ent. HAASTE, nyt sekarotuisten puolesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

hups

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja hups »

Oman kokemukseni puhtaita etsiessä ei vakuuttanut minua niitä löytyvän varmasti jatkossakin. Ja olenhan seurannut tätä kanatouhua jo kohta n.50v. Pikkulapsesta lähtien.
Minua jäi kiinnostamaan, miten käytännössä jalostat sitä takapihan porukkaa. Voisitko kertoa siitä?
Itse en ole törmännyt mihinkään tarpeettomaan sulan väritykseen, ainoastaan, että rotuun kuuluvat värit säilyvät puhtaina. Ja sitä tavoitetta arvostan. Myös munatuotos on rotukohtainen, ja jos haluaa munijoita, niin siihen on jo tehotytöt jalostettu.
Miksi puhtaita rotuja yleensä kasvattajan pitäisi jalostaa?
Olen edelleen hyvin huolissani asenteista rotujen puhtauden säilyttämiseksi.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Samaa olen miettiny kuin maattari viimeisessä tekstissään, eli tympäisee kun ei älytä että se ulkonäkö ei saisi mennä sen luonnollisen toiminnan ohi, ja sitten saadaan just näitä yksilöitä jotka munivat joskus jouluna ja juhannuksena, niinkuin nykyisin tunnostaa olevan orpeissa ja muissakin jättiroduissa. Ikinä ei voi pysyä sillä kultaisella keskitiellä. Toki itsekkin keskityn tiettyjen kohdalla siihen ulkonäköön tarkoituksella, mutta ei se saa silti mennä terveyden edelle.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
hups

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja hups »

Edelleen mietityttää, että miksi vähemmän tuottavat rodut eivät saisi pitää ominaisuuksiaan mm. muninnassa? Samoin on broilerikanoja jne..
Miten niitä voi jalostaa pitäen ne edelleen puhtaana?
Voisinko esim minä, jos en olisi tyytyväinen johonkin rotuun, ruveta sitä jalostamaan? Ja miten?
Itse ajattelen, että jos tämä rotu ei vastaakaan odotuksiani, täytyy vaihtaa se paremmin sopivaksi minulle ja antaa niiden kasvattaa tätä, joille se sopii...
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Siinähän se onkin kun suurin osa näistä "koristeroduistakin" on alun perin munineet suht hyvin, vaan ihmisten oman pölhöilyn eli vääränlaisen jalostamisen vuoksi niistä on tullut vähemmän tuotteliaita.
En minäkään vaadi hy-line tyylistä munintaa, mutta ei se normaalia ole sekään että munitaan vain kerran, siinä ei paljon jalostuksellista arvoa ole.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
hups

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja hups »

Onko nykyihmisillä paremmin tietoa ja sitoutuneisuutta parantaa sitä väärään suuntaan mennyttä jalostusta?
Ja onko tuloksia esitettävänä, että jalostus on kannattanut ja onnistunut? Ja mitä nämä onnistuneet yksilöt ovat sitten rodultaan ja mikä elin sen toteaa ja laillistaa?

Toivon nöyrimmästi kysymyksiini vastauksia. Varsinkin kun näitä jalostajia tuntuu olevan aika paljon, joille ei olemassa olevat rodut riitä..
Olenko täysin jäänyt junasta ...
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Jos joku rotu pidetään alkuperäisenä,eihän sitä pidä jalostaakkaan.Pitää rueta alkureräisrotujen säilyttäjäksi,yksilömääriä lisäämään niin rodun uhanalaisuus vähenee ja tulee vähemmän sukusiitosta.
hups

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja hups »

