outoja vai tavallisia?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

höyhen

Viesti Kirjoittaja höyhen »

nyt se kana ei muni enää ollenkaan!! se on kai sairastunut, kyhjöttää paikallaan ja joskus aivastaa... mitä ihmettä minä teenn?? olen yrittänyt mustikka mehua juottaa siitä "pruutista".. siis kyseessä on Suklaa, se tummempi tapaus.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Sillä on varmaan vikaa siellä sisäelimissä(munantuotos), jos lopetti muninnankin(ja valoa on ollut riittävästi). Ja kyllä ne tummat pilkut voi ihan hyvin olla verta, jos eivät pesussä lähde, se kalkkikuori, kun muodostuu sillain saostumalla munakalvojen pinnalla(pikkuhiljaa), niin siihen voi tarttua verta, joka ei lähde pesemällä. Vanha veri näyttää tiilen/tummanpunaiselta, ei helakanpunaiselta, varsinkin jos se on sekoittuneena kalkkiainekseen. Syitä voi olla pari, joista se toinen on ikävämpi. Ikä olis aika passeli siihen pahempaan vaivaan.. en oo mikään pahanilmanlintu, mutta vähän on huolestuttavat oireet. Tulehduksen mahdollisuus tietty pitäis eliminoida, koska siihen saattais löytyä lääkekin(jos sille rintamalle lähtee ja löytyy myötämielinen elikkotohtori), toiseen taas ei oo lääkettä ja elikko vaan kärsii.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mulle tuli vielä lisäksi mieleen, että voisko kana olla stressaantunut ja vilustunut muuton vuoksi. Mut kyhjöttäminen kuulostaa kyllä pahalta.
höyhen

Viesti Kirjoittaja höyhen »

Suklaa on nyt sitten visssiin melko joka aamu muninut nahkamunan ja syönyt sen. Suunnilleen aina löytyy märkä läntti.. Miksi tekee noin, ja mitä teen?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jos se munii nahkamunia useasti, ne voivat myös olla niin repaleisia, että ne hajoavat itsestään. Jos se todella syö niitä, voisiko sillä olla joku puutostila? Anna keitettyä, murskattua kananmunaa sille. (En tiedä yhtään, auttaako se mitään, mutta tuli mieleen..)
höyhen

Viesti Kirjoittaja höyhen »

ei kun olen nähnyt!
menin hakemaan aamulla kanamunia, suklaa oli pesässä ja kun se nousi ylös, näin sen alla nahkamunan. Sitten se nokkaisi munan rikki ja alkoi syödä...
Kalkkia ja kanamunankuoria on annettu, ja se karkki on semmosina rakeina.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Oletko kysynyt eläinlääkäriltä antibioottikuuria? Voisi auttaa, jos on tulehdus munintaelimissä. Tiedätkö kanojen alkuperää, että ovatko tuotanto/siitos- vai harrastekanalassa kuoriutuneita? Tuotantokanat on rokotettu marekia vastaan...rokote ei kyllä suojaa 100%:sti. Kuitenkin tulehdus vaikuttaisi todennäköisemmältä kuin marek, joten sitä antibioottia metsästämään sinuna lähtisin.
Vastaa Viestiin