TYHJÄN PESÄN HAUTOJAT!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
silkkikanat2018

TYHJÄN PESÄN HAUTOJAT!

Viesti Kirjoittaja silkkikanat2018 »

Hei!

Mulla pieni 6 parvi silkkejä ja 3 uutta tehari nuorikkoa, eivät muni vielä. Yhdellä silkeistä nyt 2 vko ikäset tiput. Yksi on tiputon mutta koko ajan pyrkii apuemoksi ja oikea emo ei hyväksy mukaan. Yhdellä munat alla ja h -hetki käsillä. Viimeinen silkki hautoo tyhjää pesää, ilman munia. Siinä välissä yritetään ängetä kaverin pesään hautomaan ja käydään käsiksi toiseen.
Kysymys kuuluukin, miten ihmeessä saan nämä kaikki järkiinsä tai edes tulemaan keskenään toimeen?

Sitten teharit on alkanu kaveerata kukkojen kans ja sopeutua silkkien porukkaan. Aluksi olivat tosi arkoja ja pidättyväisiä, saivat siipeensä silkeiltä. Olleet meillä nyt 2 vko. Nyt 1 tehareista on alkanu kiusata poikasetonta silkkiä ja käy käsiksi, repii ja nokkii.
Mistähän on kyse ja mitä tekisin?

Sisätilat on pienet mutta on kaksi ulkotarhaa ja lisäksi koko poppoo on ulkona päivittäin vapaana. Tämä porukka olis tarkoitus pitää talvellakin. Onko tämä edes realistinen ajatus? Auttakaa ja antakaa vinkkejä, kokemuksianne tilanteista.

Kiitollisena avusta: Aila
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: TYHJÄN PESÄN HAUTOJAT!

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Itse antaisin emon ja apuemoksi pyrkivän ratkaista asian keskenään. Kunhan riita pysyy pikku kinasteluna, eikä emo ala tosissaan toista moukaroida. Apuemoilu voi mainiosti toimiakin, vaikka aluksi olisi kitkaa.

Teharit ovat nyt varmaan kotiutuneet ja alkavat rohkaistua etsimään paikkaansa parvessa. Alkuvaiheessa nokkimisjärjestyksen selvittely on kohtuullisissa rajoissa pysyessään normaalia. Mutta tietysti asiaan pitää puuttua, jos vaikkapa se tehari kiusaa poikasetonta silkkiä liikaa ja/tai verenhimoisesti. Ravinto ja olosuhteet vaikuttavat myös käyttäytymiseen, eli tässä kohtaa kannattaa tarkistaa ne perusjutut: onko ravinto monipuolista kalkkeineen? Saavatko kanat riittävästi proteiinia? Verenhimo (toisten repiminen) saattaa korjaantua rautaisannoksella lihaa, maksaa tms. Onko kanojen tiloissa tasoja, piilopaikkoja ja riittävästi tilaa väistää toisiaan? Onko ruoka- ja juomapisteitä tarpeeksi, jotta kaikki saavat varmasti rauhassa syödä, eikä tule ruuasta kilpailua? Onko pesiä riittävästi? (Vaikka kyllä meilläkin kanat haluavat välillä kaikki ängetä juuri siihen yhteen ja samaan pesään vaikka pesiä on taatusti tarpeeksi. :roll: )

Toivottavasti parven elo alkaa sujua! :smt001 Mutta jos riidat vain jatkuvat ja kanat ovat stressaantuneita, täytyy ongelma tietysti ratkaista jollain tavoin (rakentamalla lisää tilaa tms.).

Jos on ei-toivottua hautomista, eli kanalle ei aio antaa munia haudottavaksi poikasiksi asti, voi tyhjän pesän hautomisen koettaa saada loppumaan. Tässä linkki ketjuun, missä on muutamia vinkkejä siihen.
https://munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=26222
silkkikanat2018

Re: TYHJÄN PESÄN HAUTOJAT!

Viesti Kirjoittaja silkkikanat2018 »

Kiitos viestistä ja avuista 👍 Setvikööt emo ja apuri nyt välinsä ite...
Ravintona kanoilla on munitusrehu, viljana murskattu ohra, kalkki, vihreää ruohoa ja lisäksi tilanteen mukaan leipää yms, ruuan tähteitä mitkä soveltuu kanoille. Tipuille on kaurahiutaleita, auringonkukansiemeniä, undulaatin siemenseosta, tipu ja kasvatusrehua iän mukaan. Lisäksi tuoretta heinää yms, mitä herkkupaloja ulkoa löytyy ja leipää. Vettä on tarjolla joka huoneessa(3) ja rehuautomaatit 2, toinen ohralla ja toinen munitusrehulla. Joka päivä annan kahesti viljaa maahan ulkotarhoissa sekä vielä kahessa astiassa yhteensä, eri tiloissa. Miltä kuulostaa?

