Munien nokkiminen

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Meidän munien rikkominen meni ohi ihan ittestään - liekö syynä ollu "munakateus", koska nyt kun kaikki munii (siis kaikki kolme :smt005 ), niin munat ovat pysyneet ehjinä :smt001
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ja kakat, täällä ei taaskaan ole tullut munan munaa miesmuistiin. :smt013
Millainen sen vierintäpesän olis hyvä olla? Olisko jollakulla kuvaa tai ihan vaan sanallista ohjetta?
Ajattelin kokeilla tuota toisenlaista pesää ja käyttää sitten oikeasti kirvestä, jos ei ala munia kuulua. :smt012
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

No voihan kökkö. Toivottavasti saat vierintäpesän toimimaan, sillä eihän tuollaista parvea kannata pitää, joka omat munansa syö.

Mutta jos kirveshommiin joudut, niin nappatko sitä ennen mulle Konstasta kuvan? Olisi hauska nähdä onko kuukkeli vielä muuttunut. :smt001
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Me suunniteltiin, että laitetaan tarpeen vaatiessa kaikki muut paitsi kolme maatiaista pois, Konsta, Ruskee ja Musta on niinkusta tärkeitä kanoja. Ajateltiin sit pitää niitä erillään tulevasta hybridiparvesta. Mut kuvia laitan joka tapauksessa, kunhan ulkonapitokielto päättyy.

Toi muniensyönti alkoi mun käsittääkseni siitä, kun pari nuorta kanaa muni jatkuvasti lattialle vaikka kuinka opetin niitä pesämunintaan. Yhtäkkiä lattialta lakkas löytymästä munia, sit meni vain hetki eikä niitä saanut enää edes pesistä.
Tietty vois tehdä enemmän pommeja, mutta mahtaako niitten jatkuva syöttäminen olla terveellistä kanoille... Piirtelin tuossa sitä vierintäpesää, jos vaikka tänään vielä ehtisin toteuttamaan sen hökötyksen. Toivottavasti pesänvaihto auttaa.
Pauliina

Viesti Kirjoittaja Pauliina »

Meillä loppui munan syönnit ja rikkomiset, kun laitoin erilaisia juttuja kanalaan. Siis porkkanoita (ISOJA) ja kaalia ja kaikkea "tekemistä". Nyt 7 kanaa munii 5-6 munaa päivässä ja mä mietin, kelle mä ne lykkään... :smt003 Yksin ei jaksa syödä pelkkiä munia.
Wyandotte

Viesti Kirjoittaja Wyandotte »

Jokin aikaa sitten olin jo myös suunnittelemassa sitä kirvesvaihtoehtoa kun munien saanti loppui kuin seinään, jäljellä oli vain märkiä kohtia heinissä..
Suljin lattialle näkyvän alapesän kokonaan, toiseen kerrokseen jäi pesä ja kolmas erillinen 'haudontapesä
'(kun näkis vaan... ) nostettiin vielä korkeammalle, tornin päälle, vaikka samalla meni ikkunanäkymät pitsihousuilta. Yritin myös aina kurkkia ohikulkiessa että sain mahdolliset munat pois heti. Käytössä on muutama niitä valemunia, kovia, aina ollut.
Muutamassa päivässä loppui tämä villitys, lienee alkanut lattialle vierineestä munasta joka on särkynyt, muutenkin usein julkeasti tuijottelivat toistensa munintaa jopa samaan pesään ängeten, mikä tuntui oudolta,kun tilaa on- eikös se munintarauha ole niitä kanan perus'oikeuksia'..?
Samoihin aikoihin tapahtunut ulos pääsy saattoi kyllä myös vaikuttaa asiaan, nyt tulee taas melkein muna päivässä jokaiselta, tarpeettomankin paljon..
Munintarauhaa kaikille! :smt038
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Elekääs nyt hyvät immeiset liioista munista huolehtiko---aina niille löytyy ottajia tai jopa ostajia :smt002!
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mä tein loppuviikosta vierintäpesän, kanat tykkää käydä siellä kakalla. :smt017 Me ollaan nyt ajateltu antaa kanoista puolet tutuille, jotka siis ovat tietoisia munaongelmasta. Uuteen kotiin tehdään sit kaksi erillään pidettävää kanaparvea, toinen on nuo maatiaiset ja toinen lauma hybridejä.