Kukkopoika
Niinhän se ennen ymmärrettiin, ja minäkin olen ymmärtänyt, mutta haluaisin näiltä uusilta jalostajilta vastauksia kysymyksiini. Jos oppisin vaikka jotain uutta asiassa..
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Titituun kanssa samaa mieltä.
Käytin vahingossa ehkä väärää sanaa "jalostaa" koska en kirjoita äidinkielelläni ja ruotsissa käytetään sanaa avla. Jalostaa sana mielletään vähän negatiiviseksikin mutta kun tiettyjä ominaisuuksia karsitaan ja toisia suositaan silloin ehkä tehdään enemmän kuin kasvatetaan :smt017 ? Se siitä sananvalinnoista.
Moni rotuhan on alunperin kehitetty tiettyyn tarpeeseen, esim orpit, maransit, sussexit tuottamaan sekä munia että lihaa ja kumpaakin kohtuullisesti, ne ovat tuotantoon jalostettuja. Joskus vuosikymmeniä sitten britit olivat kananäyttelyssä sanoneet ranskalaisille että ranskalaiset maransit ovat väritykseltään huonoja johon ranskalaiset vastasivat että he syövät lihaa ja munia, eivät höyheniä. Joten britit jalostivat jo valmiiseen ranskalaiseen rotuun omia näkemyksiään ja ihan vaan pelkkää ulkonäköä jolla ei ole tuotantorodussa oikein mitään väliä.
Kananäyttelyssä ei paljon muniva kana pärjää koska muninta vaalentaa esim jalkojen väriä ja siitä saa miinusta joten kasvattajat tuovat näyttelyihin nuoria yksilöitä joiden tuotanto-ominaisuuksista ei tietenkään voida tietää yhtään mitään.
Omaa takapiharotua kehitän siksi että se on kivaa, mielenkiintoista ja opettavaista. Samantyylisiä projekteja täällä on vuosien varrella ollut muillakin, esim smarin vihreä jotka munivat hyvin, munan väri vaaleanvihreä ja eivät juuri haudo. Itselläkin on näitä vielä.
Itse olisin enemmän huolissani vaikka siitä täydellisen hienon värityksen omaavasta maranskanasta joka munii beigen munan kerran viikossa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
hups

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja hups »

Mutta kun nyt on pysähdytty tähän rodun kehittelyyn, niin voisitko kertoa, miten se konkreettisesti tapahtuu?
Onko rotu sama sekoituksessa, valitaanko samasta rotuparvesta toivottuja ominaisuuksia siitokseen vai käytetäänkö muita rotuja sekaisin? Eli palaan taas jo aiemmin esittämiini kysymyksiin, mihin emme ole saanet vastauksia?
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minä keskityn näissä omissani vähän kaikkeen, toisessa rodussa olen luonut ulkonäköseikkoja eli friseeratun höyhenpeitteen, sekä uusia värejä, mutta käytän jalostukseen hyvin munivia yksilöitä joilla on luonnekin tasainen, toisessa rodussa joka on niin vähissä ettei sitä näköjään vaan keltään muulta enää löydy, niin keskityn määrän lisäämiseen, mutta lisäännytän vastustuskykyisimmät aina ensin, parissa muussakin rodussa keskityn määrän ylläpitämiseen, ja loput on sitten juurikin näitä sekoituksia joita on vain mukava katsella ja jotka munivat suht hyvin!
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja Maattari »

