Innokkaita munijoita?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Valokin vähän vaikuttaa siihen kuinka hyvin munitaan.. vastaileepi yks tuleva mummo.. ikäloppu, vaan ei ehkä kaikkein kilten...tai sanojaan harkitseva.

Joo täällä on fiksuja nuoria... mut se ehkä johtuu siitä, että kanoja ei voi pitää ihan kehä kolmosen sisäpuolella ja kerrostalossa ! :smt002
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Suvianne kirjoitti:Eiköhän tulevat Alhot ole ahkeria hautojia!
No, se Mimmin poppoohan on ihan maankuulua haudontainnostaan :smt047 Vuoden päästä Suvianne jo kirjoittaa, että taas yksi lässähti pesään :smt103

Onkos kukaan muuten ollut niin aktiivinen, että olisi laskenut jonkin oman kanansa munamäärän/munintakausi?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005 :smt005
Aiku nauratti!

Minä aloitin laskennan, mutta kun välillä oli piilopesiä ja harakatkin kävi syömässä monta munaa niin jäi sitte...
Olisi ihan mielenkiintinen juttu.
Pitäs melkein sillo kanalan seinään laitta kynä ja lista, että tulis merkattua. Vois kokeilla jaksaisko loppuun asti kun tuo Alho neiti Ainokainen aloittaa.
wallen

Viesti Kirjoittaja wallen »

Moi, tämähän oli hauskka että tästä tuli yleinen keskustelu. Kiitos vastauksista. Kanat päättivät juhlia isännän synttärit ja joka ikinen (5/5) muni tänään. Lapset kyllä pitävät kirjaa montako munaa mikä kana munii, munat erinäköisiä että voivat (no, jotenkin) tunnistaa kenen muna. Keväällä sitten jännätään miten se hautominen sujuu.
sini

Viesti Kirjoittaja sini »

Onpa tipuista tullu aikaansaavia! :smt003 Hieno juttu, että loputkin on ruvennu jo munimaan! (Ja järjestivät isännälle oikein hienon synttäriyllätyksen! :smt005 ) Niin ja vanhin kanahan ainakin hautoo, joten sen allehan voi laittaa nuorempienkin munia, jolleivät kaikki ala hautomaan... :smt002
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Minä merkkaan ylös aina kanojen munien määrän. Teen sitä osittain siksi, että kun isäntä valittaa "turhista" kanoista, voin sanoa että kuukaudessa tulee niin ja niin paljon munia. Välillä on vaikea arvioida montako munii, mutta kesällä oli vain 2 munintaikäistä kanaa ja parhaimmillaan tuli 56 munaa kuukaudessa. Nyt on jo jokusen viikon ollut taukoa ja ostomunien varassa ollaan.
Odottelen koska yksi nuorikko alkaisi munimaan, minun mielestäni olisi jo ollut aika aloittaa hommat, mutta hän on toista mieltä.
Alkuvuodesta sitten olisi jo 2 muuta nuorikkoa vuorossa, joten elättelen toiveita että keväällä olisi 6 munivaa kanaa. Sitten ei isännänkään enää pitäisi valittaa, kun voi syödä munia niin paljon kun haluaa. Tuskin kuitenkaan joka päivä 6 munaa haluaa syödä :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

HiltaHelikopteri kirjoitti:
Suvianne kirjoitti:Eiköhän tulevat Alhot ole ahkeria hautojia!
No, se Mimmin poppoohan on ihan maankuulua haudontainnostaan :smt047
No niin.. Kävin yön yli reissussa, niin pojat unohtivat kerätä munat. Yhteen pesään oli ehtinyt kertyä 8 munaa, joten johan siellä emäntä sitten läsötti munien päällä. Joudun keräämään munat pois jopa 2-3 kertaa päivässä, että nämä mammat pysyy munintakunnossa.. :smt019
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

:smt005 :smt005 :smt005
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Olen ihan samaa mieltä, että antaa kanan munia kuin tykkää. Kyllä ne sitten huilaileepi kun haluaa. Mulla on kanoilla nyt huilailu hetki menossa. Mutta ei noilla penteleillä ainakaan oo sulkasato alkanut.
Parhaimmillaan ovat pyöräytelleet munan päivävauhtia, ja vanhemmat kanat munii kun huvittaa. 9v mummeli kana muni viimekesänä koko kesässä varmaan sen 10 munaa. Mutta sillä alkaa olemaan munissa muotovirheitä. Mohkuroita ja välillä on venyttänyt melkosen soikeeksi :smt005 niin ja tää muori kähvelsi kaikki tiput itselleen ja hoiti niitä sitten oikein esimerkillisesti! En ole aikaisemmin kuullut/huomannut että kanoilla ois tämmösiä kepposia. Kun tipuja oli monen kokosia samassa porukassa.Oisko sillä jotain mielenterveysonkelmia, kun on minun eka ihan ikioma kana :smt019 . Ja tulin kasvattaneeksi sen pienenä keittiön työpöydän nurkassa! Hyvä etten villapaitaa sorvannu päälle kun pelkäsin että polo palelee :smt005
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

On noita keinoemotapauksia, meilläki yks noin 12 vee maattarimummo sai dementiakohtauksen; este muni linttasen ohutkuorisen munan, ainut sinä vuonna, hauto sitä päivän, näki tipulauman toisella kanalla ja tuumas et noi on mun, alko apuhoitajaks. Seuravana aamuna se jo leikki tipua ja istu poikasten mamman siiven alla :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005 Ai kamala ku nauratti tuo Este!! Eniten se kun rupesikin tipuksi :smt005
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Nauratti kyllä mielikuva asiasta.. Ja sitten se, että mä luulen, että tuo "este" tarkoittaa enstex eli ensin.. Mutta kyllähän siitä nimenkin sais! :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005 :smt005 :smt005 hihiii nyt mua vasta enstex nauratti tuo mun este
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

:smt005 onneksi tässä sai naurut este...
Koska harmissani aioin ensin marmattaa, kun en saa noita leghorneja lopettamaan munimista vieläkään. Ne munii joka päivä sen munansa eli 7 munaa/vko/kana. En ole pitänyt yhtään keinovaloa päällää (muuta kuin sen hetken kun kerään kakat), luonnonvaloa heitillä on, mutta pitäneen kai pistää säkkipimeään... :smt012
No, mutta marmatinhan minä :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Taikku haluatko sä niille sulkasato tauon vai mitä?
Yleensä on ongelma just toisin päin, ettei kanat muni :smt003
Annahan tyttöjen tööttäillä ku kerran tööttäilevät. laita sellanen 10 tunnin valo jakso. Siinä pitäs sulkasadon tulla jos on tullakseen.
Vastaa Viestiin