Munanetti Facebookissa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Munanetti Facebookissa

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Hei kaikki jotka olette seuranneet Facebookin Munanettiä! Fb on poistanut vanhan, nyt on toistaiseksi Munanetti UUSI,
osoite:
https://www.facebook.com/groups/443095469976681/
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Munanetti Facebookissa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eikö sinne Facebookiin tosiaankaan voi perustaa kana/lintukeskustelua millään muulla nimellä kuin lainaamalla tämän vanhan keskustelufoorumin nimeä?

Anteeksi avautumiseni, mutta eipä ollut kovin kiva joutua poliisikuulusteluun Munanetin ylläpitäjänä, kun Facebookissa kuohuu. Mulla kun ei ole fb-tiliä/tunnuksia, niin en ole tietoinen mistä siellä puhutaan ja mistä tapellaan...
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Munanetti Facebookissa

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Voi Hilta, onpas kurjaa sinulle ja törkeää viranomaisilta! Poliisikuulustelu!

En seuraa ihmeemmin sitä facen munanettiä, nyt vaan oli serkkuni lähettänyt mulle kutsun
liittyä siihen uuteen ja tietysti menin katsomaan että mitä ihmettä! Jopas on PETA ryhtynyt
koviin toimenpiteisiin, mikäli tiedot pitävät paikkansa. Tosta nimiasiasta olen täysin samaa mieltä,
Onneksi tämä foorumi on olemassa, suurkiitos siitä sinulle :smt055

Toi Fb on minulle ainoa tapa pitää yhteyttä Kreikan-aikaisiin ystäviini ja kaukaisiin sukulaisiini,
vaikka toisaalta se onkin aikavaras.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Munanetti Facebookissa

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Komppaan Hiltaa. Mäkin olen ihmetellyt, miksi face-ryhmälle (ryhmille?) ei ole keksitty jotain omaa nimeä vaan on napattu vakiintuneen keskustelufoorumin nimi sinne käyttöön. (Ei kaisumaria tietenkään sulle nää kommentit, vaan pohdin tätä nimiasiaa yleisesti).

Mä en ole facessa, mutta aikoinani kun tänne Munanettiin liityin, olin itsekin pitkään siinä uskossa, että se samalla nimellä toimiva face-ryhmä on suunniteltu osa tätä Munanetti-foorumia. Enkä varmasti ole ainoa joka erheellisesti on näin luullut (jos kerran poliisikin, sinänsä ihan ymmärrettävästi, meni lankaan. :?) Kun on sama nimi tulee helposti sekaannuksia vastuukysymyksissä. Ja omasta puolestani voin vielä sanoa, etten pidä tuommoista nimen ”lainailua” ihan reiluna.
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: Munanetti Facebookissa

Viesti Kirjoittaja nana »

Hilta, siis poliisikuulustelu? Ei voi olla totta.
Itse olen yp munanettijengissä eli ei ole kopattu nimeä suoraan ja meillä siis ei myydä tai osteta enää yhtään mitään.
Viimeksi muokannut nana, 13 Joulu 2019, 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
hiltsu

Re: Munanetti Facebookissa

Viesti Kirjoittaja hiltsu »

Mielenkiinnosta: mistä rikoksista poliisi epäili esitutkintaa suorittaessaan?
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: Munanetti Facebookissa

Viesti Kirjoittaja nana »

Luulin itsekin pitkään että face yp oli sama kun tämän perinteisen. Olisipa nimisuoja näissäkin.
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
Avatar
pippuri_82
tipu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Touko 2010, 12:22
Paikkakunta: Kuusjoki
Viesti:

Re: Munanetti Facebookissa

Viesti Kirjoittaja pippuri_82 »

Minuakin kiinnostaa tietää, että miksi suomen poliisi kuulustelu tämän foorumin ylläpitäjää? Tai, miksi poliisi olisi halunnut kuulustella Munanet- Facebook ryhmän ylläpitäjää? Paljon Facebookia käyttäneenä ihmetyttää...
Ellun kanat ja munat. Piikkiönkantaa suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmassa. Myydään munia suoraan tilalta, siitosmunia, kanoja ja tipuja.
www.ellunkanatjamunat.fi/ www.facebook.com/ellunkanatjamunat/ ellunkanatjamunat@gmail.com 044-5372335
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Munanetti Facebookissa

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mitä viranomaisiin tulee: teoriassa homma voisi mennä vaikkapa siten, että jos jossain face-ryhmässä tai muulla nettisivustoilla asiat etenevät lain rikkomiseen ja - tavalla tai toisella - asiaan joutuu sekaantumaan myös poliisi, niin sivuston/ryhmän ylläpitäjää voidaan kuulustella esimerkiksi lisätietojen saamiseksi.

