maatiaiskanoista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

fandatsu

maatiaiskanoista

Viesti Kirjoittaja fandatsu »

Olisin kiinnostunut hankkimaan pienelle tilallemme kanoja käpsyttelemään, joista saisi sitten jokusen munankin omasta takaa. :smt002 Mutta kanoista tietämättömänä tarvitsisin ensin rutkasti vinkkejä ja infoa kaikilta. Mikä olisi sellainen rotu mikä olisi helppo ja mukava? Meillä valmiina suuri sisätilakin olisi, ehkä vähän turhankin iso muutamaa kanaa ajatellen. :smt001 minkäslainen lauma pitäisi olla?
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Tervetuloa kanakirpun puraisemaan joukkoon, se onkin sellainen purema, ettei vähällä parane :smt007

Selaile täältä vanhoja kirjoituksia ja kysele täsmäkysymyksiä sitä mukaa kun tulee mieleen :smt001
fandatsu

Viesti Kirjoittaja fandatsu »

Päädyinpäs tänne foorumille tosiaan, kun aloin kanasista tietoa etsimään. :smt001
Niinpä niin, taitaapi olla paha tuo puraisema. Tarkoituksena siis vaan silmäillä tietoa ja hetken päästä onkin sitten onnellisesti munakunnan omistaja. :smt007 Hah...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tervetuloa kana- (ja muiden lintu-) hurahtaneiden seuraan! Mukava harrastus tämä on ja siinä sivutuotteena tosiaan ne omat makoisat munat! Itse suosittelisin aloittelijalle ihan mitä vaan muuta rotua/risteytystä, mutta tehotuotantoon tarkoitetut hybridit voisi jättää myöhemmin hankittaviksi. (Ne ovat vähän kinkkisempiä hoidettavia, kun voi olla terveys-, käytöshäiriö- sekä lyhytikäisyysongelmia...siis enemmän kuin vähemmän jalostetuilla roduilla.) Monestihan saatavuus ratkaisee, että mitä löytyy kohtuumatkan päästä.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Monestihan saatavuus ratkaisee, että mitä löytyy kohtuumatkan päästä.
Joo mutta minä silti kannustan että valitsee huolella kanarodun mitä haluaa, ja maatiainenhan on oivasti kotitarvekanalaan sopiva rotu :smt080 maatiaisia kyllä hyvin voin suositella! Niin vaikka joutuisi hakemaan kauempaa tai etsimään tai odottamaan kauemmin niin se kannattaa kun on huolella valitut mieluisat kanat. Sitten se harrastuskin on mielekkäämpää. Jos hätäpäissään haluaa kanoja ja tyytyy helpoiten saatavilla oleviin hybrideihin niin äkkiäkös menee mielenkiinto kun ne kurmuuttavat toisiaan ja kukko vielä kurmuuttaa isäntäväkeäkin ja kanat sairastavat vähän väliä milloin mitäkin munantuotantohäiriötä tai muuta vaivaa.
fandatsu

Viesti Kirjoittaja fandatsu »

Minä en viellä hirveästi ole päässyt perehtymään noihin rotuihin. Niitäkin näyttää olevan kaiken kattavasti. :smt004 Sellainen lajike olisi varmasti mieluisa joita tosiaan ei lastenkaan tarvitse sitten pelätä, että ovat kohtuu ystävällisiä ja helppo hoitoisiakin vielä. :smt001
Kuinka hyvin kanaset yleensä tottuvat uuteen ympäristöön? Meillä olisi tuossa vanha hevostalli käyttämättömänä, joten sinneppäs niitä ajattelin. Lämmityksistäkin olen jotain päässyt ymmärrykseen. Ilmeisesti siis riittäisi jos talvella nollassa saisi paikan pidettyä? Tasoja tuonne saisi aivan valtavan hyvin tehtyä. Ja laatikot seinustalle. :smt007 Siellä olisi betoni pohja. Riittäisikö josko siihen päälle laittaisi ison kutteri kerroksen ja vaikka olkea? Kutteria hevosilla olisi omasta takaa ja olkeakin löytyisi. :smt002
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Maatiaiskana on kai kylmänkestävimmistä päästä rotu, maatiaiset viihtyvät hyvin kun lämpö on niukin plussan puolella eikä niitä juuri haittaa jos lämpötila satunnaisesti laskee vähän pakkasenkin puolelle, silloin pitää vaan pitää huoli että juomavesi on sulaa ja hyvä on tarjota niille lämmittelymahdollisuus lämpölampun alla.
Eiköhän kanat yleensä kotiudu nopeasti ja hyvin. Kutteri ja olki ovat ihan sopivia kuivikkeita.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minäkin hain hätäpäissäni ekat kanat mistä vain sain.
Luotin myyjään ja sain mahon ikivanhan kukon ja kolme mahoa kanaa. Kannattaa kyllä ottaa selvaa ja ostaa nuoria tai varmasti munivia. Ettei tule pettymyksia.
Ja lue juttu kalkkijaloista. Minun kukolla oli todella pahat kalkkijalat.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Maatiaisia on helppo suositella, ne ovat aika kylmänkestäviä ja muutenkin vaatimattomiin, perussuomalaisiin oloihin tottuneita. Niillä on myös hyvin luonnonmukaiset vaistot tallella, eli usein myös hautovat ja hoitavat tiput itse.