Sisätiloissa (2) on penkit ja penkin päässä pesät. Penkin alla pesiä, piiloutuvat sinne, orsi ja eteisessä kaksi pöytätasoa jolla pesä ja automaatit alla sekä vesi. Tilat on valitettavasti kapeahkot, vanhan navettasaunan eteinen ja pukuhuone. Talveksi tarkoitus lämpöeristää se saunatila.
Olisko jotain parannusehdotuksia edellä mainitsemiini asioihin?

T: Aila
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: TYHJÄN PESÄN HAUTOJAT!

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tilat on varmasti passelit ja tarjoilutkin kuulostavat mun korvaan hyvältä. :smt023

Ne teharinuorikot on nyt kovassa kasvuvauhdissa, joten proteiinia kuluu. Jos ne harrastavat muiden repimistä ja nokkimista, mun mielestä voisit hyvin kokeilla antaa niille vaikkapa sitä jauhelihaa, tai Hiltan toisaalla vinkkaamia verilettuja. Sitten kun ne teharit alkaa munia, ovat nimensä mukaisesti tehomunijoita. Silloinkin riittävän ravintorikkaaseen ruokaan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

Jospa se siitä alkaisi sujua kun parven jäsenet saavat välinsä selviksi ja löytävät paikkansa.

Onnea tipusista! :smt001
silkkikanat2018

Re: TYHJÄN PESÄN HAUTOJAT!

Viesti Kirjoittaja silkkikanat2018 »

Kiitos taas kerran!
Nyt en oikein älynny... siis annetaanko se jauheliha raakana vai kypsänä? Ja siis ihan tavallisia verilettuja? Mitä muita vaihtoehtoja on tuohon proteiini tarpeeseen? Entä hinta ja saatavuus?

Kyllä ne tiput on vaan niin ihkuja 🥰 ja entäs emot... vetävät vertoja äiti Teresalle!

Mites muuten tuo kukkohomma? Onko siinä roturajoja?
Joskus kun oon yrittänyt silittää teharia selästä, niin lyyhistyy polku asentoon. Pysyvätkö tehareina vai muuttuvatko äidillisiksi?

T:Aila
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: TYHJÄN PESÄN HAUTOJAT!

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Selitinpä tosiaan asian huonosti tuossa edellä. Jauhelihaa siis vain tehokkaaseen ensiapuun, jos sitä muihin kanoihin kohdistuvaa verenhimoa ilmenee. Normaaliin kanojen ruokavalioon se ei mun mielestä kuulu.

Proteiinia saa myös vaikkapa raejuustosta, rahkasta, keitetyistä kananmunista, kalasta. Mä olen tehnyt kasvaville nuorikoille ja kukkopojille silloin tällöin sellaista, että sekoitan kasvatusrehua ja murskattua keitettyä kananmunaa raejuustoon ja ruokin ne sillä erikseen niin, ettei muut pääse osille. Tykkäävät kovasti. Jauhelihaa jos antaa, niin mä kyllä kypsentäisin sen. Sitä en ole itse antanut (enkä niitä verilettuja), joten joku muu vois kertoa tästä tarkemmin.

Kukot tykkää tehotytöistä varmasti ihan siinä missä muistakin kanoista, varsinkin jos koko on sopiva ja yltävät polkemaan. :wink: Ei ole roturajoja. Joskus harvoin tehareilla herää hautomavietti, mutta taitaa olla aika harvinaista kuitenkin.
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: TYHJÄN PESÄN HAUTOJAT!

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Onko h-hetki ollut jo vai ihan näillä hetkillä? Olen joskus jakanut munat kahteen pesään mutta on ollut vielä aikaa h-hetkeen, niin molemmat ovat saaneet omat tipuset, toinen vaan yllätysnopeasti :smt045
Jauhelihan olen antanut kypsennettynä muun puuron joukossa, esim riisiä, ohraa, maissia, herneitä, makaroonia ym, ym. Syksyllä jauhan pakkaseen hirvenlihan "rääppeitä" ja annan talvella silloin tällöin, varsinkin sulkis aikaan. Samoin jauhan kalaa pakkaseen. Koiranruoka, esim. härkärisotto ym. on myös hyvä lisuke tuhtiin tarpeeseen. Verilettuja lisään puuroon ja annan herkkuna siltään, nehän ovat jo kypsiä. Maksalaatikko on myös vaihtoehto.
Leivän liotan piimään niin saavat samalla protskua, kalkkia ja D-vitamiiniä.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Vastaa Viestiin