keltuaisen harmaa väri

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hra Heinämäki

keltuaisen harmaa väri

Viesti Kirjoittaja Hra Heinämäki »

Mikähän saa aikaan kaupan kananmunan keltuaisessa usein olevan harmaan värin, kypsäksi keittämisen jälkeen?
Vaikuttaneeko kanan syömä ravinto asiaan vai se kuinka vanhoja kananmunat ovat.
Kuitenkaan omien kanojen munissa ei harmaata väriä ole ollut.

Tosin omien kanojen munat ei ehdi vanheta kovin montaa päivää jääkaapissa. :smt003

.
Kukka

Re: keltuaisen harmaa väri

Viesti Kirjoittaja Kukka »

Siis jos puhutaan nyt kypsästä munasta, niin harmaan värin keltuaisen ympärille aiheuttaa liian pitkä keittäminen. Se miksi sitä ei tule omille munille, on sinällään mielenkiintoista. Keittiöpiireissä surumunat on kuitenkin tuttujuttu ja perustuu nimenomaan liian pitkään kypsymisaikaan. Voisi siis liittyä myös siihen ikään...
vardenji

Re: keltuaisen harmaa väri

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mulle on sanottu et johtuu keittämisestä kannen alla :smt017
Hra Heinämäki

Re: keltuaisen harmaa väri

Viesti Kirjoittaja Hra Heinämäki »

Muistaakseni oon aina keittäny munat ilman kantta ja siltikin keltuainen ei ole väriltään muistuttanu keltuaista. Siitä on kuitenkin aikaa kun viimeksi kaupan munia on ostanut.

Moni on tuttavapiirissä myös tätä väriasiaa ihmetellyt. :smt017
Heltta

Re: keltuaisen harmaa väri

Viesti Kirjoittaja Heltta »

Luin jostain että munan keltuainen on sitä keltaisempi mitä enemmän kana syö ravinnossaan vihreitä kasveja. Kaupanmunia tuottavat hybridit tuskin ovat eläissään mitään vihreää nähneetkään. Omien kanojen munat taas värjäävät munavoinkin ihan kirkkaan keltaiseksi. :smt003
Hansu

Re: keltuaisen harmaa väri

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Tästä lienee kyse sen pidemmän keittoajan kanssa: Valkuaisen rikkiyhdisteet reagoivat keltuaisen sisältämän raudan kanssa ja näin syntyy vihertävän värin aiheuttaja rautasulfidi (ihan googletin tämän :smt004 )
Kukka

Re: keltuaisen harmaa väri

Viesti Kirjoittaja Kukka »

Hansu: Näin varmaan, hyvin järrkeenkäypää =D
Jemuli

Re: keltuaisen harmaa väri

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Mä olen kanssa havainnut tämän värieron keitetyissä kaupan munissa ja omissa. Omat ei harmaannu, vaikka keittäis yli 10 min. (Keitän yleensä 12 min, kun se löllö keltuainen on niiin vastenmielinen... :smt078 , en ota mitään riskiä, että jäisi vähääkään löysäksi :smt005 )

Voisiko ruokinnan erot vaikuttaa munan rikki- ja rautamääriin niin, että kotitarvekanaloiden munat tästä syystä harmaantuisivat keitettäessä vähemmän kuin kaupan tehotuotetut munat? Ihan vain villi veikkaus :smt017
siimis

Re: keltuaisen harmaa väri

Viesti Kirjoittaja siimis »

Joko eroa rikki ja/tai rautapitoisuudessa tai sitten munan tuoreus vaikuttaa asiaan? Kotimunathan on aina melkein väkisinkin tuoreempia kuin kaupasta ostetut.
Vastaa Viestiin