Mutta monissa muissakin roduissa on samat ominaisuudet ja joitakin parempiakin puolia. Esim. jättirodut ovat kehuttuja rauhallisuudestaan. Mutta joissakin roduissa saatavuus voi olla tosi huono, esim. Plymouth Rockeja ei paikoin saa oikein mistään..

Sekarotuisetkinhan on yksi vaihtoehto, mutta siinä on tietysti se heikkous, ettei niiden ominaisuuksista voi varmuudella sanoa oikein mitään. Myyjä voi ehkä kuvailla niitä oman kokemuksensa mukaan, mutta haluaako siihen sitten pelkästään luottaa.

Ei se varmaan oikein auta, kuin tutustua ihan rauhassa rotuihin ja katsella myös, mitä lähiseuduilla olisi saatavilla. Ja ihan se kannattaa sekin huomioida, että mikä omaa silmää miellyttää, sillä seuraava hulluus on istua kanalassa niitä päiväkaudet tuijottelemassa. :smt005

Kanat sopeutuvat hyvin uusiin tiloihin, uuteen porukkaan sopeutuminen saattaa aiheuttaa pientä nokkimista ja jahtaamista ennen kuin parven arvojärjestys löytyy. Jos otat nuoria kanoja ja kukon, voit itse paljon vaikuttaa niiden kesyyntymiseen ja käsiteltävyyteen.

Mä oon luopunut olkien käytöstä pehkussa, laitan niitä vain pesiin. Ei ollut minusta pehkussa hyvä. Pehkuna mulla on kuiviketurve + puru.

Muoks; Niin ja PS: Tervetuloa foorumille! :smt006
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tervetuloa, ja maatiaisia suosittelen minäkin! :smt003
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Tervetuloa :smt006 Maattareita minäkin suosittelen ja puhtaita sellaisia. Silloin voi liittyä säilytysohjelmaan ja kanaharrastukseen tulee lisä-arvoa, koska tietää säilyttävänsä arvokasta geeniperintöä kanalassaan :smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

tiina kirjoitti:Maattareita minäkin suosittelen ja puhtaita sellaisia.
Niin tuota rotupuhtautta taitaa olla syytä alleviivata kaikille "amatööreille" koska "maatiaisina" kaupitellaan usein ties minkälaisia sekarotuisia ja jopa tuotantohybrideitä! Käytännössä kai ainut tapa varmistaa että kanat todella ovat aitoja maatiaisia, on ottaa ne joltain säilytysohjelmaan kuuluvalta tilalta. Ajantasaisen listan säilyttäjistä ja muuta tietoa maatiaiskanoista saa MTT:ltä tiina.tuovinen @ mtt.fi ja täällä muniksessahan meitä säilyttäjiä pyörii myös iso liuta.
fandatsu

Viesti Kirjoittaja fandatsu »

Oukhei! :smt001
Hyviä vinkkisiä tullut! Minkälainen olisi hyvä lauman koko? Ja minkäslaista pöpenöä olisi hyvä syötellä? Mitäs suosittelette? :smt001
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Rotuihin on helppo tutustua ensin vaikka lainaamalla kirjastosta kirja: Suomen kanarodut, kirjoittaja Marja-Leena Leppänen-Porttila. Siinä on kuvia ja hyvät perustiedot roduista. Sitä kun aikansa katselee ja lueskelee, niin varmaan selviää mitä sitten itse haluaa ja voi hakea lisää tietoja niistä mistä kiinnostuu. Monestihan kun kanoja hankkii niin ei ole tiedossa rotuvalikoima ja niitten ominaisuudet eri asioissa, eli ei sitten osaa ajatellakkaan että mitä ominaisuuksia haluaa ja millä roduilla niitä on.

Onnea hankintaan, kaikki ne kuitenkin omalla tavallaan mukavia on :smt045
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Siinä kanarotukirjassa vaan on varsinkin maatiaiset tosi huonosti esiteltynä, mutta onneksi meillä täällä muniksessa on tuo mainio kanarotuesittelyosio jossa maatiaiskanakannat esiintyvät kukin erikseen ja kuvien kera :smt001

Se parven koko riippuu siitäkin paljonko munia halutaan. Pari kanaa ja kukko on jo hyvä parvi mutta mitä enemmän kanoja sitä enemmän munia, tietysti - ainakin periaatteessa :smt002 Ja jos arvelee että kanat ehkä hautoisivat ja olisi kiva saada tipuja niin ei kannata kanalaa ladata heti alkuunsa "täyteen", niin että voi hyvin sitten pitää niitä tipujakin.

Ruokinnasta löytyykin monia topiceja, yksinkertaisin ruokinta on täysrehu tai puolitiiviste+kaura, lisänä vettä, kanankalkkia ja soraa. Mutta monet antavat kanojen laiduntaa vapaasti ja syöttävät ruuantähteitä ja muuta, mistä kanat tykkäävätkin, onhan niistäkin hauska saada vaihtelua ruokavalioon.
Vastaa Viestiin