Mitä lintuja kanojen seuraksi?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Silenseux
muna
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Huhti 2020, 19:02

Mitä lintuja kanojen seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Silenseux »

Moikka! :)

Tuossa jo laitoinkin viestiä esittelyketjuun, mutta näin lyhykäisyydessään: Meillä siis taajamassa omakotitalon piharakennuksessa asustelevat (luultavasti)noin kolmevuotiaat 3 kanaa ja kukko. Kesällä ulkoilevat katetussa aitauksessa.

Tuota lääniä pihalla olisi enemmänkin ja myös lämmintä sisätilaakin. Olisiko joku muu kuin peruskanat mahdollisia tällaisiin olosuhteisiin? Erityisesti esimerkiksi ankkojen, hanhien ja riikinkukkojen soveltuvuus kiinnostaisi. Ankoissa ja hanhissa mietityttää sotkuisuus. Miten eri lintulajit tulevat keskenään toimeen vai pitääkö ne ehdottomasti pitää erillään?

Myös taloudellinenkin puoli toki kiinnostaa. Nuo kanat ovat olleet aika helppoja siinä suhteessa. Kanalakin rakennettiin kierrätysmateriaaleista. Siipikarjan pitäjäksi ja siipikarjan pitopaikan rekisteröiminen ei maksanut mitään. Olen lukenut keskusteluja ja saanut käsityksen että muiden lintujen kohdalla tämä ei olisi näin yksinkertaista? Vai olenko väärässä, ja koska olen jo rekisteröitynyt, minun tarvitsisi vain ilmoittaa uudet eläimet rekisteriin? Miten byrokratia toimii eri lintulajien kohdalla?

Näitä kysymyksiä tulisi varmaan loputtomasti, mutta ehkä pysähdyn tällä kertaa tähän ja jatkan sitten, mikäli saan vastauksia :P

Kiitos hirmuisesti jo etukäteen! <3
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä lintuja kanojen seuraksi?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vastaanpa jotain...Mulla oli aikoinaan kanoja, viiriäisiä ja kalkkunoita. Välillä yritin pitää näitä samoissa sisäkarsinoissa/ulkotarhoissa, mutta loppujen lopuksi oli helpointa pitää ne erillään. Esim. viiriäisten munia on aika mahdotonta etsiä kanojen pehkuista ja kalkkunat saattavat "kilahdella" siihen malliin, että kanat/kukot jäävät jalkoihin.

Kysymistäsi linnuista ankat ja hanhet ovat vesilintuina niin kovia läträämään, että itse en laittaisi kanalintujen kanssa samaan tilaan. Riikinkukot ovat taas niin tilaa vaativia isoine pyrstöineen, että nekin pitäisin mieluiten omissa oloissa.

Tuosta byrokratiasta sen verran, että käsittääkseni sun tartteis vain ilmoittaa uudet lintulajit, kun olet jo rekisteröitynyt eläintenpitäjäksi ja rekisteröinyt pitopaikan, jossa eläimiä pidät.
https://www.ruokavirasto.fi/globalasset ... 020fi.docx
https://www.ruokavirasto.fi/globalasset ... 020fi.docx

Salmonellasta sen verran, että kanat, broiskut ja kalkkunat kuuluvat valvonnan piiriin, jos esim. myyt niiden munia/lihaa. Mutta ilmeisesti muiden lintulajien edustajia ei tarvitse testailla, vaikka niiden tuotoksia möisitkin...
https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/e ... avalvonta/

Nämä byrokratia-kysymykset kannattaa tutkia tai vaikka kysyä Ruokavirastosta...säännöt ja asianomaisen tahon nimetkin muuttuvat vähän väliä :smt019
Silenseux
muna
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Huhti 2020, 19:02

Re: Mitä lintuja kanojen seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Silenseux »

Kiitos paljon vastauksesta! <3 Olisikohan mahdollista että jos erilajisten lintujen sisätilat ovat omansa niin ulkoilutilat olisivat yhteiset? Mietittiin että jos aitaisi tämän koko tontin ja antaisi lintujen olla valvotusti vapaana koko pihalla. Sitten jos ei ole ketään perään katsomassa niin olisivat pienemmässä katetussa tarhassa.

