Kestopehkusta alottelijalle

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
PunainenKana

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

Arvatkaas mitä...PEHKU PÖHISEE :smt041 :smt044 !!! Ja tänään oli tullut kaksi munaa, siis joku muukin kuin Keltajalka on ruvennu taas muninaan :smt038 . Täällä me nyt lasten kanssa varrotaan uunista omankananmuna-pannaria.
Annir85

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Kuinkas on pehkut pöhisseet??? Nyt kun varmaankin joka puolella on pakkasia ollut?
Meillä oli ollut max -13 pakkasta toissa yönä ja kanalassa oli +11 lämmintä aamulla :smt001 , tänä aamuna taas oli pakkanen laskenut melkein nolliin ja +15 näytti mittari-> äkkiä piti tuulettaa kun olivat kanat sen näköisiä, että liian kuuma on jo :oops: . Komiasti pehku palaa, vähän kun sohaisee niin sen päiväinen pölähdys nousee, tulee kiiru laittaa kuivaa päälle...
Ja on muuten kasa pikkuhiljaa pienentynyt, vaikka tavaraa olen reippaasti lisäillyt välillä, mm. olkea, turvetta ja purua.
Ruusunen
nuorikko
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Touko 2014, 11:58

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja Ruusunen »

Meidän pehku ei kyllä pala tarpeeksi. Se vaikuttaa olevan koko ajan liian kuiva. Nyt lisäsimme taas pissavettä ja toivomme parasta. Ulkona on niin kylmä, että pehkua tarvittaisi! Kahtena viime yönä vedet ovat jäätyneet kylmissä kohdissa tallia. Pahimmillaan taisi olla tallissa -2 kanalan puolella, nyt on taas 0-2 plussaa. Mies teki vähän tiivistystöitä, muutamasta paikasta ilma käy läpi :oops: Mutta pehkua pitää ilmeisesti kovasti hoitaa, olen vienyt kyllä kompostijätettä ja ilmannutkin vähän, mutta varmaan kuivuus ja hapettomuus edelleen vaivaa. Täytyypi taas heilua talikon kanssa :smt001 Tuo reikien tökkiminen kuullostaa fiksulta!
Maatiaiskanoja ja -kukkoja
Vuohia ja lampaita, lapinlehmä poikineen
Koira, neitokakaduja, kissoja, poni ja hevonen
KanastaPoniin

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja KanastaPoniin »

Mulla pehku alkoi lämmetä jonkin aikaa sitten. Käteen pinnalta kokeiltuna tuntui lämpöiseltä reunasta, jota erityisesti "hoidan" ja kasaan. Nyt on sammunut ja parina kylmimpänä aamuna juoma-automaatin pinta jäässä.

Tätä ketjua taas lueskelen ja etsin lisäneuvoja. Uskon, että kastelu olisi kunnossa, kun kuumaa vettä olen vienyt ämpärillisen pottapissalla maustettuna nyt usein. Pohjana turvetta, poninkakkaa, lehtiä, olkea, haketta, perunankuoria ja vaikka mitä! Ehkä olen käännellyt/ilmannut sitä nyt liikaa. Varmaan 3 pv välein. On tosi kuohkea/ilmava joten kenties jäähtyy..?

Tai maapohja viilentää.. Toin nyt tallista taas lisää olkea, heinäsilppua ja pian lisää hevonkakkaa, jos ei starttaa. Luulin jo kaikkeni tehneeni. Niin ja ilman vaihtumista 4 m2 kanalassa huomenna aion vielä varmistella (ei ole kostea, eikä haise). Jätin katon rajaan aukot eristyksen aikana (ei umpitiivis) ja rotat tehneet taas pari onkaloa maapohjasta (saavat pian taas sinisiä hiutaleita).

En luovuta, enkä usko, että on mahdoton tehtävä... Pakkasen kiristyessä ei olisi vara epäonnistua kauaa... Jos näihin aatoksiin on lisävinkkejä tai ajatuksia... Kiitos etukäteen!
tuulih

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Minulla on pehku lämmin, en ole ihan kauheasti sitä ilmastanut nyt koska kanat kaivavat kompostia niin tehokkaasti, talikolla pistelen kertan viikossa pohjaa myöten reikiä. Lisättyä kosteutta tulee vain juoma-astioiden puhdistamisesta. Kanakoppi pysyy noin 10-15 asteen lämpötilassa yli kymmenen asteen pakkasista huolimatta, lämmittimenä kaksi pakkasvahtia joista käytännössä vain toinen päällä, pehku ja päivisin hiukan myös valo. Kaikki syksyn lehdet ovat aikaa sitten hajonneet tunnistamattomiksi turpeen, oksasilpun ja kutterinpurun seassa. Kosteusongelmatkin ovat hellittäneet kun ulkona on kylmää ja kuivaa.

