ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Tuntuu jotenkin että mitä hyötyä moisista säilytysohjelmista on, jos kaikki ei noudata "sääntöjä", tai siis ties mitä p*skaa päästetään leviämään. :smt017
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
hups

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja hups »

Titiuu
Nyt näyttää siltä, että tullaan asian ytimeen, mitä olen tässä takaa ajanut...
Jos me kaikki ei jollain lailla sitouduta edes jotenkin puhtaiden säilyttämiseen, niin onhan se valtava uhka niillekin, mitä on vielä jäljellä.
Ja kuulostaa siltä, ettei oikeasti puhtaita ole liikaa....?
Se on meidän kaikkien tämä ajan kasvattajien vastuulla. Nyt ei puhuta siitä, mitä minä haluan tehdä, vaan siitä, mitä haluan
kanojen tulevaisuudesta, eli onko kaikki rodut sekaisin kuhanvaankanoja, vai voiko vielä puhua eri roduista..
:smt012
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

No juu siis sehän se just onkin että ei minun mielestä silloin voida puhua mistään puhtaiden maatiaiskantojen säilytyksestä, kun niistä ei ikinä tiedä mitä voi olla sekaan pistetty oikeasti. Uskoisin että harvassa on ne jotka oikeasti erottaa ne toisistaan pienten seikkojen perusteella.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
monnilainen

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Minäpä tiedän säilyttäväni puhtaita kiuruvetisiä. Muut saavat säilyttää vaikka kuplavolkkareita. Mutta kepillä ajan kaikki pois meidän kanalasta :smt019 Ikävää, jos joku ajattelee, ettei sillä ole väliä mitä säilyttää ja johan ne on sekaisin. Aina voidaan aloittaa vaikka alusta uudestaan niillä jotka ovat puhtaita. Meillähän on olemassa alkuperäisistä DNA testit. Jos kaikki sotketana, geenipooli kapenee, vaikka se tuntuu maalaisjärjellä ehkä olevan toisinpäin. Valitettavasti SOTKEMINEN KAVENTAA GEENIPOOLIA, VAIKKA OMASSA PÄÄSSÄSI PYÖRITTELISIT MITÄ MIELIPITEITÄ. Hupsista, osuipa sormi vahingossa oikeaan aikaan Caps lockiin. Saa jäädä noin, sillä geenipoolin kapeneminen on ikävä juttu :smt005
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Toivottavasti vielä olisi useampia joilla on ne puhtaat porukkansa myös, ilman että riskillä ovat lisäännyttäneet vain. :smt001
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Se nyt vaan on sillä tavalla, että ken sekoittaa todellisiin maatiaisiin muita kantoja; tuhoaa samalla vuosikymmenten kasvattajien työtä. Se eki ole hyvä juttu.
Goodman

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Hienoa, kun on monipuolista keskustelua. Laittaessani kanalaani talvikuntoon, tuli muutama ajatus päähäni: tuossa munanetin logon vieressä lukee "siipikarja-aiheinen keskustelusivu harrastajille" . Mietein ihan jokaista sanaa erikseen, mutta ei siitä sen enempää.
Mitenkäs rotukanayhdistys toimii? Kai jokainen rotukiihkoilija kuuluu yhdistykseen ja yhdistys valvoo jäsentensä toimintaa?
Jos itse ajattelisin joskus ottavani "puhtaita" kanoja (nykyään siihen on auttanut hyvä kylpyhiekka :smt002 ), niin olisipa siinä miettimistä, kun tuolla naapuritopicissa on lähes kaikki rodut haukuttu toinen toistaan huonommiksi.
Ja vielä; onpa ihanaa, kun omat sekarotuiset ovat kauniita, tervepäisiä, hyvälihaisia ja sopivasti munivia :smt035
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Ei pijä aina ottaa ihteesä.
Itse en kuulu mihinkään yhdistykseen, en koe siihen tarvetta. Omat tarpeet täytän niinkuin haluan ja pitkäjänteisesti olen suunnitellutkin, ja harrastusta se minulle on. :smt004
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minusta on hyvä kun ne huonotkin puolet tuodaan esille. Täydellistä kun ei taida olla. Tosin ruskea hyline on aika lähellä sitä mun kokemuksen mukaan. Meillä kun ovat olleet luonteeltaankin mukavia, eivät ole aggressiivisia muita kohtaan ja hyväksyvät tiput parveen, rauhallisia ja kesyjä, hyviä ruoanetsijöitä, syövät aika vähän hyvän tasaisen muninnan lisäksi. Terveitäkin ovat olleet. Ostohintakin on halpa. Kokoa voisi olla vähän enemmän. Viisi kanaa pitää meidän kolmihenkisen perheen munissa, neljäkin pitäisi. En näistä kyllä oikein huonoa puolta löydä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Kun muistaa vertailla niitä ikäviäkin puolia, niin ne vähäisetkin positiiviset asiat alkaa tuntumaan entistäkin paremmalta! :smt003
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Juuri näin!
Mutta yksi tärkeä pointti, pidä sellaisia kanoja joista tykkäät!!! Vaikka niissä sitten olisi jonkun muun mielestä vaikka mitä vikoja tai vääränlaisia sekoituksia, ei niitä kanoja muiden takia pidetä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Goodman

