Seurallisia kanoja

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kiireisesti apuja
muna
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Huhti 2020, 01:12

Seurallisia kanoja

Viesti Kirjoittaja Kiireisesti apuja »

Hei! Etsittäisiin seurallista kanarotua, joka kesyyntyy helposti. Tietäisikö joku, mikä rotu on sellainen?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seurallisia kanoja

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mulla on ollut pieniä rotukanoja, maatiaisia, isoja rotukanoja ja kirjavankukertavia sekarotuisia sekä nuorina ostettuja ns. tuotantohybridejä...pienenpienen osan olen hautonut itse koneella, aika suuren osan ovat kanani hautoneet ja jonkin verran olen ostanut nuorikkoja ja hieman myös aikuisia lintuja. Kaikki ne ovat olleet kesyjä ja seurallisia. Kotona haudotut kesyyntyvät nopeiten. Elävinä hankituilla on kestänyt vähän aikaa tottua emäntään ja talon tavoille, mutta nopeasti nekin ovat tottuneet ja kesyyntyneet. N. kymmenen vuoden aikana mulla oli vain yksi vihainen kukko: nuorikkona ostettu hybridi. Aikuisina ostetut ns. poistokanat munintakanaloista kuuluvat yleensä kesyyntyvän hyvin, kunhan pääsevät kärryille uudesta vapaammasta elämästä eli en kyllä osaa sanoa mikä rotu olisi seurallisin. Lähtisin siltä pohjalta, että hanki sitä rotua/risteytystä mikä miellyttää ja mitä löydät helposti läheltä.

Ainakin faverolleja olet etsinyt ja se onkin aivan ihana rotu, mutta saatavuus on aika heikkoa. Tykkäisitkö brahmoista? Niitä löytyisi kasvattajalistan kautta...https://munanetti.net/viewtopic.php?f=29&t=901
Tiira
tipu
Viestit: 29
Liittynyt: 23 Huhti 2019, 09:06

Re: Seurallisia kanoja

Viesti Kirjoittaja Tiira »

Komppaan Hiltaa. Oma kokemus on, että brahmat ja jättikochinit erityisen kesyjä. Luonne-eroja on kaikkien rotujen sisälläkin. Äkäisin koskaan näkemäni oli (alfa)silkkikukko, arkaluonteisin taas nuorena ostettu Alho. Sen sisko oli kuitenkin kesy ja rohkea.
Kaikki rodut kesyyntyvät, kun lintuja kohtelee hyvin ja antaa niiden rauhassa tottua ihmisiin. :smt050
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Seurallisia kanoja

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Eiköhän tuo seurallisuus/kesyyntyminen liene opittu ominaisuus, mielestäni ei periytyvä. Ympäristölläkin on merkitystä. Rauhallinen maaseutupihapiiri vs ruutukaava-alue.
En oikeastaan tunne/ei ole kokemusta isommin muista kuin maatiaisista (Alho).
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Seurallisia kanoja

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä luulen että se on osittain geeneissä koska kaikki meillä olleet tehotytöt ovat olleet super kesyjä, eikä niitä ihminen mitenkään kesyttele, eikä se niiden elinympäristökään mikään stressitön ole. Omat kanat/tiput jotka elävät ihan erilaista elämää alusta asti ovat paljon arempia ja pysyvät myös arempina kun en minäkään niitä kesyttele. Tehot pysyvät kesyinä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin