UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jokunen

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Mä en yhäkään ymmärrä, mitä kukaan tekee tiedolla että tällä viikolla mun parvi on ollut ib- kun se jo kuukauden päästä voi olla ib+. Sittenkään, jos myisin tipuja/kanoja. Kun jo se eka linnunhakija voi tuoda taudin tuliaisena.

Evira varmasti ilahtuu, jos harrastajat maksavat tutkimuksen ja he saavat hienon tilaston taudista. En epäile hetkeäkään.

Mä en siis tiedä oman parveni tautistatusta. Veikkaan niiden olevan terveitä, koska meillä ei juuri kanalassa käy vieraita, kanakontaktit on nolla. Parven lisäys on hoitunut siitosmunilla. Ja kaiken lisäksi asutaan kaukana kaikesta enkä tiedä tällä kylällä muita kananpitäjiä. Sitten ovat positiivisia jos ovat altistuneet jo ennen kuin hain ensimmäiset kanat ja kukon.

Niin kauan kun meillä ei yksikään lintu oireile niin en pidä testaamistakaan tarpeellisena.
max3

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja max3 »

Ilona kirjoitti:Verinäyte otetaan ohuella neulalla siipisuonesta. Itsekin aika monta kertaa verinäytteitä antaneena sanoisin, ettei kovin tuskallista, saati sitten hengenvaarallista.
Mulle kunnanEL sanoi, et on aika riskipeliä ottaa kanoista näytettä ja niitä kuolee siihen "lähes aina"... Tällöin Evira oli juuri lopettanut IB:n tutkimisen (maksamisen), joten näytteet jätettiin ottamatta, mun kuuden kanan kahden kukon ja neljän tipun parvesta.
Käsittääkseni jollain oli joku kukko kuollut näytteenottoon, tämän episodin aikana? Ja Hiltalla epäonnistui koko näytteiden otto?
Et ei se ihan niin yksinkertaista ole, mitä Evira antaa ymmärtää. Ja tosiaan se kymmenen näytettä mitä IB:n toteamiseen otettiin (tämä taisi olla se yleisin määrä?) ja EL maksut, niin aika lähelle kuule sitä paria sataa päästään.
jamppa

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Sitä mäkin olen miettinyt, että hiukan on turhaa alkaa testauttamaan kanoja, jos se voilevitä esim tuulen mukana tai luonnonlintujen mukana.
Ja meillä vielä kotieläinpiha, missä käy kymmeniä ihmisiä päivittäin. Niin mistä mä voin tietää kenellä on muutama kana talon nurkalla ja samalla meillä käydessään kantaa pöpön meille..

Ja mitä piikittämiseen tulee, niin ei todellakaan aina ole niin helppoa ja mukavaa, mitä täällä on annettu ymmärtää! Johan siinä linnut stressaa itsensä hengiltä, kun väkisin aletaan verta laskemaan, vaikka olisi kuinka kesyjä tirppoja!
Toki mun puolesta halukkaat voi vaikka päivittäin alkaa lintujansa piikittämään ja testaamaan.

Ja lintuautoon vielä sellanen kommentti, että saattaa olla hyvinkin usein niin, että linnuilla on kyseisessä autossa paremmat oltavat, kuin esimerkiksi jossain ladan takaluukussa pienessä pahvilaatikossa kesä helteellä....
mik

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja mik »

ei se verinäytteen otto kyl todellakaan ollut mitään kauheeta. Eläinlääkäri oli kanalan eteisessä vermeineen ja mä kävin hakemassa kanalasta yksitellen linnun. Ilman mitään kiirettä, otin aina sen tirpan, joka tuli jalkoihin. Nappasin kainaloon ja juttelin sille, niinkuin aina jutustelen. Sit vaan eteiseen tirpan kanssa, toisella kädellä nostin siipeä ja ellä tuikkas piikin laskimoon. Sit ku verta oli saat putkeen niin suonta painettiin niin kauan, et ei varmasti tihkunut. Ja sit kun oli 10 näytettä otettu, niin kävin vielä katsomassa ellän odottaessa, ettei ykskään kana vuoda. Et en kyllä ymmärrä, miks tolla pitää pelotella? Ihan bueno homma.
Ilona

