UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ilona

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Maatikko kirjoitti:
Ilona kirjoitti:Harmittaahan moinen hinta, mut toisaalta se tulee takaisin muutaman nuorikon myynnillä
Mua vaan mietityttää se, että jos tosiaan myyn esim. kaksi tipua kesäkuussa ja kolme elokuussa, niin eikös molemmilla kerroilla periaatteessa pitäisi ottaa erikseen ne testit, jos sen taudin leviäminen on niin epämääräistä kuin miltä vaikuttaa? Jos siis tienaan tipuista esim. kesäkuussa 30€ ja elokuussa 45€ ja kaksi testiä tulee maksamaan yht. n. 400€, niin... :smt017

Ymmärrän toki että useimmilla on enemmän myyntiä jne. jolloin paremmin kannattaa ottaa testit aina kun myy poikaseriä. Kaipa se on muutenkin järjetöntä yrittää pitää näin minimaalista parvea säilytysmielessä. Nyt pitää oikeesti miettiä :smt012
No en mäkään kyllä aio ruveta joka myynnin yhteydessä testaamaan, jos ei välissä ole kontakteja muihin tiloihin. Ja minusta kannattaa kyllä pitää ihan kaiken kokoisia parvia säilytysohjemassa. Maatiaissäilytys on kaikkea muuta kuin järjetöntä!
smari

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja smari »

Saapa nähdä kauanko enää pystyn pitämään näppäimet kurissa. Kyllä jo niin paljon tekisi mieli kirjoittaa omia mielipiteitä tähän ketjuun enemmänkin...

Yhdessä asiassa lipeän päätöksestäni ja kritisoin asiaa mistä ei vielä ole kai kukaan maininnut. Eli mua ärsyttää ihan älyttömästi se viranomaisten käyttämä termi TAKAPIHAKANALA. Voiko pienkanalaa enää enemmän nimityksellä halventaa? Takapihakanalasta tulee mieleen vain negaatioita, vrt "hyllyn alta", "pimeä", "ketjukoira". Eli pitäisikö meidän hävetä kun pidämme takapihakanalaa? Olemmeko tosiaan viranomaisille vain vaiva ja riesa "oikeiden" kanaloiden rinnalla? ETT ajaa ymmärrettävistä syistä isojen etua, mutta Eviran pitäisi kuulua yhtäläisesti kaikille. Jos seuraavaksi iskee vaikka joku tauti porkkanoihin, niin keksitäänkö kotona oleville kasvimaillekkin joku haukkumanimi? Ja halveksitaan niiden pitäjiä sitä kautta? Ja jos tätä nyt nämä nimittelijät lukee, niin toivoisin että mietitte olisiko korrektia unohtaa koko termi. Harrastajien kanalat ei yleisesti ole mitään salaisesti takapihalle piiloitettuja epämääräisiä paikkoja ja se tuosta takapihakanalasta tulee mieleen. Yhteistyöhalukkuuttakin harrastajilta varmasti löytyy viranomaisten suuntaan, porukka rekisteröityy, noudattaa ohjeita jne. Eli lapsellisen nimittelyn aika voisi jo olla ohi? Jos ei voi, niin saisinko tietää mikä nimittelyyn oikeuttaa?
-Toivoo se joka ei ole takapihakanalan pitäjä, vaan pitää pienkanalaa, harrastekanalaa, omatarvekanalaa, kotikanalaa ihan avoimesti etupihalla.
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

