Virikkeitä kanoille

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tirppa Tipuli
muna
Viestit: 16
Liittynyt: 21 Huhti 2020, 15:07

Virikkeitä kanoille

Viesti Kirjoittaja Tirppa Tipuli »

Mitä virikkeitä pitäisi ostaa kanoille? Vai onko parempi tehdä itse? :confused1:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Virikkeitä kanoille

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tärkeä virike kanoille on kylpylaatikko turvekylpyjä varten. Sen voi hyvin tehdä itse niin saa mittatilaustyönä. :smt002 Tai voi käyttää jotain suurta vanhaa vatia tms. Myös kaikenlainen nokkimispuuha josta saa syötävää uurastuksen palkaksi on hyvä virike, vaikkapa ompunlohkot tai puolikas kaalinpää käyvät hyvin. Pieni olki- tai heinäpaali toimii myös, kunhan narut on otettu pois. Ja herkkupalat. Niiden avulla voi vaikka opettaa kanoille temppuja. Eli ei välttämättä tarvitse ostaa mitään sen kummempaa. :)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Virikkeitä kanoille

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jatkanpa listaa...ulkona maahan ja sisällä kuivikkeeseen heitellyt jyvät ovat erittäin helppo ja hyvä virike. Eri korkeuksilla olevat orret ja tasot tarjoavat mukavaa liikuntaa. Ja varsinkin talvella semmoinen ikkuna, josta näkee ulos, on mukava ominaisuus. Kanat eivät varsinaisesti leiki, mutta on niillä sen suuntaisia elkeitä: joku löytää herkkuruokaa ja sitten touhottaa juosta kovan metakan kanssa karkuun, niin muut kiinnostuu jahtaamaan sitä samaa saalista. < Tähän käy esim. ulkoa löytynyt kastemato/toukka tms., mutta myöskin ihmisen tarjoilema jauhomato. Hiiret ja sammakotkin kanoille kelpaa, mutten itse ilkeäisi ostaa niitä jostain eläinkaupasta kanojen huviksi ja ruuaksi :-"
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Virikkeitä kanoille

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mä tein tänään kanoille ’virikekasan’. Laitoin yhteen kasaan olkipaalista irrotettuja tiivitä olkilevyjä ja saksilla pätkittyä heinää. Heinässä on mukana monenmoista niittykasvia. Pudottelin sekaan vielä kuivattuja horsmanlehtiä ja omenanlohkoja. Kova kujerrus vaan kävi kun kanat tyytyväisenä kaivelivat kasaa, repivät olkilevyjä hajalle ja etsivät herkkupaloja. Tosi mukavaa seurattavaa! :)

Tuosta Hiltan viestistä tuli mieleen: viime viikolla vein kanoille muutaman keitetyn spagettinarun. Kanat selvästi mielsi ne jonkin sortin madoiksi. Peppi nappasi spagetin ja juoksi karkuun kovaa ääntä pitäen, ja muut kanat perässä. On ne välillä niin hassuja. :biggrin:
Vastaa Viestiin