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Suvianne kirjoitti:Tottakai heidän mielestä on hyvä, että joku tekee ilmaiseksi tuollaista työtä!!
Varmasti haluaisivat jokaisesta taudista ja eläimestä saman.
Nyt vain käyttävät hyväksi ihmisen pelkoja ja herran pelkoa...
No mutta tehdäänhän me muutenkin joka päivä ilmaista työtä kanojemme ja säilyttämiemme kantojen / rotujen eteen. Sitähän tää harrastus on. Kenen se työ sitten pitäisi tehdä? Minusta on ihanaa asua maassa, jossa sentään on verovaroin kustannetut neuvontapalvelut eläinten omistajalle ja asiantuntevia ohjeita saa ihan tuosta vain soittamalla eläinlääkärille. Ei minusta ole lainkaan kohtuutonta, että jotain joutuu kustantamaan / tekemään itsekin. Eviralle ei harrastekanojen (tai muidenkaan eläinten) tautivalvonnasta ole mitään hyötyä, eikä ne työtään tee oman hyötynsä takia, kyllä se hyöty lankeaa ihan sataprosenttisesti meidän eläimille. Enkä mä kyllä pidä eläinlääkäriä minään suurena herrana, vaikka ne ennen vanhaan istuikin kirkossa kunnanlääkärin edessä ja ihan syystä. Jos talosta kuoli lapsi, niin muutama sentään jäi, mutta jos kuoli lehmä, saattoivat kuolla kaikki lapset.

Jokainen voi ihan vapaasti jättää MTT:n ja Eviran suosituksia noudattamatta, mutta älkää nyt hyvät ihmiset neuvoka muita tekemään niin!
Suvianne

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Herralla meinaan eviraa :smt005

minusta kukaan ei ole neuvonu ketään tekemään vastoin mitään. Porukka on vain kertonut eriävää mielipidettä...
siimis

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja siimis »

mik kirjoitti:ei se verinäytteen otto kyl todellakaan ollut mitään kauheeta. Eläinlääkäri oli kanalan eteisessä vermeineen ja mä kävin hakemassa kanalasta yksitellen linnun. Ilman mitään kiirettä, otin aina sen tirpan, joka tuli jalkoihin. Nappasin kainaloon ja juttelin sille, niinkuin aina jutustelen. Sit vaan eteiseen tirpan kanssa, toisella kädellä nostin siipeä ja ellä tuikkas piikin laskimoon. Sit ku verta oli saat putkeen niin suonta painettiin niin kauan, et ei varmasti tihkunut. Ja sit kun oli 10 näytettä otettu, niin kävin vielä katsomassa ellän odottaessa, ettei ykskään kana vuoda. Et en kyllä ymmärrä, miks tolla pitää pelotella? Ihan bueno homma.
No jospa kaikki sitten tilaa saman eläinlääkärin, kuín mikä sulla kävi. Nimittäin ihan kiva, ettei teillä ollut todellakaan mitään kauheeta. Meillä kuule pistettiin ja pistettiin, toisesta siivestä parista kohtaa ja kun ei onnannu niin sitten toisesta. Ja sittent odettiin että eipä onnistunut siitäkään ja haetaan uutta lintua. Kymmentä verinäytettä varten meillä pisteltiin viittätoista lintua, joista tosiaankin osaa useampaan otteeseen. En ihan buenoksi sanoisi sitä hommaa, vaikka en itse siitä sen suuremmin stressannutkaan. Kanat kyllä, etenkin ne joista tehtiin neulatyynyjä...
AnetteMilli

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

jamppa kirjoitti: Hullua, että ihmiset jotka täällä vauhkoaa IB:stä ja on sitä mieltä, että se on maailman vaarallisin ja haitallisin tauti- Samaan aikaan myy omia IB+ lintuja ympäri suomea :smt017 Se nyt ainakin kyllä edistää taudista eroon pääsyä, ainakin omassa kanalassa...

Niin tai päinvastoin, ei pidä tautia minään, mutta silti myy kaikki lintunsa pois, että saa desinfioida tilansa ja aloittaa joskus uudelleen. mm. puhtailla munilla :smt064
Joten vähän samoilla linjoilla nyt jamppan kanssa, ketään osoittamatta ja loukkaamatta!

(kannattikohan tätä mietettä julkaista... :smt012 )
jamppa

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja jamppa »

AnetteMilli kirjoitti sen mitä mä en uskaltanu kirjoittaa :smt004
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

:shock:
Viimeksi muokannut lautapihti, 15 Kesä 2011, 01:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

max3 kirjoitti:Mulle kunnanEL sanoi, et on aika riskipeliä ottaa kanoista näytettä ja niitä kuolee siihen "lähes aina"... Tällöin Evira oli juuri lopettanut IB:n tutkimisen (maksamisen), joten näytteet jätettiin ottamatta, mun kuuden kanan kahden kukon ja neljän tipun parvesta.
Käsittääkseni jollain oli joku kukko kuollut näytteenottoon, tämän episodin aikana? Ja Hiltalla epäonnistui koko näytteiden otto?
Mulle kanssa ell sanoi, että kana saattaa kuolla verikokeeseen. Hän kyllä lupasi, että antaa omia (toiselle ell:lle varattuja!) nuorikoitaan tilalle, jos saa mun kotkoja hengiltä ;)
En tiedä, että oliko epäonnistumisen syynä vääränlaiset neulat vaiko se, ettei ell ollut ennen ottanut verta kanoilta? Neljältä kanalta koetettiin ottaa näytettä, mutta tuloksena n. yhden näytteen verimäärä ja kanoilla mahtavat mustelmat kainaloissa. Käsittelyyn ja sylittelyyn tottuneet kanat eivät olleet toimenpiteestä moksiskaan, mutten mä taida uutta näytteenottoa siltikään haluta :smt016 Taisi olla Beanin kukko, joka kuoli verikokeeseen?

