Vihaiset kukot!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Jyrika

Vihaiset kukot!

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Meiltä on taas menossa perhohöyheniksi kaksi kukkoa, kunhan saan kaivettua pölkyn esiin tuolta lumihangesta :smt011
Nyt on menossa jo kolmas ja neljäs yksilö kyseisen käytöksen takia.
Jos vielä tulee monta, niin meillä on kyllä rodunvaihto edessä.
Me on pyritty käyttäytymään lintujen läheisyydessä mahku neutraalisti, ei mitään provosoivaa.
HerrajaHidalgo äityi tuossa maan olessa vielä sulana niin pahaksi, että syöksyi tytön käteen toiselta puolen pihaa, että oikein hakeutui päällekäymisasemiin.

Nyt jää yksi nuorehko kukko ja KultaKukko aloittaa kasvunsa suvunjatkajaksi.
Miten siitä saa yhteiskuntakelpoisen? Pitääkö se kesyttämällä kesyttää vai mitä ihmettä sitä tekisi?
Olen lukenut palstalta muutamastakin topiikista aiheesta, mutta hakutulos "vihainen kukko" ei niitä aiheita löytänyt, siksi uusi...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Aika uskomatonta! Meinaan kun meillä on nää tyrnäväläiset niin kilttejä kuin pienet piltit.
Vaikken niitä ihmeemmin ole kesyttänytkään, en mä juuri ole noita konehaudottujakaan jaksanut sen kummemmin lelliä, jokapäiväistä käsittelyähän niille tietysti tulee aina tipulan siivouksen yhteydessä kun pieniä ovat mutten mitenkään järjestelmällisesti kesyttele tipuja tai minkäänikäisiä, no välillä nostelen syliin silitettäväksi kyllä...
Nuo Jyrikalta haetuista munista kuoriutuneet kolme kukkoakin ovat oikein kivoja olleet, kaksi meillä niitä vielä on.
Yks emonhautoma meillä on tuossa kasvamassa, elokuun lopulla kuoriutunut, se on kyllä arka ja rääkyy jos sen ottaa kiinni. Saas nähdä miten suhtautuu ihmiseen sitten kun on isompi.
Keskenään noi tulee toimeen tosi hyvin, jossain vaiheessa meillä oli viisi aikuista tai melkein-aikuista kukkoa ja hyvin tulivat toimeen.
Ei meillä kyllä lapsivieraita juuri käy niin sitä en tiedä miten pitemmän päälle lapsiin suhtautuisivat mutta aikuisten seurassa ovat kilttejä. Ainoastaan se Elojalalta tipuna haettu musta kukkomme oli jossain teini-iän myöhäiskuohuissa vähän äreä mustille kumisaappaille, mutta siitäkin se kasvoi yli.
Että en mä vaan ymmärrä :smt017 vaan puolustan tyrnäväläisten kunniaa :smt016 (Enkä sano että ois Jyrikan syy että hänellä on tuo ongelma... jota en osaa ees auttaa.)
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Näistä lopetetuista/lopetusuhan alla olevista kukaan ei ole yrittänyt aikuisen päälle vaan tulilinjalla on aina ollut 7-vuotias tyttäremme.
Ja hän kyllä mielestäni käyttäytyy eläinten seurassa asiallisesti.
Uskon, että osittain syynä voi olla myös mustasukkaisuus kanoista, ne kun ovat kaikki tytön lellikkejä, jotka seuraavat kuin hai laivaa kastematojen toivossa...
Mutta silti ne mustelmat käsivarsissa eivät ole kyllä millään muotoa meidän perheeseen soveltuvia.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Pölkylle vain. Ei kunnon kukko käy lasten päälle.
Meillä on 2,4 ja 5 lapset.
Äiti hoiti hoitolapsia ja kukot oli kilttejä. Muutama vihainen oli mutta ne joutuivat mökille tai paistiksi. joten ei se lapsessa vika ole vaan kukossa.

Eikä meilläkään koskaan ole kesytetty. Normaalia eläinten hoitoa vain.
Minä en ole koskaan edes yrittänyt silitellä omiani. Kun olen ajatellut sen niille ahdistavaksi. Hanhet tuli itse silitettäväksi joten niitä sitten paijattiin.
Onko se rotukohtaista vai rodun linja kohtaista??
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Juu ei ne kaikki ole vihaisia, kukkomiehityshän on ollut aika vahvaa, yhteensä on ollut kolmisenkymmentä lintua, joista 14 on ollut kanoja, yli 15 kukosta siis nyt 4 huonon luonteen takia pois.
Pohdin vaan, että mitä sitä on tehnyt väärin, että osaisi vastaisuudessa toimia toisella tapaa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tuskin mitään. Jos vielä noin monta kilttiä niin kertoohan se jo että "luonnevika" on kukossa eikä sinussa :)
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tuli mieleen, että voiko se olla ressi jos on liikaa kilpailioita?! Eli jollain kukolla agressiot sitte lisääntyy ja purkaa jo vähän kaikkeen.
Mitä jos raakasti vain ylimääräiset kukot pakkaseen?
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Juu on niitä matkan varrella lahjoitettu, syöty ja tehty perhohöyheniä kauneimmista paisteista :smt004
Nytkin jää yksi vanha eloon ja nuorempi kasvamaan varakukoksi rinnalle, yllättävän hyvin nuo on kaikki sopineet keskenään elämään, tappeluita ei olla koskaan päästy todistamaan.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Pataan vaan, jos kerran kukkomateriaalia riittää, ennen kuin pääsevät siirtämään kiukkugeenejään seuraavaan kukkopolveen. Et sää varmaan mitään ole väärin tehnyt, jos kerran suurin osa kukoista on asiallisia. Etkä välttämättä oli, vaikka ne olis kaikki kiukkuisia.

Mulla on kokemusta vaan sylivauvakukoista, mutta meidän kukkopa kiusaa ankarasti poikasia. Jopa kohta viiskuinen Lilli-kanakin (joka tosin ei taida ihan hetkeen vielä munia, on vielä selvästi aikuisia pienempi) saa edelleen välillä herralta kurinpalautusta. Parikuisia poikasia se suorastaan vihaa, täytyy pitää ne eri karsinassa. Onko kaikki kukot tällaisia? Meille jäi vain tämä yksi, minusta kesällä vielä elossa ollut kukko ei ollut poikasille ihan näin paha. Eli onko normaalia kukon käytöstä tämä vai onko odotettavissa joskus nuorisolle suopeampia herrasmiehiä? Aattelin jo laittaa kukon lihoiksi, että san poikaset yhdistettyä samaan karsinaan. Enhän mä tarvii siitoskukkoa ennen kuin keväällä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on tiput samassa karsinassa muiden kanssa ja osa kukoista on välinpitämättömiä ja toiset jopa hoitaa. :smt001 Vasta sitten nuorikkokukoille vähän kiukutellaan ja nokkastaan, jos tulee ison kukon ja ruuan väliin.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kyllä tämä meidän on sitten poikkeuksellisen vihainen pienille, kuten uumoilinkin. Pataan!! Korppikin lensi just kanalan yli melkein kattoa hipoen. Wanha kansa tietää, mitä se tarkoittaa... :smt005
Vastaa Viestiin