Noilla linnuilla näkyy olevan erilainen viehtymys munansyöntiin, yksi risteytyksistä lentää haukkana kaiken pyöreämuotoisen kimppuun, kun taas vanha Reetta kohtelee munia tosi hellästi, jollei joku toinen hyväkäs ole käynyt sitä rei'ittämässä.
Mua niin tympii tämä juttu. Mä olen nyt kokeillut kolmea erisorttista pesää ja monenmoisia ruokatarjoiluita. Munia saan keittiöön asti vain jos satun olemaan kytiksellä kanan pyllyn vieressä just sillä hetkellä kun muna pulahtaa maailmaan. Kyllä mä pari lemmikkikanaa hyväksyn, mutta kymmenestä pitäis olla jo jotain hyötyäkin.
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Meilläkin nyt joku tai jotkut on ruvenneet rikkomaan ja syömään munia. :smt012

Virikkeitä ei pitäisi puuttua, kun kanat ovat monensadan neliön tarhassa, pesät ovat yöpymiskopissa, ne ovat heinäpaaleista tehtyjä ja rauhallisia. Hitsi! :smt013 Eikä noista ota selvää kuka on se munanrikkoja, kun ovat tuolla noin villeinä ja vapaina.

Syövät kauraa, punahelttaa, laidunta, saalistavat tietenkin siellä myös ötököitä, lisäksi sekalaisia ruuantähteitä. Kalkkia ja soraa on tietenkin tarjolla.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

No niin, ei sit muuta kuin teet reiän kananmunan toiseen päähän, puhallat sen kautta pillin avulla sisällön pihalle ja lataat munankuoren täyteen vedestä ja sinappijauhosta tehtyä ytytököttiä. Reiän päälle käy vaikkapa pala vanhanaikaista ikkunapaperia.

Meille jäi yhden kukon ja kolmen lemmikkikanan lauma syömään sinappipommeja, nyt sakista saa parisen munaa per päivä. :smt003
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Eipä tämä munien rikkominen lopu näköjään vaikka päällä seisois. Nyt on selvinnyt, että Martti-kana on se kaiken pahan alku ja juuri: kun Helmi tai Emma munii (tai kököttää vielä pesässä), niin Martti tunkee alle ja rikkoo munan :smt013 Nyt on Martille annettu pölkkytuomio :smt010

Olin kasvattajan yhteydessä ja haen 10 tipua alkuviikosta kasvamaan. Toivotaan, että sieltä tulee vähemmän nokkavia kanasia :smt001 Hän muuten kertoi kanssa, että oli aikanaan joku parvi, missä oli munia rikkova kana. Tästä sais joku näppärän EU-hankkeen, jossa vois tutkia munanrikkomustaipumuksen periytymistä eri kanoilla :smt002
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Meilläkin homma jatkuu edelleen. Kanat ovat nyt vapaanaan ja käyvät munimassa metsässä, sieltä ne tulee takaisin pihaan harjat keltaisina. Mä olen jo luovuttanut, tämä pikkuparvi saa elellä lemmikkinä, isännän kanssa mietittiin josko ens keväänä otettais parvi hybridejä töihin kesäkanoiks.
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Mä annoin silloin muutaman sinappimunan kun sain täältä neuvon. Kyllä ne ne aromipommit söi, mutta sen jälkeen ei ole ollut kuin ihan yksittäistapauksia. Virittelin myös pesiä silloin vielä hämärämmiksi. Meillä on paaleista rakennetut pesät ja ne tuntuvat kyllä olevan kovin mieleisiä.
Vastaa Viestiin