Nythän ei ole myyntirajoituksia, eikä muitakaan virallisia rajoituksia ib-positiivisillä tiloilla. Koska tämän hetkinen ohjeistus on suositus-tasoa, niin mitään kauheeta hulabaloota ei kannata enää lietsoa, koska jokainen tekee kumminkin ne omat henkilökohtaiset ratkaisut...esim. jatkaako positiivisen parven pitoa vai luopuuko (toistaiseksi) kanoista jne.

Minusta on kyllä oikein ja reilua kertoa myyntitilanteessa oman parven tilanne myös tämän taudin osalta...aivan samoin kuin muidenkin tautien osalta.
kanamummo

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

kanamummo kirjoitti:
flai kirjoitti:Ihan samaa mieltä siimiksen kanssa. Kovasti vouhotetaan muka eläinten hyvinvoinnin nimissä, mutta rahastahan tässä on kysymys...
Hää vei jalat suustani että pölähti!!

Muistattekos millasta oli kun Newcastle tuli?? Kanat tapettiin ENSIN ja testattiin vasta SITTEN! Oikeen eläinlääkäri tuli ja suoritti tuhonnan, niinku meitin yhteishaudonnalle kävi kaverin kans. Tää on pikkujuttu, kuitenkin. Elekää hermostuko.

Ja nimenomaan, kuten yllä todettiin, jos eläimillä ei oo ressiä, ei tuu tautejakaan niin helposti.
Lainaanpa itteäni tuolta ketjun alkupäästä. Pahimmasta päästä oleva tauti tää IB ei ole. En ole testauttamassa kanojani, en ole eroamassa kerta en NC:n aikaankaan eronnut säilyttäjistä, en jaksa hermostua. Tämän kanssa pystyy elämään. Kunhan muistetaan se, että jos kanoissa esiintyy omituisia oireita , meillä on velvollisuus testauttaa ja ilmoittaa. Ihan solidaarisuudesta muita kanailjoita kohtaan!

Muistaako muuten muut miten yksinäistä touhua säilyttäminen oli ennen Siipinettiä tai varsinkaan Munista? Vaikka täällä vähän kohkataan välillä, voi luoja miten hyvä tiedonvälityskanava tää on! :smt023
Suvianne

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

AnetteMilli kirjoitti:
jamppa kirjoitti: Hullua, että ihmiset jotka täällä vauhkoaa IB:stä ja on sitä mieltä, että se on maailman vaarallisin ja haitallisin tauti- Samaan aikaan myy omia IB+ lintuja ympäri suomea :smt017 Se nyt ainakin kyllä edistää taudista eroon pääsyä, ainakin omassa kanalassa...

Niin tai päinvastoin, ei pidä tautia minään, mutta silti myy kaikki lintunsa pois, että saa desinfioida tilansa ja aloittaa joskus uudelleen. mm. puhtailla munilla :smt064
Joten vähän samoilla linjoilla nyt jamppan kanssa, ketään osoittamatta ja loukkaamatta!

(kannattikohan tätä mietettä julkaista... :smt012 )
No minä olen sitä mieltä, että näinkin saa tehdä!!
Kyllä ostajia on jos eullisesti myy. Ja paljon ostajista hakee kanansa vain kesäksi!! JUa sitten ne menee pataan.
Ihan kuten minä myin viisi kanaani. Niistä tuli kesäkanoja ja pata odottaa syksyllä.
Joten tuskin sellanen ostaja edes välittää onko ib tai marek tai mikä vaan piilevänä. Ja onko sillä väliä???