Tästä nimenomaisesta tapauksesta en tiedä mitään, eikä siitä ole mielestäni asiallista mennä täällä sen enempää yksityiskohtiin. Varsinkin kun asia ei Munanettiä (tätä oikeaa) koske. Mun mielestä on silti hyvä, että Hilta otti asian esille. Jos facessa tapahtuu ikäviä asioita Munanetin ”nimen alla”, niin siinähän tärveltyy myös tämän keskustelupalstan maine, niiden silmissä jotka eivät tiedä ettei nämä Munikset ole yhtä ja samaa puljua. Siksi nämä nimiasiat eivät ole ihan yhdentekeviä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Munanetti Facebookissa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyseessä oli kunnianloukkaussyyte, johon poliisi halusi lisätietoja.
Taru Peltosaari

Re: Munanetti Facebookissa

Viesti Kirjoittaja Taru Peltosaari »

Heippa, Facebookin poistetun Munanetti-ryhmän ylläpitäjä täällä!

Kyseisen ryhmän syntyhistoria lähtee siitä, kun Facebook oli uusi juttu täällä Suomessa tuossa vuosituhannen alussa. Silloin perustettiin paljon tällaisia johonkin keskustelufoorumiin perustuvia Fb-ryhmiä. Koska Munanetti-foorumin yp ei ollut silloin (eikä vieläkään) Facebookissa, minä sain loistoidean perustaa tämän ryhmän. Siinä oli silloin tarkoituksena vaan se, että täältä foorumista tutut keskustelijat voisivat helposti löytää toisensa Facebookista. Sehän oli siitä kummallinen keskustelualusta, että siellä ihmiset esiintyivät omilla oikeilla nimillään, eikä nimimerkeillä, kuten oli sosiaalisessa mediassa siihen aikaan totuttu. Aikamoisia salanimiä siis!

No, minähän en siinä vaiheessa tiennyt että koko Facebook ja varsinkin Facebookin Munanetti lähtisi elämään ihan omaa elämäänsä. Fb-Munanetti paisui lähes 15 000 käyttäjän aktiiviseksi keskusteluryhmäksi. Jos olisin sen tiennyt, en olisi "varastanut" tämän foorumin nimeä (alkuperäinen peruste nimen käyttöönhän oli siis ihan toinen), onneksi kuitenkaan kyseessä ei ollut rekisteröity tuotemerkki joten mitään rikosta ei sentään tapahtunut. Ja varsinkin olisin ehkä nimennyt ryhmän jollain vähän, öh, kuvaavammalla nimellä. Toki nimen hyvä puoli on ollut se, että ainakin se on mieleenjäävä ja herättää huomiota!

No, se siitä syntytarinasta!

Kyseisestä kunnianloukkaussyyteasiasta tai mistään muistakaan poliisiasioista en tiedä mitään. Yllätyksekseni olen vaan tässä loppuviikolla törmännyt Facebookissa huhuihin siitä, miten minä olen joutunut poliisin hampaisiin... Joo kyllä, jos Facebookissa puhutaan "Munanetistä", ihmiset yleensä olettavat että puhutaan siitä Facebookin Munanetistä, ja huhuthan lähtevät hauskasti lentoon. No, mitäpä siitä, enimmät väärinkäsitykset on kai oikaistu, ja ilahtuneena huomasin myös, että useimmat sosiaalisesta mediasta tutuiksi tulleet tyypit eivät ihan purematta nielleet sitä, että minä olisin joku kriminaali.