No niin,saatiinhan mtt.kin jotain kommentoimaan,paljo terhi oli saanut asiaa kirjoitettua,kuitenkaan mitään päivänpolitiikkaa kuumentaneita kysymyksiä ei tässä
auennut,esim.mitä auttaa jos saneeraa kanalansa ja saa näin ib.n pois tilalta kun kuitenki tauti on aika laajasti ympärillämme,millä varmistetaan ettei tauti tartu uudelleen koska on melko vaikea toteuttaa tuotantokanalaoille tarkoitettua tautisuojausta,ymmärsin kyllä lukemani ettei mtt.ole oikea instanssi antamaan tähän vastausta,kysymys kuuluukin,miksi säilytystyöntuntevana laitoksena mtt käyttää suoraan eviran tuotantokanaloille tarkoitettua ohjeistusta takapihakanaloihin,tämä on se yksi mun järkeen mahtumaton asia.ymmärsin senkin että terhi ei nyt vastaa tähän kysymykseen täälä kun näköjään niin monissa asioissa tulee vastaan ettemme voi ku ollaan tutkimuslaitos,mtt.näyttääkin olevan kuin valtamerilaiva,etenee omaa reittiään jolta ei poiketa ja jos poiketaan niin
se vie aikaa,kovasti olis kaivattu jotain kommenttia/näkyvyyttä ib hysterian aikaan että sellaistakin on suomen harrastekanaloissa kun maatiaiskanansäilytys,mahtoiko tautiasioista vastaava viranomaistaho edes tietää sellaisesta,nyt tämä mun nimeämä valtamerilaiva poikkes reitiltään,ja toi ensimmäistä kannanottoaan ib.stä n,2kk myöhässä.

kiitokset kuitenki terhille!!
Lyydia

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Oon kyllä samaa mieltä Suviannen kanssa että aikamoista hysterointia koko homma.Eiköhän tuo tauti ole jo melkein joka kolkassa kun lukee näitä ketjuja. Tässähän tulee vainoharhaiseksi kun lukee näitä juttuja vaikkei mitään oireita olekkaan.Tosiaankin muuten hiljaista muniksessa.On varmasti tauti olut Suomessa jo pitempään muttei sitä aiemmin tutkittu,miten se nyt yhtäkkiä niin monelta tilalta löytyisi.Itse en kyllä aio testauttaa linuja ja aion ostaa kanojakin jos mielenkiintosia on kaupan,kovin hiljaista vaan on myyntimarkkinoilla :smt047
Ilona

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Ilona »

smari kirjoitti:Saapa nähdä kauanko enää pystyn pitämään näppäimet kurissa. Kyllä jo niin paljon tekisi mieli kirjoittaa omia mielipiteitä tähän ketjuun enemmänkin...