Mistähän riikinkukkoja saisi ja paljonko ne mahtavat maksaa? Tai kuinka työlästä on ankkojen/hanhien hoito? Miten paljon sitä kakkaa tulee yhdestä ankka/hanhipariskunnasta ja mitä sille kakalle kuuluisi tehdä?

Tai olisiko teillä jotain muuta lintua ehdottaa jotka voisivat olla mahdollisia meille?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä lintuja kanojen seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Huomasitko jo selailla tuota "muut munivaiset" osiota?
https://munanetti.net/viewforum.php?f=14
Jos on aikaa lueskella, sieltä löytyy kaikenlaista ja vaikka mitä mielenkiintoisia ketjuja, esimerkiksi vaikkapa niistä riikeistä tuo "Riikkikuume" -ketju tai hanhista "Hanhista kysymyksiä". :smt045
Silenseux
muna
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Huhti 2020, 19:02

Re: Mitä lintuja kanojen seuraksi?

Viesti Kirjoittaja Silenseux »

Kiitos Alexandra! Oon tässä alkanut nuita ryhmiä lueskelemaan :)

Ainakin nyt vaikuttaa siltä että aika vaativia nuo riikit ovat ehkä vielä tähän tilanteeseen meille, mutta pitää lukea heistä vielä enemmän. Ankatkin varmaan turhan sotkuisia.

Yksi vaihtoehto on toki vain kasvattaa kanaparvea vaikkapa jonkin muun rotuisilla kanoilla ja kukolla. Kuitenkin ajatus jostain toisesta lintulajista kiehtoo kovasti. Vaihtoehtoja saa esittää! :P Täälläkin palstalla varmaan moni aloittanut lintuharrastuksensa tavallisilla kanoilla.

Budjetti ei tosiaan ole mikään valtava joten itse lintujen ja lintujen ruoan hintakin vaikuttaa. Lintujen tulevia ulkotiloja on tarkoitus rakentaa kierrätysmateriaaleja käyttäen, niinkuin nykyinen kanala ja ulkotarhakin ovat rakennettu.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mitä lintuja kanojen seuraksi?

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Minulla on kohtalainen kanaparvi kukkoineen ja niitten seurana 3 kalkkunaa ihan samassa tilassa. Lisäksi vanha hanhipariskunta samassa tilassa niin, että niille on oma iso karsina johon kyllä toiset lajit pääsevät, mutta hanhet eivät yli matalasta aidasta. Hanhet eivät suttaa yhtä paljon kuin ankat tekisivät, mutta kaataisivat kyllä kanojen vesiautomaatit ja kiskoisivat niitä pyrstöistä ihan harrastuksekseen, ruoka-astiatkin saisivat kyytiä.
Kalkkunat syövät ja juovat kanojen kanssa samoista ja ovat samoilla orsilla, tulevat kyllä toimeen niin kanojen kuin hanhienkin kanssa.
Mutta minulla on isot tilat, kokonainen entinen 7 lehmän ja vasikoitten navetta. Siellä on tilaa väistää, toisaalta nyt kun lintuja on enemmän lämpötilakin pysyy talvella ihan säällisenä ilman lämpöpuhallinta jota aikaisemmin jouduin kovemmilla pakkasilla käyttämään.
Lisäksi hanhet ulkoilevat talvellakin jos vain sääs sallii ja sallihan se useimmiten. Saavat kanatkin ulkoilla jos haluavat, mutta kovin paljon eivät viitsi lumessa talsia.
En tiedä vastasiko tämä kysymykseesi, mielestäni tilaa täytyy olla aikas lailla, että voipi eri lintuja samassa pitää.
Vastaa Viestiin