Munat myyntiin?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Onneksi ei asuta jenkeissä.. Vaikka kyllä kai se täälläkin on siihen suuntaan menossa..
Olen kyllä niin varaton, että ehkä se oikeuteen haastaja saa sitte multa ne salmonellaset kanat korvaukseksi :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No, mä oon tässä asiassa valinnut kansalaistottelevaisuuden. Onpahan rauha jo itselläkin, kun tietää, ettei niillä ole salmonellaa. Ja sitten voi munia jaella miten huvittaa. Ja onhan se kanoja myydessä jonkinlainen myyntivaltti sekin.. :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

On varmasti.
No meillä ei enää muni kuin yksi (ellei ole piilo pesää)
Niin ei tarvi tuosta huolehtia. Itse olen ajatellut pitää siinä mallissa, että munia riittääkin vain omaan käyttöön.
Äiti ja isä haluaa, mutta päättivät ottaa omat kanasensa.
Mutta jos ihan möisin niin silloin olisi testit otettava.
Mutta en tässä mittakaavassa olevaa tarhaa näe järkeväksi testata.
Khtahan nuo viirutkin munii, niin ei tarvi ostella kaupan munia haudonta aikoina. Niissä tuskin on mitään salmonelloja.

Tietääkö kukaan sitä voiko se olla jo munassa?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eh---kyllä se voi olla munassa! Ei kai mitään pelkästään munia myyvää kanalaa tarvitsisi testata, jos salmonella olisi vain lihassa? Konkreettisesti en tiedä, että onko vain munan pinnalla vaiko voiko olla myös munan sisällä. Luulen, että sekä että. Kun on kyse siitosmunista (ja, jos salmonella olisi vain munan pinnalla), niin voisihan ne desinfioida Virkonilla.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Juu, kyllä se voi olla munan sisällä. Siksi varoitellaan esim majoneesin syöntiä kun siihen laitetaan keltuaiset raakana.

Mä en oo testannu salmonelloja kanoilta, itseltäni kyllä ja meillä on käytetty myös raakana munia. Ei meiltä kyllä munia myydäkkään, kaikki kuluu kotona.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

ah, nyt tuli mieleen ei-kesäherkku, tartar pihvi! Ja siihen keltuainen, oliskin eri juttu käyttää omaa keltuaista kaupan laimeiden haaleiden sijaan. Huh, stockan kautta kotiin huomenna :smt016

kyllä maalla on mukavaa :smt006
Taitaa mennä reseptien puolelle jo, mut siihen vielä joku herkku olut ja onpa joskus nautittu tuhtia punkkuakin menestyksellä... mulla valuu kuola jo :smt106 eikä se johdu salmonellasta, heh
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Eikös siinä salmonellassa valu vastustamattomasti jostain toisesta päästä :smt005 ... Hyvähän mun on irvailla, kun en pysty niitä munia syömään.. siks meillä haudotaankin niin ahkeraan.. mää syön kokkeduudelis salmonellumia.. :smt003 ja onneks meillä on sellainen hyyskä että sen voi tarvittaessa siirtää lähemmäksi pirttiä, ja taas saa vieraat ihmetellä mihin se erio on joutunut.. joillain munislaisilla on siitä pientä kokemusta..ettei löydy aina samasta paikasta.. tai sitten niillä on häiriötä muistiin tallennuksessa. :smt005
Viimeksi muokannut maunu_muori, 10 Syys 2008, 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tarkotin, juurikin sitä että voiko munasta syntynyt tipu olla saastunut salmonellalle. Minusta se ei ole ihan sanottua. onko siitä mitään virallista tietoa kellään?
Muoks: Luin testeistä ja kyllä ihan poikasiakin testaillaan joten ilmeisesti se voi olla vastasyntyneessä...
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Kyllä voi olla. Juuri sen takia esim siitosmunien tuonnissa vaaditaan vanhempaisparven tuoreet testit. Lakeja on tehty ihan tuota varten, eli eiköhän oo ihan virallista tietoa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Aivan. Hyvä tietää. En kyllä kamalan huolissani ole. Vaikka voihan kana olla kantajakin. Mutta luulis ulkokanojen olevan vahvoja ja terveitä ja salmonellan pieni riski.
Pitää huolestua jos sairastuvat.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

salmonelloja on useita, siis niitä siihen sukuun kuuluvia.
oheisessa linkissä ne mitkä kuuluu taudinvastustukseen
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19901095
toi valkovatsurityyppinen ainakin tarttuu just munan sisällä ja poikaset on sen vuoksi sairaita syntyessään, yleensä menehtyvät tai kuolevat ennen kuoriutumista..

niinkuin tosta näkee niin salmonella on vähän niinkus yleisnimitys..
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Salmonella on myös munan sisässä, siksi sen voi saada pehmeäksi keitetyistä munista. Jos pöpöpitoisuus munan sisällä nousee haudonnan aikana kovin suureksi, sikiö kuolee. Muussa tapauksessa salmonellamunasta kuoriutuu salmonellatipu.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kuulostaa kamalalta!!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Pst: keski-euroopan kanaloista oli ( en taaskaan muista koska kuulin tai luin)osin 40 % salmonellan saastuttamia, suomessa ei oo tainut niitä tartuntoja olla kovin montaa 2000 -luvulla.. jotain hyvää on meidän piippimäisissä viranomaisissakin.

Kotimaista munaa uskaltaa syödä raakanakin .. mutta mitenkäs noi erään ison kanasainvälisen kauppaketjun majoneesit :smt017 .. suurin osahan niistä on ulkolaisia, ja johan sen juustomassoista näkee mitä on valvonta siellä. tässä asiassa vois vähän eviralle :smt038
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tymä kysyy: jos niissä kanoissa sit testeissä paljastuis salmonella niin miten se hoidetaan?
Vastaa Viestiin