Olen tietty pahoillani siitä, että Tonjalle aiheutui tämmöistä harmia typerän väärinkäsityksen vuoksi (olisi se joka tutkinnan alullepani, tietysti voinut vähän tähdentää että mistä alustasta oli kyse).

Minuun ei virkavalta ole siis ottanut mitään yhteyttä, ja jos ottaakin, niin autan mielelläni. Minä en ryhmän ylläpitäjänä ole huomannut, että ryhmässä olisi varsinaisesti kunnianloukkauksia tapahtunut, vaikka aina silloin tällöin onkin ollut mielensäpahoittajia, joitten mielestä jo eri mieltä oleminen loukkaa kunniaa. Some on vaikea media, ja väärinymmärrysten vaarakin on aina suuri!

Facebookin Munanettiä ei kuitenkaan enää ole. Se suljettiin torstaina koska se Facebookin mukaan rikkoi yhteisösääntöjä. Niin se kyllä tekikin, sääntöjen mukaan mm. eläinten myynti on Facebookissa kiellettyä. Varmaan siellä esiintyi muitakin käyttösääntörikkeitä, esim. teurastuskuvat tai niitten jatkeena olevat ruuanlaittokuvatkaan eivät ole ihan ko. median sääntöjen mukaisia, sairaitten eläinten kuvistakin taisi olla jotain sääntöjä. Facebookkilaiset ovat toki nopean toiminnan ihmisiä, joten sieltä löytyy nyt ainakin ryhmät Munanetti UUSI ja Munanet. Tässä vaiheessa voi kai todeta, että "munanetti" on jo vakiintunut yleisnimi kana-aiheisille keskustelupalstoille! Näin se kieli elää.

Minä taas pyrin siirtymään tekopyhien ja sekavasti valvottujen käyttösääntöjen alustalta vaihtoehtoiseen uuden sukupolven sosiaaliseen mediaan MeWeen. Se ei myöskään Facebookin tapaan stalkkaa käyttäjiään, eikä suolla mainoksia. Käytettävyys on ainakin parin päivän ensikokemuksen perusteella kiva! Tervetuloa vaan mukaan kanakeskusteluun MeWe-ryhmässä https://mewe.com/join/munanetti1 !

Aikoinaan olin aktiivinen keskustelija tällä foorumilla, mutta mulle sopii paremmin sellaiset keskustelut, joissa keskustelijat esiintyvät omalla nimellään (ja mielellään myös omalla naamallaan). Tästä syystä en Fb-ryhmääni enkä nyt MeWe-ryhmääni ole hyväksynyt tai hyväksy käyttäjiä, jotka esiintyvät nimimerkillä, vaan käyttäjänimen tulee olla muotoa Kutsumanimi Sukunimi.
Munanettifoorumi-nimimerkkini olikin lakannut toimimasta, kait kun en ole täällä kommentoinut varmaan vuosikausiin... rekkauduin nyt omalla koko nimelläni, ihan vain koska halusin kirjoittaa tämän kommentin.
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: Munanetti Facebookissa

Viesti Kirjoittaja nana »

Munanettijengin nimi on nyt facessa munisjengi koska emme halua mitään vaikeuksia kenenkään kanssa. Emmekä halua kopioida tämän alkuperäisen munanetin nimeä. Löytyy facesta https://www.facebook.com/groups/715473042222060/
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Munanetti Facebookissa

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Taru Peltosaari kirjoitti: 15 Joulu 2019, 10:36 Tässä vaiheessa voi kai todeta, että "munanetti" on jo vakiintunut yleisnimi kana-aiheisille keskustelupalstoille! Näin se kieli elää.
Tästä olen erimieltä. Ymmärrän, että Facebookin sisällä näyttää siltä, että sana ”munanetti” on yleisnimi kanaharrastajaryhmille. Mutta asia näyttää ihan toisenlaiselta täältä Facebookin ulkopuolisesta maailmasta käsin katsottuna.

Pitäisköhän tänne laittaa joku iso logo, jossa lukisi ”MUNANETTI ORIGINAL - aito ja alkuperäinen, jo vuodesta 2005:smt005

Nanalle kiitoksia! :smt006
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Munanetti Facebookissa

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Hyvä Alexandra :smt041
Tämähän on se one and only!
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Vastaa Viestiin