Kuinka löytää kana metsästä? Oisko jollain hyviä ideoita?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

pippuri

Kuinka löytää kana metsästä? Oisko jollain hyviä ideoita?

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Meillä on nuo kääpiökanat olleet kesän ajan vanhassa aiv-siilossa, joka on jaettu kolmeen eri tasoon ja kanat ovat päässet tikkaita pitkin joka kerrokseen.
Ihan siilon yläosassa on reikä, johon tuolta ylimmäisestä kerroksesta on aika pitkä matka.

Olen tässä parin päivän aikana siirtänyt noita kanoja siilosta toiseen "häkkiin".
Olin saanut mielestäni kaikki kanat siirrettyä ja kävin vielä siilon toisissa kerroksissa tarkistamassa, ettei sinne vaan ketään jäänyt ja olihan siellä yksi kana hautomispuuhissa (yllätysyllätys)..
Yritin napata kanan kiinni, mutta se pääsi karkuun ja lensi sinne luukulle :smt017
Siellä kana vähän aikaa istuskeli ja sitten hyppäs reiästä ulos ja lensi tuonne metsään :smt013

Me lähettiin samantien perään ja kierreltiin metsässä jonkinaikaa.. eikä kanaa näkynyt missään.
Hain koirat avuksi ja taas kierreltiin metsää ristiinrastiin.. eikä kanaa näy missään..

Metsän laidassa kanalla oli korkeutta vielä aika reippaasti, joten se on voinut lentää ties kuinka kauaksi.. ja aika epätoivoiselta sen löytyminen tuntuu :smt012
Siellä suunnassa ei ole muuta kuin metsää ja sen takana peltoa ja lisää metsää, joten aika epätodennäköistä, että kana kenenkään pihaan sieltä löytää..
Täytyy nyt vielä lähteä vähän kiertelemään ja etsimään..
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Voi harmi!! Meillä kukko kerran karkasi kun juoksi koiraa pakoon. se tuli parin viikon päästä kotiin.
Minulla vähän sama ongelma nyt. just tulin kanalasta ja yksi Viiru karannu :smt010
En tajua miten... Ja oli ilmeisesti lentäny pihalle, kun missään ei näy.
Tuleekohan lie ikinä takasi.
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Muutaman kerran olen tuolla metsässä käynyt kiertelemässä, mutta eipä kanaa näkynyt :smt009
Tuo metsä on vielä semmosta tosi risukkoista ja paljon kivien koloja ja kaatuneita puita, joten hirmuisen hankala sieltä on edes etsiä.
Täytyy huomenna taas tuoda toisia kanoja tuohon pihalle, jos ne houkuttelisivat karkulaista kotiin..
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ei sulla mitään kanankutsuhuutoa ole? Mä nimittäin huutelen kanoja ulkoa sisälle, että "pöt-pöt-pöt" ja ne on siihen oppineet. Tulevat sitten kutsusta tai vähintäänkin vastaavat, olipa kutsun syy mikä tahansa.

Kana-ressu saattaa olla itsekin peloissaan ja piiloutunut eikä todella uskalla tulla esille - varsinkaan kun siellä kuljetaan ryminällä. (Ei siis pahalla, vaan että kanojen mielestä on varmaan kauhea rytinä, kun ihmiset ja koirat kulkevat risukkoista metsää ristiin-rastiin.) Eli kutsuilu ja herkuilla houkuttelu voisi toimia paremmin. :smt017
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Ei ole näille kääpiöille mitään kutsuhuutoa :smt012 Noi meidän kääpiöt on sen verran arkoja, ettei ne vapaaehtoisesti anna kiinni..
Sen takia nuo koirat oli mukana, että jos ne bongais sen kanan jostain ja ajais liikkeelle..
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mulla karkasi kesällä bankiva kananen metsään, oli pari päivää näkymättömissä mutta tuli sitten pihaan pyörimään. Siitä sitten haavilla kiinni..
Kyllä routa porsaan kotiin ajaa :smt002
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Toivotaan niin :)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Toivottavasti löytyy vielä pippurin kananen! Luulisi, että se tulisi hyvinkin pian etsimään, että missäs se haudontapesä olikaan...

Suvianne: viiriäistäkin voisi houkutella lajitovereiden äänet. Mä karkuutin kukon, mutta kana sai sen kutsuttua niin lähelle, että sain onneksi kiinni.
Pigeon

kadonnut

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Taitaa olla aika mahdoton tehtävä löytää. Pitäis olla joku lintukoira niin saattas löytyä. Toinen keino olis tietysti lämpökamera, mutta ovat kyllä semmoisissa hinnoissa, että ei kannata ehkä hankkia yhden linnun takia :smt086
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Mitenköhän hyvä suuntavaisto noilla kanoilla on?

Tuosta aiv-siilolta metsänlaitaan on reilut 50metriä matkaa ja metsänlaidassa kana lensi vielä melkein puitten latvojen korkeudella, eli siis se on saattunut lentää ties kuinka kauaksi :smt017
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Jos on yhtä hyvä suuntavaisto kun mun kukolla... 7 viikkoa metässä eikä ollu kun kilometrin päässä :smt003 mutta se oli kyllä uudessa kotona ollu vasta 2 päivää.
Kyllä sun kanaset löytyy kun ne on sulla jo kauan olleet! Tuntevat maaston jo hyvin
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Kyllä mäkin uskoisin että routa porssan kotiin ajaa, etenkin kun on hatuomapuuhissa. Pidetään peukkuja :smt006
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Laita jonnekin ruokintapaikka.. kyllä se tulee, jos on tullakseen, luultavasti jonnekin sen tornin lähelle, jätä vaikka ovi auki, ja siihen alas se ruoka.. noin kääppärit on kyllä tosi vaikeita saada kiinni väkisin.. paras hetki on, jos tulee pihapiiriin, ihan pimeellä, silloin kun ovat jo orrella..katteles iltahämyssä puunoksilta, vois löytyä sieltä nukkumasta, saattaa olla korkeellakin. Haavi on ainoo, jolla ne saa kiinni vastoin tahtoo ja sittenkin pitää olla tosi nopee.
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Kanamummo: No nuo kääpiökanat oli vaan häkissä kesällä ulkona, eli eivät olleet irrallaan yhtään, tuskin siis kovin tuttua maastoa on :smt017

Ei ole kanaa näkynyt, vein pari sen kaveria tuohon pihahäkkiin houkuttimeksi.
Täytyy käydä tuolla metsässä taas vähän kiertelemässä ja katselemassa..
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Iloisia uutisia: kana on tullut takaisin kotiin :smt023

Menin hakemaan navetanvintiltä heinäpaalia, niin siellähän se karkulaiskana kökötti ja antoi jopa aika helposti kiinni, taisi olla itsekkin helpottunut, kun pääsi tuttuun paikkaan.
Hieman oli reissussa rähjääntynyt, mutta muuten näytti ihan hyväkuntoiselta :smt001
Vastaa Viestiin