Yhdessä asiassa lipeän päätöksestäni ja kritisoin asiaa mistä ei vielä ole kai kukaan maininnut. Eli mua ärsyttää ihan älyttömästi se viranomaisten käyttämä termi TAKAPIHAKANALA. Voiko pienkanalaa enää enemmän nimityksellä halventaa? Takapihakanalasta tulee mieleen vain negaatioita, vrt "hyllyn alta", "pimeä", "ketjukoira". Eli pitäisikö meidän hävetä kun pidämme takapihakanalaa? Olemmeko tosiaan viranomaisille vain vaiva ja riesa "oikeiden" kanaloiden rinnalla? ETT ajaa ymmärrettävistä syistä isojen etua, mutta Eviran pitäisi kuulua yhtäläisesti kaikille. Jos seuraavaksi iskee vaikka joku tauti porkkanoihin, niin keksitäänkö kotona oleville kasvimaillekkin joku haukkumanimi? Ja halveksitaan niiden pitäjiä sitä kautta? Ja jos tätä nyt nämä nimittelijät lukee, niin toivoisin että mietitte olisiko korrektia unohtaa koko termi. Harrastajien kanalat ei yleisesti ole mitään salaisesti takapihalle piiloitettuja epämääräisiä paikkoja ja se tuosta takapihakanalasta tulee mieleen. Yhteistyöhalukkuuttakin harrastajilta varmasti löytyy viranomaisten suuntaan, porukka rekisteröityy, noudattaa ohjeita jne. Eli lapsellisen nimittelyn aika voisi jo olla ohi? Jos ei voi, niin saisinko tietää mikä nimittelyyn oikeuttaa?
-Toivoo se joka ei ole takapihakanalan pitäjä, vaan pitää pienkanalaa, harrastekanalaa, omatarvekanalaa, kotikanalaa ihan avoimesti etupihalla.
Mä olen lukenut termin "takapihakanala" lintuinfluenssakohun aikaan Suomen Kuvalehdestä, jossa maan suurimman munituskanalan omistaja vaati "takapihakanaloita" kiellettäväksi "vaarallisina". Tämä on ainoa harrastusta kielteisesti luonnehtiva juttu, johon olen törmännyt. Missään viranomaisten tiedotteissa en ole koskaan nähnyt käytettävän tätä sanaa. Missä sä olet tähän törmännyt? Onko sana tullut tosiaan viranoamisen suusta vai toimittajan kynästä? Siinä on aika iso ero. Esim. Terhi Nikkonen kirjoittaa äskeisessä viestissään varsin arvostavasti kasvattajista, säilyttäjistä ja harrastekanaloista. Mä sain viime siitoskaudella aivan loistavaa palvelua Siipikarjaliitosta. Eviran palvelu on samoin ollut hyvää, yhden raadon olen lähettänyt ja sieltä soitettiin tulokset heti tutkimuspäivänä kotiin. Kallista lystiä tosin oli, kun en älynnyt käyttää harraste-eläinlähetettä. En ole kokenut yhdenkään viranomaisen tai ammattilaisen suhtautumista vähättelevänä tai kielteisenä, vaan aina on suhtauduttu ystävällisesti ja kiinnostuneesti tähän hommaan.
Ilona

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Xaus kirjoitti:Nyt saa jo myydä ja ostaa. Mä ostaisin mieluiten kanat yksityisiltä ihmisiltä, kotipihakanalasta. En siis ostaisi kana-autosta. Mut jokainen ostaa, mistä haluaa. :smt001

Tohon Smarin äskeiseen viestiin viitaten on pakko lainata Xaus:n viestiä tuolta kauempaa. Eläinten liikkuva kauppa on lailla kielletty. Se on siis rikos, ei mikään "jokainen ostaa, mistä tykkää" -juttu. Tapahtuuko tällaista todella edelleen? Jos tapahtuu, niin voisimme toki miettiä itse kukin tykönämme, mistä mahdolliset kielteiset "takapihakanala"mielikuvat voisivat johtua. Samalla voisimme miettiä, mitä itse voisimme tehdä niiden mielikuvien muuttamiseksi. Ei niihin mielikuviin oikein kukaan muu voi vaikuttaa kuin harrastajakunta itse.

Miltä näyttäisi seuraava viesti koiraharrastajien keskustelupalstalla: "Mä ostaisin mieluiten koiran yksityisiltä ihmisiltä, kotipihakennelistä. En siis ostaisi koira-autosta. Mut jokainen ostaa, mistä haluaa." Millaista keskustelua se herättäisi? Olisiko se mahdollinen? Mulla ei ole koiraa, joten en osaa sanoa.

Voisiko olla mahdollista, että on olemassa myös semmoisia toimintatapoja ja asenteita, jotka ovat antamassa aihetta näille "takapihakanala"jutuille? En nyt siis viittaa nimimerkkiin Xaus tai kehenkään muuhunkaan, vaan ihan yleisellä tasolla heitän kysymyksen ilmaan. Ollaanko me kanalaharrastajat niin hirveän täydellisiä, eettisen eläintenpidon malliesimerkkejä kaikin puolin? Mehän täällä niin usein moitimme suuren mittakaavan siipikarjataloutta ja usein tietysti ihan aiheellisesti. Mutta kyllä niitä rikkoja on meidän omissakin silmissämme. Mä en ainakaan ole mitenkään täydellinen.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ilona kirjoitti:Eläinten liikkuva kauppa on lailla kielletty.
Kyllä se kana-auto on ihan laillinen kulkupeli nykyäänkin! Erona takavuosiin on se, että elukat pitää varata/tilata etukäteen eli autosta saa myydä vain elikoita, joiden uusi kotiosoite on jo tiedossa. <---Viime vuoden tilanne oli näin.
Ilona

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Eläinsuojelulain 27 §: Eläinten kaupan harjoittaminen liikkuvana kauppana on kielletty.

