HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

piiparinen

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Meilläpä pidetään silläkin änskällä vaikkeivat munisikaan
Kun ovat ihan lemmikkejä ollu tähänkin asti :smt001
hups

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja hups »

Niin Piiparinen ja Kukkopoika
Kyllähän lemmikkejä voi pitää, mutta kun tulee luopumisen aika, niin siinä kysytään vastuuta , että ei laita näitä eteenpäin, missä ne voisivat joutua siitokseen. Kotona vaan kaulat poikki, Sen jo isäni opetti, että jos pitää eläimiä, pitää myös osata lopettaa ne sen ajan tullessa.

Minullakin on kanat omaksi ilokseni, mutta tiedän kuitenkin mitä ne suunnilleen munivat ja ketkä. Sehän kuuluu jo kananpidon iloihin. Sekä kertoo kanan terveydestä ja vastaako se rodun viitearvoja vai onko jo sukuuntunut tai sekoittunut liikaa muihin rotuihin. Ja voiko sitä ajatellakaan tarvittaessa eteenpäin lähtijäksi....?
hups

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja hups »

Palataan jälleen otsikkoon.... :smt006
piiparinen

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Kommentoin vaan tuota orppia rotuna kun muutkin tuntuivat siitä kirjoittavan. Jatkakaa toki pohdiskeluja en ota osaa en arpaa ennee :smt003
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Anteeksi että menin taas tuohon munintaan mutta puhdasrotuisetkin kanat munivat, toivottavasti ainakin joskus. Esim orppi on aikoinaan jalostettu sekä munintaa että lihantuotantoa varten, näin tulisi vastaisuudessakin olla.
Kukkopoika, mä en harrasta kanoja, mun kanat tuottaa munia, lihaa ja hyvää mieltä. Hyvää mieltä ne tuottavat vain jos munivat tarpeeksi hyvin ja kasvavat tarpeeksi nopeasti :smt025
Ja aivan ot, mutta onpahan kivaa kun muniksessa taas keskustellaan :smt045
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
rilla

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja rilla »

Joo,virkistävää,et on keskustelua.

Mulla noita puhtaita rotuja on ollu...
Favet munii melko hyvin,mut ei ole parhaita.
Paduaanit on selkeitä kesämunijoita. Talvella ainakaan meillä ei munia tule,kesällä taas muna päivässä.
Rokkeja otin aikoinaan suurinodotuksin,mut mulla ne ei ollu mitenkään erikoisia.
Munivat melko hyvin,mut sit oli muita ongelmia...

Käppänät ja silkit on selkeitä jaksomunijoita. Pari viikkoa tai vähän enempi munitaan. Sit tulee hautomakuume jne.
Maatiaisia ei ole ollu kun tyrnäväläiset. Ok muninta,ei ihan joka päivä,mut melkein.

Mutta maransit ja niiden muutama risteytystytär pitää meidän väen huonoinakin kausina kananmunissa.
Tosin puhdasrotuiset mammat meillä lakkoilee,jos en anna teollista rehua.
Nytten jo pari vanhempaa,ehka 5v. munivat todella isoja munia,eivätkä enää ihan joka päivä.

Ja maransit on niin kauniita! :smt040 .
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Käsi ylös,kenellä kanaharrastus on niin huonolla pohjalla että ne eivät tuota tarpeeksi munia,lihaa ja hyvää mieltä?
Jos on,ne varmaankin ovat aika harvassa,lopettaneet ja menneet parempiin harrastuksiin.

Kanan pito tuotantoeläimenä on sitten asia erikseen.
hups

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja hups »

kukkopoika
Tässähän tullaan nyt siihen, että mitä asioita kenenkin kanaharrastus sisältää. Kuinka paljon tiedostaa kanojensa asioita, munimisia, rotuja, värejä, luonnetta, tietääko tämän rodun keskimääräistä munalukua vuodessa, ja mitä se siihen verrattuna munii meillä, jne, jne,. Vai riittääkö se, esim. että on niin mukava kana.
Siitähän tässä on paljon kyse...
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Tuota... kyllä minusta tuntuu että merkittävä osa kananharrastajista joutuu ostamaan kananmunansa kaupasta, ainakin joskus . yritän kovasti että en kuulu niiden joukkoon. 4vuotta mennyt siitä kun viimeksi joutunut ostamaan munia. Hups tiivistikin asian hyvin.
Meillä myös syödaan kanaa ainakin kerran viikossa, siihen menee yksi kana joten meillä siis teurastetaan 52 kanaa vuodessa, vähintään.
Rilla ja muutkin rokin pitäjät, kertokaa kokemuksia niistä :smt006 , se on rotu joka kiinnostaa. Mitä muita ongelmia rokeissa oli?
Mustakin tuntuu että maransit vaativat vähän vahvempaa ruokaa muniakseen hyvin, eivät mun mielestä kasvuaikana syö kovinkaan paljon mutta muninta näyttäisi vaativan vähän enemmän evästä. Mutta maranseja mulla ollut vasta parisen vuotta ja tänä vuonna pääsen ekaa kertaa kunnolla valkkaamaan siitosryhmäni.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Meillä kanat tuottaa munia yli oman tarpeen silloin kun on muninta ja kun ovat tauolla munat haetaan kaupasta.Yksinkertaista eikä tee tätä harrastusta sen huonommaksi.
Uskon että näin menee monella muullakin kanaharrastelijalla.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ei tietenkään tee huonommaksi. Mun intohimona on omavaraisuus jonkun muun intohimona on kasvattaa kauniita näyttelyssä pärjääviä kanoja ja joku haluaa vaan pitää kanoja koska ne on kivoja, kaikki tavat ovat ok. Mutta keskustella voi aina :smt003
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minä tykkään rokeista, tosin niissäkin taitaa olla sen verran eroja että joissain "suvuissa" on sitä häirikkö/agressiivista luonnetta muita kohtaan, meillä ei onneksi ole osunut kohdalle. Ja rokeissa myös on liikaa päässyt jollain välin muita rotuja sekottumaan joita sitten puhtaina myydään, niin hankala löytää taatusti oikeita perinteisiä rokkeja. Aika hyviä munijoita ovat ja suht nopeakasvuisia lihaakin varten!
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
rilla

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja rilla »

Niin,mulla ei enää ole rokkeja.
Kauniita kanoja kyllä. Voi olla ja varmaan onkin,et osa on sattumaa.

Mut oli marekkia nuorikoissa. Ja poikueissa kukkoja aivan selkeästi enempi ku kanoja.
Tiedän,ei varmaan ole rotuun kuuluva ominaisuus. Sit jostain mulle tuli siitosmunina kauheen pienikokoisia ja heiveröisiä rokkeja.

Joku mummo sitten niitä mun muutamaa rokkia ihaili ja myin ne sitten hänelle.

Rokit lähti ja maransit tuli tilalle. Yhä edelleen mua rokit kiehtois,mut mulla ne ei oikein onnistunu. :smt010
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Nyt kun rilla mainitsi rokit ja marekin muistan että aikaisemminkin olen lukenut niiden olevan marekherkkiä. Kauniita ovat kyllä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Nuo marek-ongelmat rokeilla taisi varmistua melko varmaksi ib:n jälkioireiluksi silloin jossain vaiheessa ainakin. Aiheutti niitä rääpisköjä jälkeläisiä jotka oli puolet pienempiä kuin muut samanikäiset eikä höyhenetkään kasvaneet kunnolla.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Vastaa Viestiin