Kanan opetuksesta.

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Kanan opetuksesta.

Viesti Kirjoittaja Kalle »

http://yle.fi/uutiset/ala_hauku_kanaa_t ... ra/7917100
Yllä linkki koskien kanan opetusta; mielelläni en puhu koulutuksesta.
Juttu ihan hieno lopputulemaltaan mutta minulle taas kerran särähti tämä "naksutin", mihin ihmeeseen sitä tarvitaan; muovilelu.
Olen operantisti opettanut koiria, kyyhkyjä...kanojakin. Merkiksi toivotusta käyttäytymisestä riittää esim kielellä naksauttaminen, kaikkihan sen osaavat. Sitten vaan vahvistaminen ja aina sitä merkkiääntäkään ei tarvita.
Tuntuu vähän siltä, että tästä välineestä, ihan kuin operantissa koulutuksessa mainitusta "kosketuskepistä" tehdään vaikutustaan suurempia; täysin tarpeettomkia molemmat.
Sinällään hieno juttu, että taas kerran kanasta kerrotaan sen olevan mainettaan fiksumpi, toisaalta suurin osa kanaharrastajista tämän tiedostaakin.
No, lehtijutussa sitten se tärkein olikin sitten tämän koulutuksen mainostaminen; bisnes.
Lukekaahan joskus Tuire Kaimion eläinten käsittelystä ja opettamisesta kertovia kirjoja ja artikkeleita.
Anna

Re: Kanan opetuksesta.

Viesti Kirjoittaja Anna »

Tavallaan samaa mieltä: äänellä voi tehdä saman kuin naksutin. Ja vielä enemmän. Naksutin ehkä antaa tukea - ei tuomita sitä. Täällä on jossakin puhuttu kukon kiusaamisesta, eli matkitaan kukkoa. Minä "matkin kanoja" puheessani. Tahattomasti kylläkin :smt003 se potpottaminen vaan tuntuu toimivan.
Usein käsimerkki koiralle on tehokkaampi kuin käsky. Mutta ei tuomita erilaisia kasvatusideoita: olen nähnyt kuvia, missä jäljesytskoiran nenä pidetään maassa haarakepin avulla (vuonna 19??) :smt002
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Kanan opetuksesta.

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Nenä maassa haarakepillä???????
Jos pakolla pitää opettaa, mitään tuloksia satavarmasti ei synny. Koiralla pitää olla vahva saalistusvietti, silloin jäljestäminen opitaan todella helposti, ilman saalisviettiä; on turhaa ponnistusta sun kaikki........
Ylläoleva siis koirasta.
Lintujen opettamisessa pitää olla utelias ja seurailla niiden toimintoja, siten luodaan pohja opetukselle, aivan niin kuin Anna tuolla jo kertoikin.
Operantti opetussysteemi itseasiassa on melko simppeliäkin, ei siinä tarvita kuin yhteistoimintaa linnun kanssa ja paljon havainnointia ja sen soveltamista.
Frodo

Re: Kanan opetuksesta.

Viesti Kirjoittaja Frodo »

Olen opettanut meidän kanoja tulemaan kun vihellän toimii joka ikinen kerta koska annan melkein aina ruokaa,on muuten kätevää kun haluaa kaikki yöksi sisään niin vähän rehua ja vihellys ja kaikki ovat sisällä niin ei tarvitse jousta pihaa pitki jahtaamassa kanoja :smt003
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Kanan opetuksesta.

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Tämmöistä käytännön opetusta meilläkin harrastetaan, ihan näin arkipäiväisissä touhuissa. Muuten koiran opetus on lasten leikkiä verrattuna tämmöiseen vieläkin laumaeläimenä elävään kuin kana (puhun pelkästään maatiaisista). Laumassa nimittäin johtajakukko sanoo, mitä tehdään ja ihmisen täytyy "soluttautua" ikään kuin ykköskukoksi. Voi olla helppoakin taikka sitten ei. Kanojen kanssa puhutaan ensisijaisesti laumasta ja vasta sitten yksilöstä.
Anna

Re: Kanan opetuksesta.

Viesti Kirjoittaja Anna »

Tuosta haarakepistä. Se koirakoulutusohje oli tosiaan jostain jonkun maailmansodan jäljiltä. Mustavalokuva, sarkahousuinen mies, saksanpaimenkoira. Neuvo oli, että haarakkaalla kepillä voitte pakottaa koiran pitämään nenä maassa. Painatte niskasta niin, ettei se voi kuin pitää nenän maasssa...
Onneksi näitä ei ihan paljon enää ole.
Kanoissa olen noviisi, mut noi jotenkin kuitenkin mua kuuntelee. :smt049
Vastaa Viestiin