No lyhyesti eri rotuja sekaisin omalla harkinnalla ja sitten se hankalin puoli että saa ne vakiintumaan, siis tarkoitan että jälkeläisistä tulisi toivotunlaisia, minun tapauksessani terveitä, hyvin munivia, ei hautovia, lihaksikkaita, hyvin itse ruokansa etsiviä keväästä syksyyn, nopeasti paistikokoon kasvavia joka on se vaikein yhdessä sen kanssa että olisivat kaikki kohtuu isoja. Koossa vielä paljon hajontaa. Kasvunopeutta en ole vielä edes yrittänyt. Tämä on pitkä projekti enkä varmaan saa sitä edes valmiiksi mutta mielenkiintoinen.
Hups, miksi koen että kovasti paheksut? En koe olevani tilivelvollinen omista kasvatusprojekteistani, en tee tätä mitenkään tieteellisesti, sanotaan että kehittelen omaa takapihan sekarotuista, en omaa rotua kun tuntuu että takerrut kokoajan sanavalintoihini.
Alamme olla aika kaukana alkuperäisestä keskustelusta, mutta yksi syy sekuleiden pitämiseen voisi ehkä olla että hyviä puhdasrotuisia on tosi vaikea saada Suomesta.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Tuossapa se juuri näkyykin että hyviä puhdasrotuisia on hankala saada kun ei mietitä mitä halutaan, ja miten halutaan. :smt009 Itse tykkään siitä että jos jollain rodulla on se joku tietty väritys oikea ja alkuperäinen, ja muut on "kasvatuksellaan" sen sekoittaneet ties minkälaiseksi, niin itse pyrin korjaamaan alkuperäiseksi koska minua se vain sattuu miellyttämään.
Sekoituksissa on aina se helppo puoli että tavalla tai toisella saa jotain mikä itteä miellyttää. :smt004
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Goodman

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Eri rotujen jalostusta ja varsinkin sen historiaa tuossa pohdiskelin. Missä ja koska eri rodut ovat kehittyneet ja miten niitä on tullut Suomeen. Onko maailma nyt jonkun mielestä sitten valmis, jos uusien rotujen jalostuksessa ei eri rotuja saa sekoittaa. Kyllähän ainakin muiden lemmikkien kohdalla on käsittääkseni eri rotujen määrä vuosikymmenien kuluessa pikemminkin kasvanut kuin vähentynyt.
rilla

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mielenkiintoista.

Olen myös antanut joidenkin rotujen välillä sekoittua.
Näin olen saanut ihan kauniita kanoja.

Esim. marans ja tyrnäväläinen maatiainen.
Kauniita,melko iosokokoisia,hyviä munimaan. Ja munat ovat melko isoja.
Haudontaintoa ei ole paljonkaan.

Nyt porukassa on sitten ollut marans-kukko.
12 nurikkokanaa kasvamassa. Osa puhtaita maranseja,kun ovat samassa risteteystyttöjen kanssa.
Kauniita ovat ainakin. Ja isokokoisia. :smt023

Munimaan alkavat joskus ennen joulua.
Muitakin risteytyksiä on.
Silkkiristeymiä en tarkokotuksella enää teetä.
Ne kun on yhtä hulluja hautoon,kuin silkitkin.

Sitä olen myös itekin miettiny,et lieneekö kaikki maailman kanarodut ja valmiita?
UUsiako ei mahdu porukkaan?

Nämä mun risteymät on ihan omaksi iloksi ainakin saatu aikaan.
Että ei sen kummempaa taustaa heillä. :smt040
hups

Re: HAASTE

Viesti Kirjoittaja hups »

Maattari
En tiedä, miksi provosoiduit, mutta pyydän anteeksi, jos vika oli minussa.


Huomaan, että tämä topikki on ajautunut ihan erilaisiin kananpitäjiin, mihin alunperin oli tarkoitus.
Onhan se hienoa, jos saadaan uusi, parempi kanarotu kasvatettua, mutta eikö ole tärkeätä se jotenkin saada julkiseksi ja ^laillistettua^, muutenhan se jää sekarotuisten seuraan, kuten seropi koira.

Haastan edelleen kaikkia aloittelijoita ja muuten vaan kanoja pitäviä hankkimaan ja kasvattamaan puhdasrotuisia kanoja.
Eikö laatu korvaisi määrän. Vai pitääkö saada vähän kaikkea, vaikka tilat ja resurssit ovat rajalliset.
Jättäen nämä pitkäntähtäyksen rotukehittelijät ulkopuolelle, niin eikö Suomessa ole valtava määrä kanaharrastajia?
Tämä on hieno harrastus, varsinkin kun on vielä eri rotuja, mistä valita.
Mielestäni me kaikki harrastajat yhdessä olemme vastuussa , että lapsillammekin olisi vielä puhtaita kanarotuja Suomessa.
Vastaa Viestiin