Tässä koko pykälä kokonaisuudessaan. Onko olemassa jotain oikeustapauksia, joissa olisi etsitty liikkuvan ja ei-liikkuvan kaupan rajaa? Tietenkin tilatun eläimen saa tuoda ostajalle. Se ei ole liikkuvaa kauppaa. Mutta muuten kuulostaa kyllä äärimmäisen epäkurantilta toiminnalta tämmöiset kana-autot, hyvin harmaalla alueella liikutaan. Mistä tällaisten eläinaines on peräisin? Ovatko jotain välittäjiä siis? Kuljetetaanko autoissa useamman tilaajan eläimiä kerralla? Kuinka pitkiä aikoja? Desinfioidaanko auto joka erän välillä? Eipä ihme, jos taudit leviää, jos tollaista harjoitetaan. Enkä ihmettele kielteisiä "takapihakanala"juttujakaan, jos tuollaisia autoja jossain kiertelee. Tulisi itsellekin ulkopuolisena hyvin vastenmielinen kuva harrastuksesta, jos se kuva muodostuisi jonkun kana-auton perusteella. Mä ilmoittaisin varmuuden vuoksi poliisille ja pyytäisi selvittämään luvat sun muut, jos semmoinen alkaisi operoida näillä main. Voi vain kuvitella, millainen äläkkä nousisi, jos koiria tai kissoja myytäisiin eläinvälitykseen erikoistuneesta autosta. Hyi olkoon.

Lakiin ja eläintauteihin liittyen tuli mieleeni toinenkin pykälä: Eläinsuojelulaki 24 §: Ammattimaista tai muutoin laajassa mitassa tapahtuvaa koirien, kissojen ja muiden seura- tai harrastuseläinten myymistä harjoittavan on hyvissä ajoin ennen toiminnan aloittamista tai lopettamista taikka toiminnan oleellisesti muuttuessa tehtävä siitä kirjallinen ilmoitus sille aluehallintovirastolle, jonka toimialueella toimintaa harjoitetaan. Missä menee "laajan mitan" raja seura- ja harraste-eläiminä pidettävien siipikarjaeläinten kohdalla? Jos toiminta on laajamittaista, niin millaista tautivalvontaa edellytetään?
Suvianne

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Rusina, sinäkö et vois myydä enää poikasia virallisena poikastuottajana??
Koska olet IB-positiivinen?
Olen pahoillani, mutta minusta se on naurettavaa.
Kyllä tämä tauti on jo niin levinny, että sen voi laittaa marekin kanssa samaan.
Kun myy sanoo, että IB ja marek löytyy, mutta ovat onneksi hyvin vastustuskykyisiä.

Ostaja sitten päättää ottaako vai ei.

MInä ostaisin. ja uskon monen muunkin ostavan.
Joten jos kukaan ei kiellä, niin jatka ihmeessä poikastuottajana.
Korpela

