Kanat tyhmiä?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Kanat tyhmiä?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Ken otsikon mukaisesti tuommoista väittää; katsokoon peiliin.
Esimerkki; tulen mönkijän vetämän venetreilerin kanssa pihaan; kanat ovat missä ovat, ei mitään reagointia. Kun sitten alan tuoda fileeraus-/kalankäsittelypaikalle kaloja, jostain kumman syystä kanat ilmestyvät heti paikalle. Asiayhteyshän on se, että kun käsittelen kaloja, esim keskiruotojen lähelle jää lihaa, jonka sitten irroittelen kanoille. Moilanen, vanha herrasmies ei koske tarjontaan muutoin kuin kutsumalla rouvia paikalle, sitten myöhemmin saattaa maistella itsekkin. Semmoisia vintiöitä ovat meidän alhomme.
kochin-fani

Re: Kanat tyhmiä?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Kanat todellakin ovat paljon fiksumpia mitä suurin osa ihmisistä tuntuu kuvittelevan. Minun mielipiteeni onkin, että mikään eläinlaji ei ole tyhmä, ne vain käyttäytyvät eri tavoin kuin ihmiset.

Etenkin eläimiin perehtymättömät ihmiset ehkä alitajuisesti inhimillistävät eläimiä niin, että eläimelle luontainen tapa (esim. kanan pakoreaktio = "typerän" näköinen kaakatus ja räpistely) tuntuu tyhmyyden merkiltä. Tässä tapauksessa minua huvittaa sellaiset ihmiset, jotka väittävät juuri tuon takia kanoja tyhmiksi, mutta jos heidän ympärillään pörrää ampiainen, niin alkaa älytön paniikki :smt042 Ottaen huomioon sen, että ihminen voi järkeillä - "se on vain ampiainen, voin tappaa sen läiskäisemällä" - mutta kanalle se hätääntyminen ja pakeneminen on ainoa puolustautumiskeino.

Toinen esimerkki on haukkumanimenä vaikkapa lehmä, aasi tai pässi - kaikki näistä eläimistä osaavat olla itsepäisiä, ja jos esimerkiksi aasi ei suostu liikkumaan, se on sitten muka tyhmä. Ihmisen tyhmyyttähän se on, jos ei osaa "juonitella" tällaista eläintä toimimaan toivotulla tavalla... :smt003
piiparinen

Re: Kanat tyhmiä?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Meillä on hyvin persoonallinen hollantilainen
Kääpiövalkohuntu kana tuppelo joka on kasvanut
Ihmisen kanssa pakottavista syistä.nyt toki
Elää samanrotuisen kaverinsa tipulin kanssa ja viettävät
Kesäajan mummolassa. Kanan fiksuudesta esim tuppelon ja
Tipulin kohdalla. Kun mummo menee niiden tarhaan ja sanoo
Että tytöt lähdetään kasalle niin tuppelo ja tipuli tietävät mitä se tarkoittaa ja lähtevät tepastelemaan pihan toiselle puolelle missä
On muhevia multa/lehtikasoja. Tuppelo odottaa että mummo näyttää alun mistä aletaan kaivaa ja sitten alkaa matojen etsintä.sama homma kun kasareissu heitetty mummo sanoo että tytöt lähdetään ja matkaavat takaisin tarhaan.osaavat suoraan tarhaan vaikka on toisella puolen pihaa.Tuppelo myös nukkuu ukin olkapäällä.
piiparinen

Re: Kanat tyhmiä?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Ja tuppelo osaa jahtaamisleikin
Eli jahtaa kissaa takaa ja mummoa ja odottaa sitten että
Häntä jahdataan. Oikein nauttii kissan kiusaamisesta!
En oo vastaavaa kanapersoonaa vielä toista tavannut!
SiniS

Re: Kanat tyhmiä?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Mua sylettää aina kun jotakuta tyhmää ihmistä haukutaan lehmäksi. Lehmät ovat viisaampia kun 90 prosenttia ihmisistä ja takuulla mukavampia kun ainutkaan ihminen. Itsepäisyys ja tyhmyys eivät todellakaan ole sama asia, itseasiassa mun jästipäisin (jo edesmennyt) koira oli takuulla fiksumpi kun nämä miellyttämisenhaluiset lajitoverinsa. Kanoissa huomaa samaa oveluutta, singahtavat johonkin suuntaan ja kun muut räpsähtää perässä, aloittaja juoksee nappaamaan näkemänsä herkkupalan :smt003
kochin-fani

Re: Kanat tyhmiä?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

SiniS kirjoitti:Mua sylettää aina kun jotakuta tyhmää ihmistä haukutaan lehmäksi. Lehmät ovat viisaampia kun 90 prosenttia ihmisistä ja takuulla mukavampia kun ainutkaan ihminen. Itsepäisyys ja tyhmyys eivät todellakaan ole sama asia, itseasiassa mun jästipäisin (jo edesmennyt) koira oli takuulla fiksumpi kun nämä miellyttämisenhaluiset lajitoverinsa. Kanoissa huomaa samaa oveluutta, singahtavat johonkin suuntaan ja kun muut räpsähtää perässä, aloittaja juoksee nappaamaan näkemänsä herkkupalan :smt003
Täysin samaa mieltä!

Lehmäähän käytetään haukkumasanana myös ulkonäöllisesti ei-niin-viehättävälle (sanojan mielestä) ihmiselle, vaikka mun mielestä lehmät ovat niin kauniita ja sielukkaita otuksia, että siinä kalpenee kauneimmatkin ihmiset.

Mua ei ole koskaan sentään haukuttu lehmäksi, tai kanaksi tai miksikään muuksikaan eläimeksi, mutta jos niin kävisi, en ainakaan loukkaantuisi! Ja enemmänhän semmoinen käytös aina kertoo siitä solvaajasta, kuin solvauksen kohteesta. :-"
SiniS

Re: Kanat tyhmiä?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

kochin-fani kirjoitti:[
Lehmäähän käytetään haukkumasanana myös ulkonäöllisesti ei-niin-viehättävälle (sanojan mielestä) ihmiselle, vaikka mun mielestä lehmät ovat niin kauniita ja sielukkaita otuksia, että siinä kalpenee kauneimmatkin ihmiset.
Aivan! Ei päivää etten mä jäis ihailemaan jotain lehmää ajatuksissani. Ja mä sentään vahtaan noita karvanaamoja 365 päivää vuodessa :smt003
Vastaa Viestiin