KANA<3KYSYMYKSIÄ

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
aadaurinkoinen

KANA<3KYSYMYKSIÄ

Viesti Kirjoittaja aadaurinkoinen »

     
    Hei ajattelin kysyä vähän kanoista koska olen vielä aloittelija :smt002
Minulla oli 2 kanaa ja 2 kukkoa jotka olivat kaikki sisaruksia mutta kanahaukka vei katrikanaparan :smt044
1 kana ja 2 kukkoa ei ole mikään järkevin ratkaisu joten olemme ottamassa parveen yhden aikuisen kanan joka munii, on samanrotuinen ja käyttää samaa ruokaa.
Omat siivekkääni eivät vielä muni.
Voisikohan omat kanani ja kukkoni tuntea turvaa yhdestä isommasta kanasta vai rupeaisivatko he kiusaamaan sitä tai toisinpäin..? :smt017
Tiedän että sitä ei voi nyt vielä ennustaa mutta...
Omat kukot ovat samanikäisiä ja tappelevat ehkä kerta tai pari viikossa ja olen siitä ylpeä koska eivät tappele joka päivä :smt038

Mutta siis toivon että saisin vastauksia :smt004 -Aada
Viimeksi muokannut aadaurinkoinen, 07 Loka 2016, 07:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kochin-fani

Re: KANA<3KYSYMYKSIÄ

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Moikka, kiva kuulla että olet aloittanut kanailun! :smt006

Uutta kanaa saatetaan aluksi kiusata, mutta se on ihan tavallista, ja sopu palaa kun nokkimisjärjestys on kanoille selvillä. Nyt kun kyseessä on kuitenkin muniva kana, joka laitetaan nuorempien sekaan, uskoisin että tulevat toimeen keskenään.

Onko sinun mahdollista hankkia enemmän kanoja? Kaksi kanaa menee jotakuinkin vielä yhdelle kukolle, mutta tässä tapauksessa olisi ehkä hyvä olla ainakin viisi kanaa. Varsinkin kun kukkoja on kaksi, ja ne vielä tappelevat, siitäkin huolimatta että tappelu on ihan normaalia etenkin nuorten kukkojen kesken. Kuitenkin kanoja olisi hyvä olla tarpeeksi, ettei kukoille syntyisi turhaa kilpailua.

Poikkeuksiakin tietysti on, ja riipppuu tosi paljon yksilöistä, miten kanat ja kukot tulevat toimeen keskenään.
aadaurinkoinen

Re: KANA<3KYSYMYKSIÄ

Viesti Kirjoittaja aadaurinkoinen »

Kyllä on mahdollista hankkia lisää kanoja ja olen sitä suunnitellutkin :smt045 Seurailin vähän pikkuisia pihalla ja näin kun toinen kukko nokkaisi kaveriaan niskaan ja uhri rääkäisi kovan äänen :smt011 :smt018 otin sitten "uhrin" syliini turvaan ja rauhoittui :smt056
kochin-fani

Re: KANA<3KYSYMYKSIÄ

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Hyvä juttu että voit suurentaa parvea :)

Anna vain kanojen rauhassa selvitellä välejään, vaikka se turvaan pääseminen onkin ihan hyvä. Uusi kana ei kuitenkaan ole tainnut parvessa kauaa olla, joten ihan normaalia että joku sitä välillä tukistaa. Kanojen riidat näyttävät helposti pahemmilta mitä ne ovatkaan ;)
Jos mahdollista, niin laita uutta kanaa varten kanalaan piiloja, esimerkiksi kuusen lehviä seinää vasten siten, että niiden alle kana pääsee halutessaan turvaan silloinkin kun sinä et ole paikalla.

(Tuosta syliin ottamisesta tuli mieleen, kun joskus yhtä nuorikkoa piti sopeuttaa parveen ja kyykin kanalassa seuraamassa tilannetta. Kun kanaparka ei saanut rauhaa, niin se itse hypähti niskaani istumaan, vaikka muitakin piiloja olisi ollut tarjolla :smt042 :smt050 )
aadaurinkoinen

Re: KANA<3KYSYMYKSIÄ

Viesti Kirjoittaja aadaurinkoinen »

Joo kiitos vinkistä laitanpas sitten huomenna niiden kuusien mitä lehviä olivatkaan seinille piilopaikoiksi :smt038 Aika hauska meillä ei kuitenkaan vielä hypitä niskaan :smt040
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: KANA<3KYSYMYKSIÄ

Viesti Kirjoittaja nana »

Ihmisen ei kannata puuttua välienselvittelyyn, vaan laittaa riittävästi piilopaikkoja (sinne voi laittaa ruokaakin). Yleensä tilanne palautuu parin vuorokauden sisällä, ja nokkimisjärjestys selviää. Vanhemmat kanat kertovat tulokkaan "paikan" ja se voi joko nousta arvoasteikossa ylemmäs tai tyytyä olemaan uusi. Äkkiä se on kukon suosiossa ja kanat ovat kaikki kavereita.

Nokkaisut ovat aivan tavallista. Ainoastaan jos yhtä nokitaan parven voimalla, yksilössä on jotakin vikaa.

Kanarodut ovat erilaisia. Olen aiemmin kirjoittanutkin, Hämeen kanta on kokemukseni mukaan todella sopuisaa. Ottivat omaan parveen aikuiset kanat täysin ilman nokkaisuja, tosin minulla on vahva kukko.
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
aadaurinkoinen

Re: KANA<3KYSYMYKSIÄ

Viesti Kirjoittaja aadaurinkoinen »

Joo siis meille tuli kaksi munivaa kanaa ja alussa toinen hyppäsi orrelle mutta kukkopa nokkaisi ja hyppäsi alemmalle orrelle. Hyvin ovat sopeutuneet ja syövät jo kädestäkin ja munivat normaalisti. Päädyimme siihen tulokseen että emme laittaneet kuusen lehviä koska emme saaneet niitä järkevästi ripustettua mutta hyvin ovat ilmankin pärjänneet :smt045
Vastaa Viestiin