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Yritin edellisellä kirjoituksellani heittää bensaa liekkeihin, mutta eipä roihahtanut.
Suurin osa täällä kirjoittavista lienee pelkkiä harrastajia, niinkuin on tarkoituskin. Me harrastajat tuskin koskaan ratkaistaan mitään kovin suuria rotuihin ja niiden säilyvyyteen liittyviä ongelmia, vaan minusta vastuu kyllä kuuluu paremminkin kasvattajille, jotka tekevät hommaa paljon isommassa mittakaavassa jopa sivuelinkeinona.
Ja sitten nuo hy linet. Niillä minäkin harrastukseni olen aloittanut ja varmaan vieläkin on niiden geenejä laumassa, mutta ku ne vaan on jotenkin "tylsiä". Ja eipä se rotu ainakaan ole käsittääkseni häviämässä, niitä kun saa naapurikunnan siitoskanalasta koska tahansa ihan niin paljon kuin haluaa.
Selkeä ongelma on kyllä se, jos kasvattajalistalla on sellaisia tietoja, jotka eivät pidä paikkaansa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jos kasvattajalistalla olija ei viitsi vaivautua sen vertaa, että ilmoittaisi toiminnassaan tapahtuneet muutokset, niin hänen muunkin toimintansa voinee kyseenalaistaa?!? Minä päivitän minulle ilmoitetut muutokset parin vuorokauden sisällä!

Te ketkä ootte facebookissa, voisitte mainita sielläkin, että tietojen ajantasaisuus olisi tärkeää. Itse en siellä ole, enkä tiedä kuinka monta ryhmää ollenee "kytköksissä" Munanettiin.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Niin, ei sitä suurinta panosta yhden ihmisen voimin saada, mutta ainakin jotain yritetään tehdä. On se jokseenkin tympiää etsiä epätoivosesti haluamaansa rotua kun ei löydy ei mistään, kun listan tiedot ei pidä enää paikkaansa, ja kaikki änkyttää jossain facebookissa ihan vaan kitisemisen ilosta, siellä kun saa porukalla ristiinnaulita kuvineen kaikkineen kiillotellen samalla omaa sädekehäänsä. :smt003
Yritin tuossa aiemmin joskus kysellä että ketkä kaikki tietävät esim. harvinaisten rotujen kasvattajista, tai ylipäänsä mitä rotuja vielä tietävät löytyvän. Olisi mukava saada jonkinlainen ajantasalla oleva kooste siitä.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
rilla

Re: ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

Viesti Kirjoittaja rilla »

Tämä puhdas vastaan sekarotuinen on aina silloin tällöin keskustelun alaisena.
Varmasti ihan hyvä juttu.

Mutta... Kai huomioon on otettava myös sellainen juttu,et kaikki harrastajatkaan eivät ole missään tekemisissä munanetin kanssa.
Uskomatonta,mutta täysin todellista.

Mä pystyisin heti yhdeltä silmänräpäyseltä keroa ainakin 5 harrastelijaa tai kananpitäjää,jotka eivät ole missään tekemisissä
nettikanailijoiden kanssa.
Heilläkin on kanoja. Itellä huomasin ton eri rotujen himon kasvavan kun lukee kokemuksi ja katselee upeita kuvia mitä erikoisemmista kotkoista.

Minusta on ihan hienoa,et puhdesrotuisuutta vaalitaan. Jostain ne rodut on kuitenkin kehitetty joskus.
Tuskin kehitystä pystytään edelleenkään estämään.
Aina halutaan uutta ja erinäköistä

Sitte kaikeksi onneksi on olemassa jääriä jotka järkähtämättä pysyvät sen oman rodun kasvattajina

Kaikenlaiset kotkottajat kuitenkin tuovat iloa ja hyötyä omistajilleen.

Sellaista juttua myös olen miettinyt,kun surraan sitä,et on jollekulle myyny puhtaita siitoseläimiä ja/tai munia.
Muutaman vuoden päästä ne ovatkin sekaparvessa. Mut omistusoikeushan kuitenkin on siirtynyt tälle ostajalle?
Lieneekö hän sitten enää vastuusa parven puhtaudesta muuta kuin itselleen?

Tosin sekaparven tuotoksia ei sitten kyllä pidä mennä puhtaina markkinoimaan myöskään eteenpäin.
Vaikka Titta olis aivan täydellisen silkin näköinen,niin se ei ole,jos vanhemmissa on muuta rotua roiskeina.

Ja tässä kohtaa törmää sitten usein silkkaan tietämättömyyteen.
Kuvan perusteella nimetään kana jonkun rotuiseksi,jos ulkonäkö täsmää.
Jopa koko saattaa sitten olla ihan väärä. :smt038

Tulipas vuodatusta. Mutta omaa mielipidettäni josta olen ite vastuussa.
Vastaa Viestiin