Olen lisännyt silloin tällöin kuivaa turvetta tai purua kopin reunoille. Joka aamu kasaan myös kompostin päälle isoksi kasaksi kuiviketta orsien alle. Kopissa ei haise, ja olen tällä hetkellä tosi tyytyväinen pehkuun. Kanat vaan pääsee pakkasten aikana ulkoilemaan tosi vähän, vain hetkiä koppia siivotessa ja munia hakiessa. Ne tulevat aina tärkeää pihalle mutta menevät kyllä ihan suosiolla sisään että eivät tosiaan taida viihtyä ihan näin kylmässä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kestopehkua kun verrataan aika usein kompostiin, niin olen joskus tallettanut kompostin lämpötilaa koskevia mainintoja:

- Sopiva lämpötila kompostissa on 30 ° C ja 50 ° C välillä. Alhaisempi lämpötila on osoituksena melko hitaasta toiminnasta. Jos lämpötila on kovin korkea, muodostuu kompostissa runsaasti typpeä, mikä poistuu kompostista ammoniakkina.
- Kompostorin lämpötila ei saisi laskea alle 20 asteen.
- Jatkuvassa käytössä olevan lämpökompostorin lämpötila vaihtelee 20 - 60 asteen välillä.
- Komposti toimii normaalisti, kun sen lämpötila on 20 - 75 ° C.


Mulla oli tapana laitella pehkuun mittareita ja tarkkailla lämpötiloja. Varrellinen paistomittari oli ehkä näppärin, mutta senkin kotkot piilottivat niin hyvin, että löytyi vasta vahingossa eikä silloin kun olisi halunnut tarkistaa pehkun lämmön :) Rupesin sitten laittamaan pieniä mittareita värikkäisiin ja kannellisiin muovirasioihin.
Anna

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja Anna »

Nyt kommentti - se kamala ammoniakin haju viime vuonna tuolla alakerrassa :smt016 Tänä vuonna en edes yritä.
rilla

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja rilla »

Meillä nyt pakkasta -23.4C.

Kanalassa kaikki vesiastiat sulana. Pehku toimii tosi hyvin.
Nykyään en oikein tee sille mitään. Tuon vaan kuivikeaineita,jos on liian kostea pinta.
Viimeksi n. viikko sitten kuiviketurvetta.
Sitä ennen pahna-ja heinäsilppua. Vähän mitä sattuu olla. :smt040
PunainenKana

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

Mullahan se kasa hyyty jo muutama viikko sitten. Taisin liikaakin sitä tonkia, mutta kun oli aika pienellä alueella ja piti sinne haudata lisää keittiöstä jätettä parin päivän välein... Eikä tietty käynnistyny uusiks, ees ponin kakalla, kun oli niin viileetä. Sit rupes jo veet jäätyy, ni kävin ostaa lämpölampun, josko pehkukin käynnistyis uudestaan. Kanat ei oo ollu moksiskaan, siellä ne nytkin karsinan puolella touhuaa (varmaan pakkasen puolella!) vaikka olis lämmin koppikin tarjolla :smt001 .
Annir85

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Pehku tosiaan palaa ja kosteutta kertyi vähän liiaksi. Kun eilen vihdoin saatiin kammettua peräkärry maasta irti (jäätynyt kiinni), haettiin turvetta ja purua lisää. Pehkua tyhjäsin useamman kärryllisen pihalle ja kuivaa laitoin tilalle, niin kosteus hävisi. Lämpö pääsi myös hieman laskemaan (+5), joten lämpölampun laitoin päälle, nyt on hyvä olla kanoilla +9astetta ja "kosteus" sopiva.
Annir85

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Voi pehkun pehkun pehku :smt013 nollakeli on p**seestä pehkua ajatellen... nyt melkein kaikki pehku pihalla läjässä palamassa... jätin vain orsien alle pienen kasan, että vähän lämmittää. Kävi nimittäin ihan liian kuumana taas! Ongelma sekin. Kosteutta kertyi liikaa, joten pakkoratkaisu. Kanalassa oli jo +17 lämmintä ja sitä kosteutta jälleen, nyt +10 ja hyvä ilma. Lämpölamppu on nyt koko ajan päällä, että jos jollakulla tipusella pää palelee, niin voi mennä alle lämmittelemään, toistaiseksi vain Hippu on välillä siinä istuskellut alla.
No, on ainakin kurpitsapenkin paikka valmiina, jos positiivisia puolia haetaan :smt023 eikä niin kova tyhjääminen keväällä/kesällä ennen kanalan pesua!
suskisi

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja suskisi »

Hei pehkuasiantuntijat!

Onko mahdollista laittaa pehku maatilavaneripohjaiseen kanalaan..? Suurimmaksi osaksi ihmiset, ketkä ovat pehkusta keskustelleet ja lattiamateriaalin kertoneet, ovat sanoneet kanalassaan olevan maa-lattian tai betoni pohjaisen lattian.. Kiitos jo etukäteen!
Annir85

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Mulla on maatilavaneripohjainen kanala, ja aluksi olikin kestopehku :smt002
rilla

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mulla myös,parakissa on joku paksu vaneri. En tiedä mikä,kun koppi tuli vanhana.

Mä en talvisin ota pehkuja pois. Lisää vaan kuiva-ainetta jos kosteus kohoaa.
Ja tuuletusta. Mä avaan oven. Mulla on tavallinen ja verkko-ovi.
Ulompi auki ja verkko-ovi kiinni. Kyllä se hyvin jäähtyy. :smt023
Vastaa Viestiin