Kanojen tuonti ulkomailta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
StinaMy

Kanojen tuonti ulkomailta

Viesti Kirjoittaja StinaMy »

Mitä dokumentteja Evira ja tulli tarvitsee kanojen tuontiin Suomeen?
Salmonella seuranta ilmeisesti on aika tiukka

Suunnitteilla on tuonti Ruotsista ja pelkästään pieneen koti harrastukseksi
Iita

Re: Kanojen tuonti ulkomailta

Viesti Kirjoittaja Iita »

StinaMy

Re: Kanojen tuonti ulkomailta

Viesti Kirjoittaja StinaMy »

Kiitos , Olen lukenut Eviran vaatimukset, onko jotain kokemuksia mitä kannattaa välttää
Indica

Re: Kanojen tuonti ulkomailta

Viesti Kirjoittaja Indica »

Eikös se tuonti nyt oo hurjan tiukkaa? Sääntöjä riittää ja kalliiksi tulee. No näin mä olen käsittänyt, mutta myönnettäköön etten tarkasti ole tutustunut. Koetin löytää yhtä vanhaa keskusteluketjua aiheesta, mutta eipä nyt pikasesti osunut silmään..
Tupsujalka

Re: Kanojen tuonti ulkomailta

Viesti Kirjoittaja Tupsujalka »

Kolmen vuoden tuontilupa on taskussa ja se olikin se helpoin rasti tässä juoksussa. Traces terveystodistusta ei kukaan kasvattaja Euroopassa suostu tekemään. Ei edes kaikkein suurimmat kasvattajat. Tulee liian kalliiksi teettää salmonellatestit harrastuksena pidettävistä linnuista sekä juoksuttaa eläinlääkäriä jokaisen vientierän tarkistusta ja paperin kirjoittamista varten. Varsinkin kun niitä munia saa myytyä ulkomaille muualle ilman papereita, paitsi Ruotsiin ja Suomeen. Ainoastaan Sussex -rotua saattaa saada eräästä Baltian maissa olevasta jättikasvattamosta, joka kasvattaa Sussexia munantuotantokanoiksi. Siellä näkyi olevan eri värejä tuotannossa.

Eli kokemus mikä pitäisi jättää tekemättä on olla kokonaan hankkimatta se pahuksen lupa ja säästää rahat ja hermot johonkin tähdellisempään. Puoli vuotta olen nyt lähetellyt pitkin Eurooppaa eri kasvattajille, isoille ja pienille sekä eri rotujen kasvattajille, sähköpostia ilman tulosta. Aionkin käydä jossain vaiheessa Eviran tädin kanssa aiheesta mielenkiintoisen keskustelun siipikarjaharrastajien harhaanjohtamisesta :smt013

Miettikää ihan huviksenne mitä esim. 50 tai 100 linnun parven salmonellatestit maksavat vaikka sitten suomalaisen labran hintojen mukaan ja lisätkää siihen eläinlääkärin käyntimaksu halvimmillaan kun tulee sen 19 munaa tarkistamaan ja raapustamaan puumerkit paperiin. Jos totta puhutaan niin en minäkään siihen rumbaan lähtisi tai ainakin pitäisi Suomeen ja Ruotsiin lähetettävistä munista saada moninkertainen hinta muihin nähden. :smt011
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Kanojen tuonti ulkomailta

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Vaikeintahan tuossa onkin just se kasvattajan etsiminen. :smt009
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Maahantuonti

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Eilen lueskelin tuolla fb:ssä sikäläistä Munanettiä, ja joku oli tuonut viiruja Ruotsista ilman mitään tuontipapereita! En tietenkään ole
asiantuntija, mutta eikö niihinkin päde samat asiat kuin muihin siivekkäisiin?

Tuoja oli ostanut ne lemmikkieläinkaupasta jossa oli todettu että ovat kaikin puolin terveitä eikä tautivaaraa ole. Suomeen tulivat rei'itetyssä
pahvilaatikossa. En mä vaan uskaltaisi, vaikka tekisi mieli tuoda jotain munia, vaikka Jerseytä, kun käydään kuitenkin etelä-Ruotsissa
pari kertaa vuodessa.
Joku siellä kommentoi että jossain Kemissä tms on heti rajan tuolla puolella lemmikkieläinliike, josta saa vaikka mitä ja sieltäkin helppo
tuoda rajan yli.