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Korpela »

lautapihti kirjoitti:No niin,saatiinhan mtt.kin jotain kommentoimaan,paljo terhi oli saanut asiaa kirjoitettua,kuitenkaan mitään päivänpolitiikkaa kuumentaneita kysymyksiä ei tässä
auennut,esim.mitä auttaa jos saneeraa kanalansa ja saa näin ib.n pois tilalta kun kuitenki tauti on aika laajasti ympärillämme,millä varmistetaan ettei tauti tartu uudelleen koska on melko vaikea toteuttaa tuotantokanalaoille tarkoitettua tautisuojausta,ymmärsin kyllä lukemani ettei mtt.ole oikea instanssi antamaan tähän vastausta,kysymys kuuluukin,miksi säilytystyöntuntevana laitoksena mtt käyttää suoraan eviran tuotantokanaloille tarkoitettua ohjeistusta takapihakanaloihin,tämä on se yksi mun järkeen mahtumaton asia.ymmärsin senkin että terhi ei nyt vastaa tähän kysymykseen täälä kun näköjään niin monissa asioissa tulee vastaan ettemme voi ku ollaan tutkimuslaitos,mtt.näyttääkin olevan kuin valtamerilaiva,etenee omaa reittiään jolta ei poiketa ja jos poiketaan niin
se vie aikaa,kovasti olis kaivattu jotain kommenttia/näkyvyyttä ib hysterian aikaan että sellaistakin on suomen harrastekanaloissa kun maatiaiskanansäilytys,mahtoiko tautiasioista vastaava viranomaistaho edes tietää sellaisesta,nyt tämä mun nimeämä valtamerilaiva poikkes reitiltään,ja toi ensimmäistä kannanottoaan ib.stä n,2kk myöhässä.

kiitokset kuitenki terhille!!
Pesaan itseäni. Otan mielummin kanoja joilla on jo ib+, koske ne ei voi enää sairastua. Ja tietystipitää olla varovainen ettei tartuta sellaista kenellä ei vielä ole sitä. Olis kamalaa tartuttaa jonkun tuttavan kanat. Mutta samalla tavalla pitää varoa vaikka salmonellaa tai sitä toista tautia minkä nimeä en ikinä muista mutta mikä on Suomessa vissiin aika yleinen.


Toi takapihakanala juttu, pakko kommentoida.
Täällähän siihen eniten törmää.
Osa käyttää sitä ihan vaan nimenä, kuten esim minä, mulla on takapihalla kanala = takapihakanala. Toisaalta alan kallistua pikkuhiljaa kotikanala nimen alle koska mustakin takapihakanalalla on negatiivinen sävy.
Yhdessä toisessa ketjussa:

Kyllä hinnat munkin mielestä kannattaa pitää riittävän korkealla. Ilmaiseksi kun ruvetaan jakelemaan niin kanoja löytyy kohta jokatoiselta takapihalta ja jos jonkinlaisista oloista. Kuluja on varmasti kasvattajallakin, ja hyvinvoinnista on mielestäni ostajankin oltava valmis maksamaan, tai sitten jättää ostamatta.
Tuo patu jolta omat kotkottajat ostin, pyysi valkoisista kanoista 12e, ruskeista 15e ja kukot oli hinnoiteltu värin mukaan. Halvimpia olivat valkoiset (15e), valko-ruskeankirjavat parikymppiä ja kauniit, kirjavat maatiaiskukot 75e. Kirjava komistus jäi ostamatta ja tyydyin valkoisen ja ruskean remixiin.
Mieluummin olisin ostanut toki kunnon maatiaisia, vaan kun myyjiä ei tältä Suomen kolkalta parin kuukauden etsinnän jälkeenkään löytynyt. Kalliina en näitä minkälie-rotuisia kanasia siltikään pitänyt, ainoastaan noi maatiaiaskukot oli ehkä "vähän" ylihinnoiteltu.
:smt002

Tässä esim on mun mielestä negatiivinen sävy.

Olisin halunnut tolta tiedottaja ihmiseltä sen tiedon että tartuttaako IB+ kana joka on siis jo taudista parantunut, ib:tä vai onko sille vaan jäänyt vereen se vasta-aine muistoksi taudista ja suojaksi jatkoa varten.
monnilainen

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Takapihakanala lienee rantautunut ihan suorana käännöksenä tuolta lontoon kielestä. Siellähän se tarkoittaa harrastekanalaa ilman minkäänlaista väritystä suuntaan tai toiseen. Meillä kyllä olen kohdannut sitä käytettävän negatiivisessakin sävyssä ja se on tietysti ikävää, sillä usein harrastekanaloissa kanoilla on huomattavasti lajinomaisempi elämä kuin ammattikasvatuksessa. Mutta olen nähnyt myös sellaisia kopperoita harrastajilla, etten kyllä nimittäisi miksikään kanalaksi. Ne ovat valitettavasti olleet nimenomaan eläinkopperoita. Ehkäpä negatiivinen sävy tulee myös vähän tällaisista paikoista, joita ei varmaankaan voi ainakaan kovin hygieenisiksi mainostaa. No, smari, minä aion jaksaa pitää sormeni irti näppäimistä, tympii koko juttu :smt006
Korpela

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Ilona kirjoitti:Eläinsuojelulain 27 §: Eläinten kaupan harjoittaminen liikkuvana kauppana on kielletty.

Tässä koko pykälä kokonaisuudessaan. Onko olemassa jotain oikeustapauksia, joissa olisi etsitty liikkuvan ja ei-liikkuvan kaupan rajaa? Tietenkin tilatun eläimen saa tuoda ostajalle. Se ei ole liikkuvaa kauppaa. Mutta muuten kuulostaa kyllä äärimmäisen epäkurantilta toiminnalta tämmöiset kana-autot, hyvin harmaalla alueella liikutaan. Mistä tällaisten eläinaines on peräisin? Ovatko jotain välittäjiä siis? Kuljetetaanko autoissa useamman tilaajan eläimiä kerralla? Kuinka pitkiä aikoja? Desinfioidaanko auto joka erän välillä? Eipä ihme, jos taudit leviää, jos tollaista harjoitetaan. Enkä ihmettele kielteisiä "takapihakanala"juttujakaan, jos tuollaisia autoja jossain kiertelee. Tulisi itsellekin ulkopuolisena hyvin vastenmielinen kuva harrastuksesta, jos se kuva muodostuisi jonkun kana-auton perusteella. Mä ilmoittaisin varmuuden vuoksi poliisille ja pyytäisi selvittämään luvat sun muut, jos semmoinen alkaisi operoida näillä main. Voi vain kuvitella, millainen äläkkä nousisi, jos koiria tai kissoja myytäisiin eläinvälitykseen erikoistuneesta autosta. Hyi olkoon.

Lakiin ja eläintauteihin liittyen tuli mieleeni toinenkin pykälä: Eläinsuojelulaki 24 §: Ammattimaista tai muutoin laajassa mitassa tapahtuvaa koirien, kissojen ja muiden seura- tai harrastuseläinten myymistä harjoittavan on hyvissä ajoin ennen toiminnan aloittamista tai lopettamista taikka toiminnan oleellisesti muuttuessa tehtävä siitä kirjallinen ilmoitus sille aluehallintovirastolle, jonka toimialueella toimintaa harjoitetaan. Missä menee "laajan mitan" raja seura- ja harraste-eläiminä pidettävien siipikarjaeläinten kohdalla? Jos toiminta on laajamittaista, niin millaista tautivalvontaa edellytetään?
Ne on varattu eli ostettu etukäteen, myyjä vaan kuljettaa ne kaikki kerralla perille kun hankala niitä on matkahuoltoonkaan paketoida, eläviä eläimiä.
Miten sä saat sen kuulostamaan kamalalta ja vaikeelta ja pelottavalta ja negatiiviselta?
Oletko sä koskaan nähnyt kyseistä kana autoa tai sen pitäjää? Mitä jos se olen vaikka minä?
Noi sun kysymykset on järkeviä mutta sä esität ne tossa hyvin hyökkäävään ja syyllistävään sävyyn, epäillen eläinten alkuperää, auton hygieenisyyttä jne.
Desinfioitko oman autosi ennen ja jälkeen sen kun myyt tai ostat kanoja?
Ja ihan vaan tiedoksi että jos koirien kasvattaja asuu etelässä ja 2 koiraa myydään pohjoiseen samasta pentueesta niin ihan varmasti ne lähdetään viemään samalla autolla. Ja jos toinen Eteläsuomen kasvattaja on myynyt myös pohjoiseen koiran ja vaikka ouluun toisen niin on kohtuu todennäköistä että kaikki 4 koiraa ja 2 kasvattajaa menevät yhdellä isolla autolla viemään koirat uusille omistajille. Rahat varmaan saa vasta perillä...
Järki käteen ja ajatellaan vähän ennen kun hyökätään sanallisesti toisten kimppuun.
Kiitos.
P.s. saat edelleen toki olla eri mieltä.
Rusina

