Kukon koko?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Kukon koko?

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Minulla on sekaparvi jossa kanoja pienestä kääpiökochista faverollekanaan asti. Kanojen kokoa on siis monenlaista. Parven kukkona hääri Reino valkohuntukukko joka oli pieni ja kevyensorttinen- valitettavasti se piti päästää paremmille matomaille parantumattoman sairauden vuoksi. Nyt parven kukkona on maatiaiskukko Poke joka onkin kooltaan jo raskasta keskisarjaa. Olen alkanut pohtia onko tästä kukosta meille pitempiaikaiseksi parven kingiksi, kilttihän se on mutta tuo kokoero pikku kääpiökochin ja maatiaiskukon välillä on joltinenkin. Eli tuleeko näille pikkuisille kanasille vahinkoa ison kukon polkemisesta? Kokemusperäistä tietoa kaipaisin päätökseni tueksi sillä haluan että kanalassa kaikki on hyvin.
hunski89

Re: Kukon koko?

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Itellä ei ole kokemusta, mutta liian isossa kukossa on riskinsä. Olen kuullut että liian iso kukko on saanut kiskottua kynsineen selkänahan irti kanoilta. Tulee helposti haavoja ja lähtee sulkia jos kukko liian kookas. Myös niinkin on jotkut sanoneet käyneen että iso kukko on polkenut pienemmän kanan jalattomaksi ja kana on jouduttu lopettamaan.
Hiukan kanoja pienempi/kevyempi kukkokin pääsee kyllä kipuamaan kanojen selkään.
Jos yhtään arveluttaa niin vaihtaisin kukon pienempään ja kevyempään.
Vastaa Viestiin