Ihmeellistä tuomitsemista... Jos elinkeinon saa helpommin puhtaista linnuista, niin miksi niitä ei saisi hankkia...
Vaikka oikeasti ajattelisikin,m että tää on turhaa!!
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Niin,kyllä anetellekki linnut kelpas kun sai halvalla,ankkoja hakiessa tärkeintä tuntui olevan paljonko hinta tippuu,nyt sitte mollaa vaikka kuinka hyvin yritin selvittää,kanailutauon todelliset syyt :smt009 .jampan kirjoituksista nyt en välitä,on yhdentekevää mitä hän kirjoittaa,pitää ikiomaa kananettiään,tulee vaan tänne välillä aina haastamaan riitaa,ja tekemään selväksi että maattariporukka pysyköön kaukana rotukanayhdistyksestä,kyllä mä tiedän mistä syystä jamppa on mun kohdalla vetäny herneen nenään,jokainen muukin tajuaa jos vähä miettii :smt017
Rusina

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä jo odotinkin, koska täällä alkaa tämä harrastajien keskeinen osoittelu ja syyttely :smt012. Olisin uskaltanut lyödä vetoa, ettei kauan kestä.

Ensinnäkin, kuka ihme on se, joka muka myy IB-kanansa pois, desinfioi tilansa ja aloittaa "puhtailla munilla"? Kyllä kananpidon lopettavien syyt ovat ihan muut, vaan on kivaa arvostella jos ei tunne ihmisiä eikä tiedä todellisuutta.
Se joka ei ole käynyt läpi sitä prosessia, jonka ensimmäiset IB+ tilat kävivät läpi henkisesti, ei voi ymmärtää kuinka traumatisoivaa se oli. Miettikööt vaan kukin tykönään miten itse olisi reagoinut. Pahin oli se Eviralta tullut yltiövirallinen ja uhkaava "rajoittavat määräykset kirje", jossa hyvin yksiselitteisesti kerrottiin, että KANAT ON LOPETETTAVA! Vaikka toisenlaista tietoa tuli muualta, niin virallinen kirje virallisine sävyineen ja vielä annettuna tiedoksi useammalle viranomaistaholle, oli todella shokeeraava. Jos talosta olis löytynyt diapamia, niin taatusti sitä olisi kulunut. Muutama kananomistaja kävi läpi parin-kolmen viikon helvetin, sillä aikaa kun muut ihmettelivät asiaa ja seurasivat sivusta. Meilläkin vietettiin monen monta unetonta yötä ja käytiin monta totista keskustelua asian tiimoilta. Korvausvastuusta kanojen lopettamisen vuoksi väännettiin kättä viranomaisten kanssa. Meillä henk koht tilanne oli sikäli hankala, että jos rajoittavia määräyksiä ei olisi purettu, niin meidän tälle kesälle suunniteltu muutto olisi jäänyt toteuttamatta, koska olimme karanteenissa eikä lintuja olisi saanut siirtää. Toinen mahdollisuus olisi ollut lintujen hävittäminen. jolloin muutolle ei olisi ollut esteitä. Vaan parin sadan linnun lopettaminen, hävittäminen jne. olisi ollut kallis prosessi omalla kustannuksella. Jos joku viitsii vilkaista mun rotulistaa tuolta allekirjoituksesta, niin luulisi tajuavan, että kyseessä eivät ole mitkään a' 5e kanat! Kyseessä oli siis sekä henkisesti, että taloudellisesti melko suuri asia. Jos tästä talosta olisi kanat hävitetty, niin yhtään siivekästä tai munaa ei olisi enää koskaan hankittu, IB:llä tai ilman! (Olen katkera, myönnän sen.)

Kukaan ensimmäisten IB-kanojen omistajista ei ole vasiten hankkinut tautia eikä sitä tietoisesti levittänyt ennen IB-testauksia. Nyt kanojen ostajilla on parempi mahdollisuus valita ottavatko riskin viruksesta vai eivät.

Oikeasti, IB:N SUURIN VAARA ON SEN JÄTTÄMÄT HENKISET VAURIOT KANANOMISTAJIIN. Kanat pärjäävät taudin kanssa mainiosti, olivat sitten aitoja maatiaisia tai ahtaasti sukusiitettyjä rotukanoja tai vaikka tuotantokanoja.

Mun mielipiteeni on, että kanojaan testaamattomalla (mahdollisella positiivisella) ei ole mitään oikeutta arvostella IB-positiivisten lintujen omistajien päätöksiä. Siihen on oikeus ainoastaan tutkitusti IB-negatiivisten tai -positiivisten parvien omistajilla ja kanattomilla ihmisillä! Jos haluaa arvostella, kannattaa katsoa peiliin, teettää testit ja sitten vasta aloittaa toisten ristiinnaulitseminen ellei hirttosilmukka olekin testien perusteella jo tipahtanut omaan kaulaan...
(Anette on jo tehnyt valintansa IB:n suhteen, joten hänellä on "oikeus" mielipiteisiinsä :smt002. )

Mikähän myrsky tästä syntyy :smt047 ...(kun pystyisikin pysymään erossa tästä keskustelusta, vaan ei, ne traumat pakottavat jatkamaan...)
Viimeksi muokannut Rusina, 15 Kesä 2011, 09:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin