, onneksi koskaan kaikista jätetyistä ei ole tullut vihaisia. Meillä ei tarvitse olla sylikesy, kunhan ei hypitä pitkin seiniä kun ihminen tulee ja ihmistä pitää väistää. Kukkoja ei kouluteta, vaan valitaan ne sopivat. Täällä kukot teurastetaan noin 5 kuisina, siihen asti tulevat hyvin toimeen mutta alkavat pikkuhiljaa olla jo vähän rasittavia kanoille.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Kukkopojista kysymys

Viesti Kirjoittaja ipana »

Kiva kuulla Maattari, ettei ole toivoton ajatus 2 kukkoa :smt001 Minua jo surettanut, että pitää tuo kaunokainen lopettaa, kun kuopuksen kukko on pakko jättää :D En minäkään sylikukkoa kaipaa, mutta haluan että saa rauhassa kerätä munat ja viedä ruuat ja hoitaa siivoukset. Onkohan nuo pari jo liian tuttavallisia, kun ollessani ulkona tulevat jaloista napsimaan kaikki sääsket ja paarmat? Ovat huomanneet, että mun sääret on varma itikka-apaja 😁
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kukkopojista kysymys

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

´Minulla ei ole koskaan ollut vihaista kukkoa. KOPUTAN PUUTA TÄSSÄ VAIHEESSA. Ja niitä on ollut paljon. Joka kesä nuo rouvat hautovat tipuja, niistä on puolet kukkoja. Jospa olisi keino jolla jo munasta näkisi mikä on maskuliini ja mikä feminiini. Nytkin on kuusi kukkoa, se on liian paljon, mutta kukonhakija ilmoitti saman päivän aamuna tulevansa tänään. Millään en siinä hötäkässä saanut kaikkia kiinni. Olin suunnitellut nappaavani ne siististi orrelta, mutta minkäs teit. Jos olisin ehtinyt päästää ne ulos ennen puhelua, olisi niitä vieläkin enemmän. Siinähän kiekuvat ja paimentavat kanat illalla sisälle. Keskenään ne eivät tappele, mitä vähän joskus pörhistelevät.

Kalkkunoista nuorin Rusko niminen uros sensijaan on nyt nelivuotiaana alkanut uhittelemaan, ei se hyökkää kimppuun mutta tulee vastaan ja nokkii saappaita tai mitä nyt jalassa onkaan. Kun sille kääntää selkänsä se saattaa nokata persuuksiin kiukkuisesti. Kaikin voimin se yrittää opettaa yli kymmenvuotiaan isänsäkin uhittelemaan, toistaiseksi tuloksetta. Jos jätän pihaan hetkeksi kirjavan kauppakassin tyhjänä tai täytenä, sen kimppuun Rusko hyökkää vimmalla ja sotkee koko kassin allensa voitonriemuisesti.
Vastaa Viestiin