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Suvianne, kukaan ei ole sanonut, ettei IB-positiivinen tila voisi toimia poikastuottajana. Se oli ihan oma päätös.
Olisin ollut kiinnostunut alkamaan puuhaan, mutta hautasin koko ajatuksen jo säilyttäjäksi hakiessani IB:n takia. Myyn ilmajokisistani yli oman tarpeen olevia tipuja pois, mutta en halua haudottaa varsinaisesti myyntiin. Hoitakoon muut ilmajokisten kannan levittämisen, mä vaan säilytän :smt002. Paitsi siitosmunien myyntiä en rajoita, jos joku niitä tahtoo. On ostajalla pienempi mahdollisuus saada IB kuin "elävistä eläimistä".
Kyllä IB rajoittaa/vähentää ainakin mun omaa lintujen myyntiä. Joten sillä on aika iso taloudellinen merkitys. Ostoihin se ei vaikuta mitenkään jos vain muuten kiinnostavia kanoja tulee vastaan. Onneksi mulla alkaa olla omassa parvessa jo kaikki tarpeellinen :smt002.

Lyydia moitti kaupan vähyyttä. Toisaalta useampi myyjä on sanonut, etteivät nyt mene edes munivat kanat kaupaksi, saati tiput. Missä vika? Onko siitosmunakauppa vähentänyt kanojen ostoa? Olisiko se ollenkaan huono asia?

Korpela, kukaan ei kai pysty sanomaan varmasti, mikä ib-positiivisista kanoista on viruksen kantaja, mikä ei. Osa niistä voi tartuttaa, suurin osa kai ei. Ota niistä sitten selvää :smt102 .

Pitäisköhän mun amputoida omat näppini, että pysyisin erossa tästä keskustelusta :smt012. Vai oisko sitten varpaat näppäimistöllä. Tää IB sieppaa meikäläistä vähän turhan syvältä... tai paremminkin suhtautuminen siihen ja harrastekanailuun
Korpela

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Meillä ei varmaankaan ole edes IB vaaraa ja silti mullakin käy tunteet kuumina. Justiinsa hyökkäsin itse Ilonan kimppuun snallisesti vaikka hänkin on yrittänyt neuvoa ja auttaa mua. ANTEEKSI ILONA.
Nyt mä en kirjoita tähän ketjuun enää enempää.
mik

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja mik »

mulla vähän samat mietteet ku rusinalla. Eli ottaa päähän ja rankasti tää IB. Kanailuuni ei muuten vaikuta, koska en aio, enkä ole ollut aikeissa erityisesti haudottaa kanoja myyntiin. Lisään tuolla suurella 7 munan koneellani itseäni varten ja myyn sit ylimääräisiä, jos niitä tulee. Mut myyn vain niille ostajille, jotka ovat valveutuneita, eli tietävät mitä IB tarkoittaa ja mieluusti selvittävät onko muita kanaloita välittömässä läheisyydessä.

Kantani pidän puhtaana säilytysohjelmasta riippumatta.
Vastaa Viestiin