En nyt ajattele esim. mycoa, mutta ei kai ne tuontisäännöksetkään ihan huvin vuoksi ole?
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Maahantuonti

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minä lueskelin sitä samaa, ja kyllä samat mietteet herätti. Oon kuitenkin käsittänyt että tuo pohjoisessa oleva eläinkauppa toimii ns. molempiin suuntiin ihan laillisesti juurikin sijaintinsa vuoksi, eli se kait ei ole laitonta sieltä ostaa.
Oliskohan viiriäisissä jotain eroja kuitenkin muihin siivekkäisiin verrattuna, koska niitähän tuo useampikin eläinkauppa Suomessa myyntiin? :smt017
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
samapi

Re: Maahantuonti

Viesti Kirjoittaja samapi »

En ole kyllä koskaan nähny siellä viiriäisiä, rajaseudulla asuvat kyllä käy ruottin puolella kaupassa ihan samalla lailla kun suomen puolellakin. Varmaan ostavat sieltä myös lintuja, undulaattia jos olisin hankkimassa niin menisin ensteksi sinne,ihan siitä syystä etten sillä seudulla edes tiedä mistä muualta niitä vois ostaa. Mutta jos kanoista tai munista puhutaan niin ei kukaan koskaan ole esim tullissa kyselly että mitä aiot nuilla kananmunilla tehdä, vaikkakin olisivat ihan ruuaksi tarkoitettuja. Kaipa se on ihmisen omista arvoista kiinni haluaako tehdä kaiken lain mukaan vai onko se pieni rikos jos sen vahingossa kiikuttaa rajan yli. Moni ihminen täällä tornionjoki varressa kokee että se on samalla lailla omaa kotiseutua kun kotikylä on. Aina on käyty ostoksilla ruottin puolellä eikä missään ulkomailla edes koeta olevansa. Tavalliset tallaajat jotka ei välttämättä ole kovin valveutuneita ei välttämättä edes ajattele että kuolleellä kanalla, munalla, siitosmunalla tai edes elävällä kanalla olis mitään eroa tuonnin kannalta. Kun ei ole asiaa tarvinnu sen kummemmin ajatella. Tämä on sitten vain minun mielipide, joku muu täällä asuva voi tietty asian kokea erillä lailla.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Maahantuonti

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Itse en ole käynyt siellä niin en tosiaan tiedäkkään että mimmoinen paikka se on. Olisi mielenkiintoista kyllä käydä! Sehän se taitaa ollakin että sillä seudulla ei ole älyttykään sen kummemmin asiaa ajatella, mitenkäs se ruottin puolen ilmasto yhtäkkiä rajan yli mentäessä saastuu nuin vaan kun tiedä mikä kottarainen sieltä voi tallustella mennen tullen ja palatessa muutenkin, en syytä ketään siis. Mutta tosiaan joillakin on aika härskiä se asennevamma tuontien suhteen ettei edes ajatella niitä tauteja ja seurauksia, tai karanteeneja yms. :smt009
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
samapi

Re: Maahantuonti

Viesti Kirjoittaja samapi »

Aivan, juuri näin. Välillä on kyllä harmittanu kun se olis niin helppoa napata muutampi kana sieltä, lähinnä kalkkunat olis kiinnostannu mutta no antaa olla. On kyllä sen verran lukenu tuota sairaus osiota ettei oikeastaan ennää sen päästä ole niin mahottomasti kiinnostannu mitkään tuonnit. Suosittelen kaikille joilla kuume on päässy liian korkeaksi. Sitte varmuuen vuoksi laitatta kuukleen kuvahaun päälle ja katteletta vielä sitä jonki tovin. Kyllä se siittä alkaa kaikki tuonti kuuhmeet talttumhaan.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Maahantuonti

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Harmillistahan se on että tuontiasiat on niin hankalia, olisikin ne helpot reitit tuoda terveitä lintuja että saisi niitä yhteistyökykyisiä sieltä ulkomaan päästä!
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Vastaa Viestiin